توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهفواید غذاها

آشنایی با خواص برگ درخت گردو برای سلامتی

علاوه بر مغز گردو، برگ درخت گردو هم خواص متعددی برای سلامت بدن به همراه دارد. اگر به دیابت، فشار خون، روماتیسم یا ریزش مو مبتلا هستید، با مصرف برگ درخت گردو می‌توانید این عارضه‌ها را کنترل کنید. در این مطلب به بررسی چند خاصیت مفید برگ درخت گردو پرداخته شده است؛ با ما باشید.

خواص برگ درخت گردو

۱. کاهش قند خون

برگ درخت گردو یکی از بهترین راه‌حل‎های ‎طبیعی و گیاهی برای مبارزه با بیماری دیابت است. این گیاه در طب سنتی اهمیت زیادی دارد. براساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده که عصاره برگ درخت گردو خاصیت هیدروالکلی دارد. این ویژگی به کاهش قند خون و سطح گلوکز بدن کمک می‎کند. همچنین برگ درخت گردو حاوی مقدار زیادی ژوگلون است. این ماده نیز در کاهش سطح گلوکز خون موثر است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‎شود برگ درخت گردو به درمان دیابت کمک کند، وجود فلاونوئید‌هایی مانند کوئرستین است. این ماده مقدار ترشح انسولین را در بدن زیاد می‎کند. همچنین از تجمع سوربیتول در بافت‌های بدن جلوگیری می‎کند. باید روزانه سه نوبت و در هر نوبت ۵ گرم برگ گردو را با یک لیوان آب بجوشانید. دم‌کرده این گیاه به کاهش قند خون کمک می‎کند.

۲. کاهش فشار خون

یکی دیگر از خواص برگ درخت گردو کنترل و کاهش فشار خون است. زیرا عصاره برگ گردو حاوی مقدار زیادی فلاونوئید است. این ماده علاوه بر کاهش قند خون، در کنترل فشارخون هم موثر است. اگر زمان افزایش فشار خون، یک لیوان دم‌کرده برگ درخت گردو میل کنید، فشار خون شما تا حد زیادی کاهش می‎یابد. این خاصیت برگ گردو اگر چه مفید است، اما نباید در آن زیاده روی شود. زیرا به دلیل تاثیر زیادی که در کاهش فشار خون دارد، ممکن است فشار خون را از حد تعادل کمتر کند. در نتیجه احتمال ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‎دهد؛ پس زیاده روی نکنید!

۳. خاصیت ضدسرطانی

به دلیل وجود آنتی اکسیدان‎های فراوان، یکی دیگر از خواص برگ درخت گردو تقویت سیستم ایمنی بدن است. در واقع آنتی اکسیدان‎های ‎موجود در این گیاه می‎توانند عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم کنند. بنابراین یکی دیگر از خواص برگ درخت گردو پیشگیری از سرطان است. این گیاه سلول‎های ‎سرطانی پروستات را در آقایان مهار می‎کند. زیرا برگ گردو حاوی هگزان که مکمل قدرتمندی برای مقابله با این بیماری هم محسوب می‎شود است.

۴. درمان فیبروم رحمی

بیماری فیبروم رحمی یک بیماری صعب‌العلاج است. دلیل ابتلا به این بیماری هجوم خلط بلغم در کنار خلط صفرا گزارش شده‌است. برگ درخت گردو می‎تواند در درمان فیبروم رحمی موثر واقع شود. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید برگ درخت گردو را بجوشانید. بلکه باید ۵ گرم برگ گردو را به مدت ۱۲ ساعت در آب بخیسانید.
همچنین می‌توانید ۵ گرم از این گیاه را با یک لیوان آب در دستگاه مخلوط‌کن بریزید. این ترکیب را طی ۲۴ ساعت، در سه نوبت با مقدار کمی قند میل کنید. این روش درمانی را باید از روز اتمام قاعدگی یا حداکثر ۵ روز بعد از شروع قاعدگی به مدت ۲۵ روز تکرار کنید.

خواص برگ درخت گردو

۵. درمان کم خونی

 برگ گردو حاوی مقدار زیادی ژوگلون است. این ماده از رشد سلول‎های ‎داسی جلوگیری می‎کند. داسی نوعی از کم‌خونی است که در اثر اختلال ژنتیکی ایجاد می‎شود. با مصرف برگ گردو این بیماری درمان می‎شود.

۶. درمان روماتیسم

یکی دیگر از خواص برگ درخت گردو درمان روماتیسم است. برای درمان این بیماری دردناک دم کرده برگ گردو مفید است. ۲ گرم برگ گردو را در ۱۰ سی سی آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. این دمنوش را به سه قسمت تقسیم کرده و در فواصل زمانی در یک روز میل نمایید.

۷. تقویت موی سر

اگر به ریزش مو مبتلا هستید، یکی از خواص برگ درخت گردو تقویت ریشه مو است. البته می‎توانید برگ و پوسته سبز گردو را با هم ترکیب کرده تا تاثیر آن بیشتر شود. ۵۰ گرم برگ گردو و پوست سبز گردو را در یک لیتر آب بجوشانید. بعد از سرد شدن، موهای سر را با آن ماساژ دهید. سپس بعد از گذشت یک ساعت موها را بشوئید. با تکرار این روش، ریشه موهای شما تقویت می‎شود.

۸. ضد آکنه و جوش

یکی دیگر از خواص برگ درخت گردو درمان جوش و آکنه است. زیرا این گیاه خاصیت ضدمیکروبی داشته و می‎تواند باکتری پروپیونی آکنه را از بین ببرد. تاثیر برگ گردو بر روی این بیماری تا حدی است که متخصصان پوست آن را به جای دارو تجویز می‎کنند. علاوه بر خاصیت ضدمیکروبی، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می‎تواند سلامت پوست را هم به همراه داشته باشد.
برای مصرف آن می‎توانید ۵ گرم برگ گردو را خرد کنید. سپس آن را با ۱ لیوان آب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. مصرف این دمنوش به رفع مشکلات پوستی، جوش و آکنه کمک می‎کند.

۹. تسکین دهنده درد

زمانی که به درد و التهاب مبتلا هستید، می‎توانید عصاره برگ گردو را مصرف کنید. این ماده تاثیر ضددرد و التهاب دارد. زیرا برگ گردو به دلیل داشتن کوئرستین (یک نوع فلاونوئید)، قادر به تسکین درد و التهاب است. برای گرفتن عصاره برگ گردو می‎توانید آن را با چرخ گوشت چرخ کنید و سپس با یک پارچه تمیز آب آن را بگیرید. همچنین می‎توانید به جای چرخ کردن، آن را له کنید.

۱۰. محافظت از کبد و کلیه‎ها

یکی دیگر از مزیت‎ها ‎و خواص برگ درخت گردو کمک به سلامت کبد و کلیه‌هاست. زیرا این گیاه با داشتن هیدروالکل می‎تواند کبد را در برابر صدمات اکسیداتیو حفظ کند. در بیماری دیابت، مصرف برگ گردو می‏‌تواند کبد را از آسیب دیابت حفظ کند. برای مصرف آن می‏‌توانید ۵ گرم برگ گردو را در یک لیوان آب بجوشانید؛ این دمنوش را قبل از غذا میل کنید.

۱۱. دفع حشرات

با وجود ژوگلون در این گیاه، حشرات دفع می‏‌شوند. کافی است چند عدد برگ گردو را در زمان خواب کنار رختخواب قرار دهید. این کار باعث دوری کک، بید و ساس از شما می‏‌شود.

مضرت احتمالی ناشی از مصرف برگ گردو

  • همان‌طور که گفته شد مصرف برگ گردو در درمان دیابت موثر است. اما مصرف بیش از حد آن باعث افت فشار و قند خون می‌شود. پس اگر قند خون شما نرمال است و به مصرف برگ گردو نیاز دارید، آن را به همراه مقدار کمی قند مصرف کنید.
  • اگر تا به حال برگ گردو مصرف نکرده اید، قبل از مصرف، مقدار کمی از آن را مزه کنید. زیرا اگر به آن حساس باشید باعث حالت تهوع و شکم درد می‏‌شود.
  • روی زخم برگ درخت گردو نزنید؛ زیرا برگ گردو حاوی مقداری نفتالین است که به سرعت جذب بدن و سپس کبد می‌‏شود.
  • مصرف بیش از حد برگ درخت گردو به کبد آسیب جدی وارد می‏‌کند.

سخن آخر

آیا شما از خواص برگ درخت گردو مطلع بودید؟ به جز موارد بالا چه خواص دیگری را می‌شناشید؟ لطفا نظرات و تجربیات مفید خود را در قسمت ارسال نظر با ما در میان بگذارید.

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا