توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

آیا درست جویدن غذا به هضم آسان و سریع غذا کمک می کند؟

شاید تعجب کنید اما هضم غذا از دهان شروع می شود، بنابراین برای جلوگیری از احساس سنگینی در معده بهتر است درست جویدن غذا را رعایت کنید.

شاید تعجب کنید اما هضم غذا از دهان شروع می شود، بنابراین برای جلوگیری از احساس سنگینی در معده بهتر است درست جویدن غذا را رعایت کنید. اگر نمی خواهید دچار نفخ و ناراحتی گوارشی شوید، باید غذا را به آرامی بجوید و برخی نکات را در این خصوص رعایت کنید. بانوی شهر در این مقاله نکات مرتبط با درست جویدن غذا و مراحل آن را بیان می کند و شما را با فواید درست جویدن غذا آشنا می سازد.

برای اینکه غذای شما به خوبی هضم شود بهتر است ابتدا دقت کنید که لقمه هایتان به اندازه کافی کوچک باشند تا به راحتی در دهان قرار گیرد و عمل جویدن و بلع آن آسانتر شود. با رعایت این نکته دیگر لازم نیست معده شما کار خیلی سختی انجام دهد. یعنی هضم غذا از طریق دهان با درست جویدن غدا راحت تر صورت می گیرد.

اختلال بلع چیست؟ روش های درمان آن

بزاق حاوی آنزیمی به نام آمیلاز است (آنزیمی که به تجزیه شیمیایی مواد غذایی کمک می کند). اگر غذا به اندازه کافی در دهان باقی نماند، در معرض آنزیم آمیلاز قرار نمی گیرد تا آن را تجزیه کند؛ پس در این حالت معده مجبور است سخت تر کار هضم غذا را انجام دهد و اگر معده قادر به هضم آنها نباشد، بخش هایی از مواد غذایی در روده کوچک قرار گرفته که می تواند منجر به نفخ و ناراحتی شود.

توصیه می شود تعداد دفعات جویدن غذا در دهان را افزایش دهید. برای این کار بهتر است در زمان غذا خوردن، بعد از قرار دادن لقمه در دهان، قاشق و چنگال خود را روی بشقاب قرار دهید و به آرامی مشغول جویدن غذا شوید. زیرا هنگامی که قاشق و چنگال را در دست داشته باشید احتمال سریعتر تمام کردن غذا و خوردن لقمه های پی درپی افزایش می یابد.

به طور کلی برای درست جویدن غذا بهتر است مراحل زیر را درنظر داشته باشید.

مراحل درست جویدن غذا

اختصاص دادن زمان کافی به غذا خوردن

زمانی که عجله دارید غذا نخورید. درعوض، به خود زمان کافی بدهید تا بتوانید به درستی، کامل و با آرامش آن را بجوید. بهتر است زمان خود را مدیریت کنید؛ بطوری که وقت مناسب و کافی برای وعده های غذایی در اختیار داشته و در هنگام غذا خوردن عجله نداشته باشید.

درست جویدن غذا

برش مواد غذایی

مواد غذایی را به قسمت های کوچک تر برش دهید. مهم این است که غذای زیادی را در دهان قرار ندهید زیرا عمل جویدن دشوار می شود.

درست جویدن غذا

کامل جویدن غذا

اگرچه تعداد دقیق دفعات جویدن غذا با توجه به بافت مواد غذایی و غدد بزاقی هر فرد متفاوت است، اما دقت کنید که غذا باید به ماده ای تبدیل شود که تمام بافت خود را از دست داده است و سپس قورت داده شود.

درست جویدن غذا

بلع آرام برای درست جویدن غذا

بهتر است لقمه ها را کامل و به یکباره قورت ندهید. این کار خطرناکی است زیرا گاهاً می تواند باعث خفگی یا آسیب دیدن مری شود.

برداشتن لقمه جدید بعد از بلع کامل لقمه پیشین

در هنگام غذا خوردن بهتر است تا زمانی که جویدن لقمه و بلع آن کاملاً تمام نشده، لقمه جدیدی را در دهان قرار ندهید. صبر اشته باشید و به خودتان فرصت کافی بدهید تا قبل از قرار دادن مقدار بیشتر غذا در دهان، غذا قبلی از مری عبور کند.

درست جویدن غذا

فواید درست جویدن غذا

درست جویدن غذا فواید زیادی دارد: از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بهبود هضم غذا
  • تجزیه بهتر غذا
  • کاهش پرخوری
  • رفع بوی بد دهان
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

مطلب را به اشتراک بگذارید

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا