توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بدنسازی

بهترین مکمل عضله ساز و ویژگی‌های آن

از مهمترین ویژگی‌های بهترین مکمل عضله ساز می‌توان به جلوگیری از تخریب عضلات، چربی سوزی، تامین کالری مورد نیاز، کمک به تقویت و ساختار رشد عضله و حجم گیری عضلات اشاره کرد.

سیرافی ها| سرویس ورزشآیا شما به عنوان یک ورزشکار مایل هستید که درباره مکمل‌های عضله ساز بیشتر بدانید؟ در برخی از ورزش‌های حرفه‌ای که نیاز به عضله سازی دارند، برای رسیدن به نتیجه لازم در کنار تمرین و داشتن یک رژیم غذایی مناسب به مصرف مکمل نیز نیاز است. برای این منظور این مقاله را به معرفی ویژگی‌ بهترین مکمل‌های عضله ساز اختصاص داده ایم.

معیار‌های اساسی در انتخاب بهترین مکمل عضله سازی

اگر چه مکمل‌ها برای ورزش ضروری نیستند، اما گاهی بسیار کمک کننده به نظر می‌رسند. مکمل‌ها برای رسیدن به حداکثر عضله سازی دارای یک یا چند مورد از این ویژگی‌ها هستند:

  • چربی سوزی
  • حجم‌گیری عضلات
  • تامین کالری مورد نیاز
  • تامین مولتی ویتامین و پروتئین‌های لازم
  • افزایش سطح قدرت و انرژی عضلات
  • جلوگیری از تخریب و کمک به تقویت ساختار رشد عضلات
  • و …

در ادامه به معرفی ویژگی‌های مختلف مکمل‌های عضله ساز معروف پرداخته شده است.

معرفی ویژگی های مختلف بهترین مکمل عضله ساز


۱. مکمل ویتامین C و D

ویتامین C ماده‌ای است که از بروز آسیب به سلول‌های عضلانی به دلیل افزایش رادیکال‌های آزاد در حین تمرینات پر فشار جلوگیری خواهد کرد و نیز باعث بهبود روند رشد و ریکاوری عضلات می‌شود. وجود ویتامین D در خون با قابلیت انقباض، قدرت و ثبات سلول‌های عضلانی رابطه مستقیم دارد. این ویتامین باعث جذب کلسیم و در نتیجه استحکام ساختار استخوان می‌شود و در نتیجه برای افزایش قدرت عضلات ورزشکاران بسیار ضروری است.

۲. مکمل وی

یکی از پر طرفدار‌ترین و بهترین مکمل‌های عضله ساز، مکمل وی است. این مکمل به دلیل برخوردار بودن از پروتئین و کالری به ساخت عضلات ورزشکاران کمک می‌کند. البته باید از نوع بدون شکر آن استفاده شود و نسبت پروتئین به کربوهیدرات در آن بیشتر باشد.

۳. مکمل کراتین

از دیگر انواع مکمل عضله سازی می‌توان به مکمل کراتین اشاره کرد. این مکمل باعث افزایش قدرت خروجی از عضلات ورزشکار می‌شود. کراتین باعث افزایش قدرت و انرژی عضلات شده و با مصرف آن می‌توان مدت زمان بیشتری را صرف تمرین کرد که این امر به افزایش توده عضلانی کمک زیادی می‌کند. همچنین کراتین در عضلات همراه با آب ذخیره می‌شود و وجود این آب اضافی باعث افزایش اندازه سلول‌های عضلانی خواهد شد.

۴. مکمل امگا ۳

امگا ۳ با کاهش التهاب در بدن، کنترل میزان چربی بدن، کاهش درد‌های عضلانی، کاهش کلسترول خون، کاهش ریسک بیماری‌های قلبی، سرطان و افسردگی یکی از قدیمی‌ترین و پر مصرف‌ترین مکمل‌های موجود در بازار است. به غیر از مکمل‌های آماده، با مصرف روغن بذر کتان، زیتون، نارگیل و ماهی می‌توان امگا ۳ لازم در بدن را تامین کرد.

۵. مکمل گلوتامین

گلوتامین بهترین مکمل عضله ساز برای استفاده در طول تمرینات پر فشار و سخت است. این مکمل از تاثیرات منفی تمرینات پر از استرس روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری به عمل می‌آورد.

۶. مکمل ZMA

ZMA مکمل از زینک و منیزیم ساخته شده است. این مکمل علاوه بر کمک برای بالا بردن سطح رشد عضلات، باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن نیز خواهد شود.

۷.مکمل HMB

در تمرینات عضله سازی علاوه بر رشد عضله باید از تخریب عضلات نیز جلوگیری شود. از آنجاییکه تمرینات سنگین باعث از بین رفتن سلول‌های عضلانی می‌شود، نیاز به مصرف مکملی مناسب برای رفع این مشکل است. بنابراین با مصرف HMB یا بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات به عنوان یکی از انواع متابولیت‌های اسید آمینه لوسین می‌توان از تخریب عضلات پس از تمرین پیشگیری به عمل آورد.

معرفی ویژگی های مختلف بهترین مکمل عضله ساز

۸. مکمل‌های پروتئین

عضلات برای رشد خود به دریافت پروتئین به میزان کافی نیاز دارند. در حقیقت میزان جذب پروتئین باید بیشتر از شکسته شدن آن توسط بدن از طریق فرآیند طبیعی باشد. امروزه مکمل‌های پروتئینی متنوعی در بازار وجود دارد اما برخی از پر استفاده‌ترین آن‌ها عبارت اند از پروتئین سویا، آب پنیر و کازئین. برخی دیگر از این مکمل‌ها با پروتئین جدا شده از تخم مرغ، گوشت گاو، مرغ یا سایر منابع تولید و عرضه می‌شوند.

۹. اسید آمینه زنجیره‌ای

آمینو اسید‌های زنجیره‌ای یا BCAAs نقش عمده‌ای در عضله سازی دارند. این مواد شامل سه اسید‌های آمینه منحصر به فرد لوسین، ایزولیزین و والین هستند. اگر چه این مواد در اکثر منابع پروتئینی، به ویژه منابع حیوانی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و ماهی یافت می‌شوند اما مصرف مکمل آمینو اسیدهای زنجیره‌ای برای افزایش عملکرد عضلانی در کسانی که ورزش‌های سخت تمرینی را انجام می‌دهند نیز لازم است.

۱۰. مکمل‌های تقویتی

علاوه بر مکمل‌های عضله ساز، مصرف مکمل‌های تقویتی نیز برای کمک به تقویت ساختار عضلات ورزشکاران سودمند به نظر می‌رسد. این نوع مکمل‌های ورزشی باعث افزایش تحرک و انرژی ورزشکاران می‌شود تا بتوانند تمرینات بیشتری انجام داده و در نتیجه عضله‌ها تا حد بسیار زیادی تقویت شوند.

۱۱. بتا آلانین

یکی از بهترین مکمل عضله سازی مکملی به نام بتا آلانین است. بتا آلانین سطح کارنوزین را در بدن افزایش می‌دهد. کارنوزین به وسیله خنثی کردن اسید تجمع یافته در عضلات، خستگی را به تاخیر می‌اندازد و همچنین قدرت انقباضی تار‌های عضلانی را افزایش می‌دهد. همچنین این مکمل در افزایش حجم عضلات نیز موثر است.

عوارض ناشی از مصرف مکمل‌های عضله ساز

مصرف خود سرانه و بیش از حد مجاز از این مکمل‌های عضله ساز بسته به نوع مکمل، عوارض و مضراتی را ممکن است در پی داشته باشد. شایع‌ترین این عوارض به شرح زیر است:
  • دفع بیش از حد آب و کم آبی بدن
  • بالا رفتن بیش از حد هورمون استروژن به ویژه در آقایان
  • کاهش کلسیم در استخوان‌ها و افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان
  • کم پشت شدن مو‌ها و ایجاد عارضه طاسی
  • ابتلا به عارضه‌های پوستی مانند جوش و آکنه
  • ابتلا به مشکلات گوارشی از قبیل: اسهال، نفخ و یبوست
  • افزایش اسید اوریک در بدن و آسیب به کلیه‌ها
  • مسمومیت به علت وجود فلزات سنگین در برخی از مکمل‌ها
  • چاقی بیش از حد و در نتیجه بالا رفتن سطح قند یا کلسترول در خون

طریقه تشخیص یک مکمل اصل از نوع تقلبی آن

برای انتخاب بهترین مکمل عضله ساز به نکات زیر دقت کنید:
  • در هنگام خوردن پودر مکمل، هر چه میزان چسبندگی بیشتر باشد کیفیت بیشتری دارد.
  • توجه کنید که جعبه مکمل کاملاً پلمپ شده و محکم باشد.
  • مکمل وی باید طعم دار باشد و نباید کاملاً شیرین باشند.
  • یکی دیگر از راه‌های تشخیص پودر اصل از تقلبی، مطابقت دادن نمونه خریداری شده با نمونه تولیدی شرکت مربوطه از طریق مراجعه به سایت شرکت سازنده است.
  • اگر تاریخ انقضای مکمل با رنگ قرمز چاپ شده است، به احتمال زیاد تقلبی است.
  • وجود آرم شرکت تولید کننده بر روی پلمپ درب جعبه پودر مکمل نشان از اصل بودن آن دارد.
  • معمولاً در صورت وجود داشتن دانه‌های رنگی در میان محتوای پودر می‌تواند نشانه‌ای برای تقلبی بودن آن باشد.
  • طعم درج شده بر روی جعبه پودر با طعم واقعی آن باید یکی باشد.
  • بعد از مصرف مکمل در صورتی که فرد دچار افزایش وزن ناگهانی یا پف در اندام‌ها شود، نشانه تقلبی بودن آن مکمل است.
  • محتوای درون جعبه مکمل نباید دارای بوی نامطبوع باشد.

آیا شما با مصرف مکمل‌های عضله سازی برای بدن موافق هستید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان سیرافی ها درپایین صفحه و در قسمت “ارسال نظر” در میان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا