توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهنان و شیرینی

شیرینی صدفی – طرز تهیه شیرینی مادلین فرانسوی با عکس مراحل

من شخصاً عاشق شیرینی های تر مثل نان خامه ای هستم. اما شیرینی های خشک هم گاهی اوقات خیلی میچسبن. چند وقتی هست که سر و کله ی شیرینی صدفی یا شیرینی مادلین توی شبکه های اجتماعی پیدا شده. یادم میاد روزهای قبل از عید نوروز بود که اسم این شیرینی رو برای اولین بار شنیدم.

من شخصاً عاشق شیرینی های تر مثل نان خامه ای هستم. اما شیرینی های خشک هم گاهی اوقات خیلی میچسبن. چند وقتی هست که سر و کله ی شیرینی صدفی یا شیرینی مادلین توی شبکه های اجتماعی پیدا شده. یادم میاد روزهای قبل از عید نوروز بود که اسم این شیرینی رو برای اولین بار شنیدم. این شیرینی های کوچولو همون طور که از اسمشون پیداست شبیه صدف هستن. ولی اسم مادلین شبیه اسم های فرانسوی بود.

برای همین کنجکاو شدم ببینم این شیرینی چیه و از کجا اومده. اگه عجله دارید و فقط میخواید طرز تهیه شیرینی صدفی رو بخونید کافیه برید انتهای مطلب و دستور تهیه مرحله به مرحله رو بخونید. اما من قصد دارم اول یکمی از تاریخچه ش براتون بگم تا بدونید از کجا اومده. چطوری میخورنش. و خلاصه داستانش چیه؟

بعد از کمی تحقیق متوجه شدم حدسم درست بوده. شیرینی صدفی همون Madeleine فرانسوی هاست. این کیک های کره ای فرانسوی از نظر ظاهری بیشتر شبیه کوکی هستن. چون به شکل تکه های کوچک داخل قالب صدفی مخصوص درست میشن. اما بافتی سبک و اسفنجی مثل کیک دارن. شیرینی مادلین رو معمولاً داغ و تازه میل میکنن. چون بهترین کیفیت رو زمانی داره که تازه از فر در اومده. اما میشه هم اون ها رو داخل ظرف در بسته تا دو سه روز نگه داشت.

فرانسوی ها گاهی این شیرینی رو توی چای یا قهوه میزنن و میل میکنن. حتی مارسل پروست نویسنده مشهور فرانسوی توی یکی از کتابهاش از خوردن مادلین خیس نوشته. این که طعم شیرینی، اون رو با خودش به بچگی هاش برده. زمانی که خاله ش (یا شاید هم عمه ش) مادلین رو توی چای میزده و بهش می داده.

زدن شیرینی صدفی در چای

ممکنه با شنیدن اسم مادلین فکر کنید درست کردن این شیرینی باید کار سختی باشه. ولی اصلاً این طور نیست. درست کردنش خیلی هم راحته و مواد لازمش هم ساده و دم دستی هستن. برای تهیه یه شیرینی صدفی سبک و خوشمزه فقط کمی دقت، صبر و حوصله لازمه. البته داشتن طرز تهیه دقیق و کامل هم به شما کمک میکنه.

طرز تهیه شیرینی صدفی یا مادلین

مرحله اول:

تخم مرغ ها را از قبل بیرون از یخچال بگذارید تا به دمای اتاق برسند. در شروع کار کره را روی حرارت کم یا در مایکروفر آب کنید و بگذارید در طول هم زدن تخم مرغ، کمی خنک شود.

مرحله دوم:

تخم مرغ ها را در کاسه بزرگی بشکنید. شکر را اضافه کنید. به مدت 8 دقیقه با سرعت زیاد هم بزنید. بهتر است از همزن برقی استفاده کنید. اما با همزن دستی هم میشود در تهیه شیرینی صدفی استفاده کرد. بعد از هشت دقیقه هم زدن مایه غلیظ و روشنی ایجاد میشود. وقتی سر همزن را بلند میکنید به شکل روبانی از آن آویزان میشود. از اینجا به بعد دیگر نیازی به همزن برقی ندارید. وانیل و رنده پوست لیمو را اضافه و مخلوط کنید.

مرحله سوم:

آرد الک شده، نمک و بیکینگ پودر را در ظرف دیگری با هم مخلوط کنید. مخلوط آرد را در دو مرحله به مایه شیرینی صدفی اضافه کنید و هر بار به آرامی زیر و رو کنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

مواد شیرینی صدفی

مرحله چهارم:

یک چهارم از کل مایه را داخل کره آب شده بریزید. یک دقیقه آرام هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. سپس این مخلوط را به مایه اصلی کیک اضافه کنید. مجدداً هم بزنید تا مایه یکدست و براقی ایجاد شود. روی ظرف خمیر را با سلفون بپوشانید و 30 تا 60 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود. بیش از این خمیر را در یخچال قرار ندهید. چون کره جامد میشود و نمیگذارد شیرینی در فر پف کند.

مراحل شیرینی صدفی

مرحله پنجم:

چند دقیقه قبل از بیرون آوردن مایه از یخچال، فر را روی دمای 177 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. بگذارید کاملاً گرم شود. دو قاشق کره را آب کنید و با آن کف قالب شیرینی صدفی را چرب کنید.

چرب کردن قالب

مرحله ششم:

خمیر بعد از ماندن در یخچال اسفنجی میشود. این نشانه خوبی است. سعی نکنید هوای داخلش را خالی کنید. وسط هر حفره از قالب یک قاشق پر از خمیر بریزید. نیازی نیست آن را پخش کنید. اگر خمیر اضافه دارید دوباره روی آن را بپوشانید و در یخچال بگذارید.

قالب شیرینی مادلین

مرحله هفتم:

10-12 دقیقه مادلین ها را در فر بگذارید. شیرینی وقتی آماده است که وقتی رویش را آرام با انگشت فشار میدهید حالت فنری داشته باشد. بگذارید یکی دو دقیقه بعد از خارج کردن از فر خنک شوند. سپس قالب را برگردانید. شیرینی ها را روی دیس یا خنک کننده کیک بچینید تا کمی از داغی بیافتند.

پف شیرینی صدفی

در آخر هم پودر قند بپاشید. نوش جان!

شیرینی صدفی با پودر قند

نکته های کلیدی تهیه شیرینی صدفی:

– مادلین های اصیل فرانسوی مثل بعضی کیک یزدی ها روشون حسابی پف میکنه و یه چیزی شبیه به غوز پیدا میکنن! اگه دوست دارید شیرینی شما هم اون مدلی باشه قالب رو از حدود چهار ساعت قبل توی یخچال بگذارید. بعد مایه خنک شده رو داخلش بریزید و به فر منتقل کنید.

– معمولاً روی این شیرینی ها فقط پودر قند میپاشن. اما میتونید برای داشتن شیرینی صدفی مجلسی تر اون رو توی شکلات آب شده بزنید و روش مغزهای خرد شده بریزید.

– اگه قالب صدفی ندارید میتونید از قالب مافین کوچک هم استفاده کنید. اما دقیقا بافت ترد مادلین رو پیدا نمیکنه. به نظرم ارزشش رو داره که یه قالب صدفی تهیه کنید. میتونید  کوکی های دیگه هم با این قالب به شکل صدفی درست کنید.

– شیرینی هایی که یکی دو روز موندن و سفت شدن رو توی چای بزنید و میل کنید. صبحانه یا عصرانه خوشمزه ای میشه.

مراحل دستور تهیه شیرینی مادلن از سایت sallysbakingaddiction ترجمه شده است.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا