توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بیماری هابیماری ها و راه درمانسلامت

روزه و سوزش ادرار؛ علت، علائم و راهکارها

روزه و سوزش ادرار می‌توانند به یکدیگر ربط داشته باشند. یکی از علت‌های ابتلا به سوزش ادرار کم آبی بدن است. استفاده از نوشیدنی‌های خنکی که طبع سرد دارند می‌تواند به تسکین سوزش ادرار کمک کند.

مجله سیراف| سرویس سلامت ـ روزه و سوزش ادرار چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ سوزش ادرار با تشنگی و گرسنگی طولانی مدت در فصل‌های گرم سال و به خصوص در ماه مبارک رمضان اتفاق می‌افتد. در این مقاله به علت وعلائم این بیماری و رابطه آن با روزه می‌پردازیم. 

درباره سوزش ادرار

برخی از پزشکان هرنوع احساس درد و ناراحتی در هنگام دفع ادرار را سوزش ادرار می‌نامند که در بسیاری از زنان و مردان نیز رایج است. سوزش در ادرار می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد. به طور مثال در بانوان ممکن است این سوزش به دلیل عفونت مجاری ادرار و در آقایان به علت عفونت پروستات به وجود آید. پس سوزش در ادرار به تنهایی و به خودی خود بیماری محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند نشانه یک بیماری باشد. سوزش ادرار در خانم‌ها بیشتر از اقایان شیوع دارد و این بیماری افراد پیر و میانسال را بیشتر از دیگر سنین تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

رابطه روزه و سوزش ادرار

در ماه مبارک رمضان افراد به دلیل تشنگی و گرسنگی طولانی مدت و به عبارت دیگر کاهش شدید آب، املاح و مواد غذایی مورد نیاز بدن دچار سوزش ادرار می‌شوند. تشنگی طولانی مدت موجب افزایش گرمای بیش از حد در بافت‌های بدن به خصوص کلیه ومجاری ادرار می شود و نام دیگر آن سوء مزاج گرم است. در این موارد رنگ ادرار فرد به رنگ زرد غلیظ و نارنجی و گاهی قرمز تغییر کرده و همچنین ممکن است فرد دچار تکرر ادرار شود.
با این حال متاسفانه این بیماری در علم پزشکی ناشناخته باقی مانده است و از آنجایی که عامل بروز آن در هر فرد متفاوت دیده شده، بیشتر به تسکین آن پرداخته می‌شود.

روزه و سوزش ادرار + علائم و راهکارها

درمان سوزش ادرار در ماه مبارک رمضان

همان طور که گفتیم فرد باید مایعاتی که دارای طبع سرد هستند را استفاده کند. خوردن کاهو با سکنجبین نعنا، شربت سکنجبین و آب هندوانه، شیره تخم خربزه و نیز رنده کردن خیار در شربت سکنجبین در وعده سحر و افطار به درمان این بیماری کمک می‌کند. البته بهتر است ۴ الی ۵ بار در روز از این نوشیدنی‌ها استفاده شود و در صورت درمان تا یک روز بعد آن‌ها را مصرف کند. اگر بعد از روزه گرفتن این علائم دوباره ظاهر شد باید از گرفتن روزه خودداری شود.

علایم احتمالی

برخی از علایم احتمالی سوزش ادرار که ممکن است فرد بیمار را درگیر خود کند عبارت‌اند از:

  • سر درد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تلخی دهان 

چه چیزی باعث سوزش ادرار می‌شود؟

همانطور که گفته شد سوزش ادرار دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اگر در روز‌های ماه رمضان دچار سوزش ادرار شدید، تنها یکی از احتمالات این است که به دلیل گرمی مزاج و کمبود آب بدن به آن دچار شده باشید. به همین سبب بهتر است با عوامل دیگر سوزش ادرار آشنا شوید.

۱. عفونت های مجاری ادراری

عفونت می‌تواند در هر قسمت از مجاری ادرار مشکل ساز شود. کلیه‌ها، میز نای ( لوله‌هایی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کنند)، خود مثانه و پیشآبراه معمولاً در معرض آسیب‌های عفونی هستند. ورود باکتری به پیشآبراه یکی از اصلی‌ترین دلایل عفونت‌ ادراری است.

۲. عفونت‌های واژینال

گاهی مواقع سوزش در ادرار مربوط به عفونت‌هایی است که از طریق واژن یا به عبارت دیگر تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. عفونت‌های قارچی، تبخال تناسلی، سوزاک وکلامیدیا از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است به دلیل مقاربت‌های جنسی بر افراد عارض شوند. در این مورد علاوه بر سوزش ادرار، خارش وتاول‌هایی که به خاطر تبخال تناسلی به وجود می‌آیند، تخلیه ادرار فرد نیز تغییر می‌کند.

۳. بیماری‌های خاص

بیماری‌های زیادی وجود دارند که با التهاب و سوزش شدیدی همراه هستند و دفع ادرار را بسیار دردناک می‌کنند. برای مثال سنگ‌های ادراری، التهاب مثانه و تغییراتی که براثر یائسگی در واژن فرد رخ می‌دهد ممکن است باعث ایجاد التهاب در مجاری ادراری شوند. عوارض برخی از دارو‌ها و مکمل‌های خوراکی و تومور موجود در مجاری ادراری نیز می‌توانند از علت‌های سوزش و التهاب مجاری ادراری باشند.

بیماری های ادراری


درمان کلی سوزش ادرار

گفته شده برای درمان این سوزش بهتر است در مرحله اول دو لیوان آب بنوشید. سپس یک قاشق چایی خوری جوش شیرین را در نصف لیوان آب حل کرده و میل کنید. همچنین تا هشت ساعت در هر یک ساعت یک لیوان آب بنوشید. این کار برای بیرون کردن باکتری‌ها از مجاری ادرار کافیست و سوزش ادرار را هم از بین می‌برد.

افراد در معرض خطر

افراد دیابتی، افراد مسن و میانسال، خانم‌ها، زنان باردار، افراد مبتلا به ام اس، افرادی که دچار سنگ کلیه هستند و… بیشتر در معرض خطر عفونت ناشی از مجاری ادراری خواهند بود. اگر جزو افراد در معرض خطر هستید، حتماً با مراجعه به پزشک از تأثیر روزه بر وضعیت سلامت خود اطمینان پیدا کنید.

نکته‌های پایانی

در هنگام بروز عفونت هرگز از صابون‌های بو دار استفاده نکرده و هنگام حمام کردن از نشستن در کف وان خودداری کنید. همچنین باید توجه کنید که بعد از شستشو حتماً از دستمال توالت مناسب استفاده شود. اگر سوزش ادرار بعد از گذشت دو روز خوب نشد ویا بدتر شد و دچار تب و لرز و درد پشت شدید باید به پزشک مراجعه کنید.
آیا تا به حال در روز های ماه مبارک رمضان دچار سوزش ادرار شده اید؟ چه روندی برای درمان آن پیش گرفتید؟ تجربیات خود را از طریق بخش “ارسال نظرات ” برای ما ارسال کنید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا