توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهمربا و ترشی

خواص عرق سیر؛ از کاهش فشار خون تا تقویت قوای جنسی

خواص عرق سیر شامل کاهش فشار خون، کاهش چربی و قند خون، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، دفع بلغم از بدن، تسکین درد مفاصل و کمک به بهبود درد‌های آرتروز و روماتیسم می‌شود.

سیرافی ها| سرویس سلامت – بسیاری افراد از بوی سیر بدشان می‌آید، ولی به دلیل خواص درمانی بی‌نظیر آن مصرف آن را برای خود لازم می‌دانند. یکی از راه‌های استفاده از خواص سیر بدون آنکه از بوی بد آن، خودتان و اطرافیانتان را نارحت کنید، خوردن عرق سیر است. در این مقاله مهمترین خواص عرق سیر، طریقه مصرف و عوارض زیاده‌روی در مصرف آن گردآوری شده است.

خواص عرق سیر (طبیعت و خواص درمانی)

عرق سیر طبیعتی گرم و خشک دارد و ضد میکروب قوی است. این عرق گیاهی مفید، تحلیل برنده مواد زائد سفت شده و غلیظ شده در بدن است که معمولاً منشاء آن بلغم و سودا (غلبه اخلاط و مواد سرد در بدن) است. برخی از مهمترین خواص عرق سیر برای درمان بیماری‌ها به طور خلاصه عبارتند از:

۱. کاهش فشار خون

یکی از بهترین روش‌های درمان فشار خون بالا و تنظیم آن در طب سنتی مصرف روزانه و منظم عرق سیر است. فشار خون بالا بیماری رایجی در سنین میانسالی است که در صورت کنترل نشدن می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی و سکته باشد. مصرف سیر تازه یا عرق تهیه شده از این گیاه تاثیر بسیاری بر کاهش فشار خون بالا دارد.

۲. پیشگیری از بیماری‌های قلبی و رفع غلظت خون

مصرف عرق سیر باعث کاهش سرعت انعقاد خون می‌شود و از خطر لخته شدن خون و به تبع آن بروز سکته قلبی و مغزی می‌کاهد. در حقیقت سیر و فراورده‌های جانبی تهیه شده از آن مثل قرص سیر، عرق سیر و … به مانند یک آسپرین طبیعی در بدن عمل می‌کنند و مصرف آن‌ها به صورت تازه یا مصرف مکمل‌های طبیعی تهیه شده از آن، خونرسانی به قلب را افزایش می‌دهد.

۳. کاهش چربی خون

کاهش چربی خون از دیگر خواص عرق سیر برای سلامتی است. مصرف منظم این عرق باعث کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون می‌شود.

۴. تنظیم قند خون

مصرف مداوم عرق سیر ترشح انسولین را افزایش داده و سطح قند خون را کنترل می‌کند و برای بیماران دیابتی دارویی مفید است.

۵. تسکین درد مفاصل و روماتیسم

عرق سیر طبع گرم و خشکی دارد و مصرف منظم آن می‌تواند به رفع رطوبت مفاصل و بیماری‌های ناشی از آن کمک کند. سیر حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضد التهاب دارد و بر پروستاگلاندین‌هایی که به جلوگیری از التهاب کمک می‌کنند، اثر می‌گذارد و باعث کاهش التهاب مفاصل و تسکین درد‌های مفصلی، روماتیسم و آرتروز می‌شود.

۶. خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروب

خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی کنندگی از خواص عرق سیر است. مصرف این عرق به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در پیشگیری از بیماری‌ها موثر است. مصرف منظم سیر تازه یا عرق سیر مانع از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد در اثر پیری، بیماری، آسیب‌های اکسیداتیو و دود سیگار می‌شود. همچنین عرق سیر به علت داشتن آنتی بیوتیک‌های طبیعی برای درمان بیماری‌های عفونی سودمند است.

۷. لاغری و کاهش وزن

کمک به لاغری و کاهش وزن از دیگر خواص عرق سیر است. مصرف این عرق گیاهی به دلیل مزاج گرم و خشکی که دارد، میتواند تری و رطوبت عامل چاقی افراد بلغمی را کاهش دهد و موجب کاهش وزن و کاهش ذخایر چربی بدن شود.

۸. دافع رطوبت معده و مفید برای درمان ورم معده

همانطور که گفته شد، عرق سیر به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد در دفع بلغم از بدن مفید است و بنابراین در دفع رطوبت معده موثر است و خاصیت ضد التهاب آن به رفع ورم معده کمک می‌کند. همچنین خواص آنتی بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی عرق سیرتازه کمک می‌کند تا باکتری‌های دستگاه گوارش به حد تعادل برسد.

۹. سرشار از مواد مغذی آهن، روی، فسفر، کلسیم، منگنز و آلومینیوم

عرق سیر تهیه شده از سیر تازه حاوی مقادیر فراوانی از عناصر مورد نیاز بدن مانند آهن، روی، فسفر، کلسیم، منگنز و آلومینیوم است و برای پیشگیری از کم خونی و رفع ضعف بدن مفید است.

۱۰. تقویت قوای جسمی و جنسی

عرق سیر به تقویت قوای جسمانی و جنسی افراد دارای مزاج سرد کمک می‌کند و آرامبخش و ضد بلغم است.

طریقه مصرف عرق سیر

بهترین زمان مصرف عرق سیر، خوردن یک استکان عرق بعد از وعده‌های اصلی غذاست.

خواص عرق سیر چیست؟
مضرات عرق سیر (موارد احتیاطی و منع مصرف)

۱. مصرف عرق سیر برای زنان باردار و مادران شیرده بایستی با احتیاط مصرف شود و خوردن آن در این دوران توصیه نمی‌شود.
۲. زیاده‌روی در مصرف عرق سیر باعت آسیب به معده می‌شود و با عوارضی مانند نفخ، سوء هاضمه و یبوست همراه است.
۳. مصرف بیش از حد عرق سیر باعث اختلال در جذب ید می‌شود.
۴. بروز ناراحتی‌های کلیه و مثانه، صفرا، ناراحتی‌های پوستی، قلبی و ضعف دید از دیگر عوارض جانبی زیاده‌روی در مصرف عرق سیر است.

تداخلات دارویی عرق سیر

توجه داشته باشید، چنانچه از دارو‌های رقیق کننده خون مانند آسپرین، پلاویکس و … استفاده می‌کنید، نباید در مصرف عرق سیر زیاده‌روی کنید، چون احتمال خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد. در پایان توصیه می‌شود، از زیاده‌روی در مصرف این عرق و مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید. 

آیا از عرق سیر استفاده می‌کنید؟ چه فوایدی از آن در ذهن شما نقش بسته است؟ تجربیات خود را در انتهای این صفحه در قسمت “ارسال نظر” با ما به اشتراک بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا