توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

بهترین مواد خواباندن جوجه کباب (مرینیت کردن جوجه کباب به روش رستورانی)

مواد خواباندن جوجه کباب اصلی‌ترین اجزا در تهیه این غذای سنتی هستند که در طعم و مزه آن تاثیر به سزایی دارند. در این مطلب با بهترین روش مرینیت کردن جوجه کباب با ما همراه باشید.

سیراف| سرویس آشپزی – انواع کباب ایرانی در مهمانی‌ها و مجالس بسیار پرطرفدار هستند که جوجه کباب یکی از آن‌هاست. اما مواد خواباندن جوجه کباب، یکی از موارد مهم و اساسی در طعم و مزه این غذاست. تنها با افزودن مواد و ادویه‌های مطلوب برای مرینیت کردن مرغ، می‌توان یک جوجه کباب خوشمزه درست کرد و از خوردن آن لذت برد. تنوع این مواد زیاد بوده و هر یک مزه منحصر به فردی به جوجه کباب می‌بخشد. در این مطلب با ما همراه باشید تا با لیست این مواد و نکاتی اصولی در تهیه جوجه کباب آشنا شوید.


آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • مرینیت با ماست
  • مرینیت با مایونز
  • نکات مهم

مواد خواباندن جوجه کباب ماستی

مواد لازم
مرغ 1 کیلوگرم
ماست 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ 1 عدد
فلفل دلمه‌ای 1 عدد
آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
روغن مایع به میزان لازم
ادویه جوجه کباب (تخم گشنیز، پاپریکا، پودر سیر و …)، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

دستور تهیه

  1. مرغ را پس از شستن به قطعات مناسب (نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک) خرد کنید و در کاسه‌ای با سایز متوسط بریزید.
  2. دم کرده زعفران را به تکه‌های مرغ اضافه کرده و همه قسمت‌های مرغ را به آن آغشته کنید.
  3. اجازه دهید مرغ یک ساعت به این شکل استراحت کند، سپس روغن مایع و ماست را به آن اضافه کنید.
  4. در این مرحله آبلیمو، نمک، فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه را اضافه کرده، روی ظرف سلفون بکشید و آن را حداقل به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.
  5. پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و همراه با فلفل دلمه‌ای خرد شده به مرغ اضافه کنید.
  6. روی ظرف را سلفون بکشید و حداقل ۲ ساعت دیگر یا در صورت داشتن وقت کافی، از شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا تکه‌های مرغ مزه دار شوند.

مواد خواباندن جوجه کباب

مواد خواباندن جوجه کباب در سس مایونز

مواد لازم
مرغ 3-4 کیلوگرم
سس مایونز 1 شیشه کوچک
ماست 2 قاشق غذاخوری
آبلیمو یا سرکه سفید 1 فنجان
پیاز درشت 3-4 عدد
سیر 2 حبه
زعفران دم کرده به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

روش تهیه

  1. سس مایونز، ماست، آبلیمو، زعفران، نمک و پیاز خرد شده را مخلوط کنید.
  2. مخلوط فوق را به تکه‌های مرغ اضافه کنید و با دست هم بزنید تا مواد به آن آغشته شوند.
  3. روی ظرف سلفون بکشید و حدود ۶-۵ ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه دار شوند.

مواد خواباندن جوجه کباب

نکات مهم در مزه دار کردن جوجه کباب

  1. استفاده از سس مایونز به هر دستور مرینیتی، اختیاری بوده، اما افزودن مقداری از آن در طعم جوجه کباب تاثیر به سزایی دارد.
  2. افزودن ادویه‌هایی همچون دارچین، سماق و کاری باعث تغییر طعم و مزه اصلی جوجه کباب می‌شود، بنابراین از افزودن چنین ادویه‌هایی به مواد جوجه کباب خودداری کنید.
  3. بهترین ادویه‌ها برای مزه دار کردن جوجه کباب، پودر پیاز، فلفل سیاه تازه آسیاب شده و کمی پودر سیر است.
  4. تکه‌های مرغ را ابتدا به محلول زعفران آغشته کنید و اجازه دهید یک ساعت بماند تا عطر و طعم زعفران کاملا به خورد آن‌ها برود و سپس اقدام به اضافه کردن سایر مواد کنید.
  5. بهترین روش برای خرد کردن پیاز جوجه کباب خلال کردن آن است، زیرا روش‌های دیگر مثل رنده کردن یا له کردن پیاز باعث چسبیدن پیاز به تکه‌های مرغ و سپس سوختن آن‌ها در حین کباب کردن جوجه خواهد شد.
  6. آبلیمو و نمک باعث سفت شدن گوشت مرغ می‌شود و از طرفی حذف آن نیز جوجه را بی مزه می‌کند؛ بنابراین بهتر است ابتدا تکه‌های مرغ را به روغن آغشته کرده و سپس نمک و آبلیمو را به آن اضافه کنید تا در اثر ماندن طولانی مدت، سفت نشوند.
  7. آبلیموی مورد استفاده در مرینیت جوجه کباب، نباید خیلی زیاد باشد، زیرا باعث سفت شدن گوشت آن می‌شود.
  8. حداقل زمان مورد نیاز برای مواد خواباندن جوجه کباب، ۶ ساعت است و تکه‌های مرغ هر چه زمان بیشتری در مواد بمانند، جوجه کباب خوشمزه‌تر می‌شود.

سخن آخر

جوجه کباب غذایی محبوب در منطقه خاورمیانه بوده و در اکثر کشور‌ها از غذا‌های معروف رستورانی به حساب می‌آید. طرز تهیه جوجه کباب در همه جا تقریبا یکسان بوده و پس از خرد کردن مرغ، آن را در سس مخصوصی می‌خوابانند و سپس روی زغال، کباب می‌کنند. آنچه باعث تفاوت طعم و مزه این غذا می‌شود، مواد مرینیتی جوجه کباب است که اصلی‌ترین مرحله در طبخ این غذاست. در آخر به شما پیشنهاد می‌کنیم خواندن مطلب “طرز تهیه جوجه کباب ترش با رب انار (جوجه ترش گیلانی)” را در ستاره از دست ندهید!
شما چه ترفند‌هایی برای تهیه یک جوجه کباب باکیفیت سراغ دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را، در پایین همین صفحه با ما و دیگر مخاطبان سیراف به اشتراک بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا