توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های شهریروندهای اداری

خبر خوش برای کارگران صاحب قرار داد سفید +جزییات طرح جدید

بیمه کردن نیروی کار از سوی کارفرما مسئله ای است که هموار مورد مناقشه بین  کارگر و کارفرما است. برخی از کارفرمایان به بهانه اینکه دوره آموزشی باید سپری شود تا کارگرخود را بیمه کنند، از وظیفه قانونی خود فرار می کنند.

بیمه کردن نیروی کار از سوی کارفرما مسئله ای است که هموار مورد مناقشه بین  کارگر و کارفرما است. برخی از کارفرمایان به بهانه اینکه دوره آموزشی باید سپری شود تا کارگرخود را بیمه کنند، از وظیفه قانونی خود فرار می کنند. برخی از کارفرمایان هم با پرداخت ماهیانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بیان می کنند که کارگر تمایلی به بیمه کردن ندارد و حق بیمه را به آنها پرداخت می کنیم.

علی خدایی، فعال کارگری و عضو شورای عالی کار، در رابطه با این موضوع که کارفرما باید از چه زمانی کارگر را بیمه کند می گوید: طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، کارگر از بدو ورود به کارگاه باید بیمه شود و کارفرما نیز موظف است مقدمات انجام بیمه کارگر را قبل از هرچیز دیگری انجام دهد.

خدایی  ادامه داد: به هیچ عنوان کارفرما نمی‌تواند بازه زمانی را در این رابطه تعیین کند تا کارگر چندین ماه به صورت آزمایشی مشغول به کار شده و پس از آن بیمه شود بلکه همانطور که گفته شد براساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرما موظف است پس از ورود کارگر به کارگاه او را بیمه کند اما متاسفانه اشتباهات فاحشی در فضای کاری کشور وجود دارد که کارفرما به خود چنین اجازه‌ای را می‌دهد و به راحتی از کارگر سوءاستفاده می‌کند.

وی می گوید: مبحث کار آزمایشی به قانون کار مصوب سال ۱۳۳۷ شمسی باز می‌گردد که براساس آن قانون، کارفرما می‌توانست از نیروی کار آزمایشی چندین ماه استفاده کند و پس از آن او را بیمه کند اما بر اساس قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹ این موضوع لغو شد و قانون تصویب شده صراحتا کارفرما را مکلف به بیمه تمامی کارگرانی که در کارگاه او مشغول به فعالیت هستند، می‌کند.

این فعال کارگری با اشاره به جریمه‌هایی که در خصوص بیمه نکردن کارگر شامل کارفرما می‌شود، می گوید:  قبل از هرچیزی در این خصوص باید گفت اگر هر اتفاقی برای کارگر در محیط کار روی دهد، تمامی مسئولیت آن اتفاق و تبعات بعدی‌اش بر عهده کارفرما خواهد بود. همچنین اگر کارگر شکایتی را در این خصوص انجام دهد علاوه بر جرایم نقدی که برای کارفرما در نظر گرفته می‌شود و باید پرداخت شود، تمامی حق و حقوق کارگر نیز باید به صورت صحیح و دقیق پرداخت شود.

عضو شورای عالی کار در پاسخ به این سوال که چرا کارگران شکایات خود را در ارتباط با بیمه نشدن کمتر به مراجع مربوطه ارجاع می‌دهند؟ می افزاید: شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل نبود امنیت شغلی در فضای کار کشور است. متأسفانه چون امنیت شغلی وجود ندارد کارگر نیز این جرات را به خود نمی‌دهد که در خصوص بیمه و حق و حقوق خود مطالبه و یا شکایتی را انجام دهد چون پس از شکایت کارگر دیگر جایی در آن کارگاه نخواهد داشت و مورد تهدید کارفرما قرار می‌گیرد و از باقی حقوق قانونی خود نیز محروم می‌شود. در نتیجه بیشتر اوقات تصمیم بر سکوت خواهند گرفت.

خدایی می گوید: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کارگر در هر بازه زمانی بدون محدودیت نسبت به این تخلفات غیرقانونی شکایتی را انجام دهد کارفرما علاوه بر پرداخت حق کارگر باید جریمه‌هایی را نیز پرداخت کند.

کارگران ساختمانی

رد و بدل کردن برگه قرارداد سفید، نافی مسئولیت بیمه‌ای کارفرما نیست

محمدحسن زدا،قائم مقام سازمان تامین اجتماعی در صفحه اینستاگرامی خود مطالبی ویدئویی تحت عنوان “دانستنی‌های تامین اجتماعی” منتشر می‌کند و به مرور برخی قوانین تامین اجتماعی می‌پردازد.

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه رد و بدل کردن برگه قرارداد سفید، نافی مسئولیت بیمه‌ای کارفرما در قبال کارگران خود نیست گفت: حتی اگر کارفرما برگه‌ای گرفته باشد و هر نوع قراردادی با کارگر خود داشته باشد اگر رابطه دستمزدبگیری برقرار باشد باید کارگران خود را بیمه کند تا مشمول جریمه نشود.

وی درباره قراردادهای سفیدامضایی که در ابتدای کار توسط برخی کارفرمایان از کارگران مبنی بر نداشتن هیچ حقی گرفته می‌شود گفت: برخی کارگران ناچار می‌شوند وقتی شروع به کار می‌کنند برگه سفیدی به کارفرما بدهند مبنی بر آنکه هیچ حقی ندارند و همه حق و حقوق خود را گرفته‌اند. این کار به لحاظ روابط کار صحیح نیست و اگر کارگری به ادارات کار مراجعه کند قابل پیگیری و حل است.

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه رد و بدل کردن این برگه سفید، نافی مسئولیت بیمه‌ای کارفرما در قبال کارگران خود نیست گفت: حتی اگر کارفرما برگه‌ای گرفته باشد و هر نوع قراردادی با کارگر خود داشته باشد اگر رابطه دستمزدبگیری برقرار باشد باید کارگران خود را بیمه کند تا مشمول جریمه نشود.

وی ادامه داد: برخی کارفرمایان تصور می‌کنند که در صورت رضایت کارگر می‌توانند وی را بیمه نکرده و مسئولیتی هم متوجه شان نخواهد بود اما اینطور نیست و بر اساس قانون، بیمه امری اجباری بوده و مسئولیت آن بر عهده کارفرماست.

منبع: کارگر آنلاین

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا