توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
کتابخانه

کتاب ملت عشق – روایت الیف شافاک از داستان شمس و مولانا را بشنوید

اگر به دنبال تغییر زندگی خود در هر زمان و مکانی هستید، یا قصد دارید از قدرت عشق در زندگی خود استفاده کنید، توصیه ما به شما مطالعه کتاب ملت عشق تالیف الیف شافاک نویسنده تُرک خواهد بود.

در این کتاب 2 داستان به‌صورت موازی روایت شده است که در نهایت بر عشق و انسانیت تاکید دارد تا جنبه‌های ظاهری و باطنی زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

دید کلی از کتاب ملت عشق

اگر به کتاب‌خوانی علاقه دارید و به‌دنبال کتابی با موضوع عشق و رهایی هستید، توصیه می‌کنیم کتاب ملت عشق صوتی را از دست ندهید. این کتاب رمان‌گونه در سال 2010 میلادی به 2 زبان انگلیسی و ترکی چاپ و منتشر شد. کتاب ملت عشق با نویسندگی الیف شافاک تُرک در قالب اثری عاشقانه به رشته تحریر درآمده است که علاقه‌مندان بسیاری را در سراسر جهان شیفته خود کرده است. در واقع این کتاب رمان را می‌توان متشکل از دو رمان دانست که به‌صورت دو داستان موازی و جذاب با یکدیگر پیش می‌آورند و در نهایت با هم ادغام خواهند شد.

معرفی الیف شافاک

معرفی الیف شافاک

نویسنده مشهور ترک- بریتانیایی در سال 1971 میلادی در استراسبورگ فرانسه متولد شد. این نویسنده خوش‌فکر دارای مدرک فوق لیسانس رشته مطالعات زنان و دکترای علوم سیاسی است و درجه استادیاری خود را در سال 2004 میلادی از دانشگاه میشیگان دریافت کرده است.

الیف شافاک تا به امروز 9 رمان به زبان‌های انگلیسی، ترکی و فرانسوی منتشر کرده است. خانم نویسنده به داستان‌نویسی و فعالیت به‌عنوان استاد دانشگاه در زمینه فعالیت‌های سیاسی، حقوق زنان و محیط زیست مشغول بوده است. همچنین سابقه 4 سال فعالیت در روزنامه مشهور Time‌ به‌عنوان ستون‌نویس روزنامه دارد.

این نویسنده نامدار در سال 1994 میلادی دست به قلم شده است و تا به امروز آثار متعددی در قالب مقاله و کتاب نوشته است که جوایز و افتخارات بسیاری کسب کرده است. از جمله آثار الیف شافاک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقالات با محوریت مسائل دموکراسی، خاورمیانه و ترکیه که در روزنامه‌های معتبری چون گاردین انگلیس، نیویورک تایمز، اشپیگل آلمان و … چاپ و منتشر شده‌اند.

کتاب‌هایی مانند «صوفی»، «برزخ»، «آینه‌‏های شهر»، «آناتولی‌ای برای چشم‌های بد»، «من و استادم»، «بعد از عشق»، «چهل قانون عشق» و … از جمله آثار شافاک در دوران حرفه‌ای محسوب می‌شوند.

همه آثار شافاک به دو زبان زنده انگلیسی و ترکی نگارش شده‌اند که برخی از آن‌ها، جوایز و افتخاراتی را برای این نویسنده مشهور تُرک به‌همراه داشته‌اند. کسب جایزه بنیاد نویسندگان و روزنامه‌نگاران ترکیه در سال 2009، جایزه داستان برتر از انجمن نویسندگان ترکیه در سال 2000، نامزد جایزه بین‌المللی ادبی دوبلین (IMPAC)‌ برای کتاب «چهل قانون عشق» در سال 2012 میلادی از جمله عناوین و افتخارات این نویسنده معروف به‌شمار می‌آیند.
حتما بخوانید: 10 کتاب پرفروش جهان در سال 2018 معرفی شدند
کتاب ملت عشق به انگلیسی و ترکی نوشته شده و در سراسر جهان با توجه به زبان اصلی ساکنین ترجمه شده است. فارسی زبانان سراسر دنیا می‌توانند آثاری از جمله من و استادم، محرم، آینه‌های شهر و شپش پالاس و ملت عشق را که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند، مطالعه کنند.

کتاب ملت عشق درباره چیست؟!

کتاب ملت عشق درباره چیست؟!

کتاب «ملت عشق» یکی از برترین آثار الیف شافاک محسوب می‌شود که به دو زبان انگلیسی و ترکی منتشر شده است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که کتاب ملت عشق درباره چیست؟! در پاسخ به این سوال باید گفت که موضوع این کتاب در ارتباط با عشق و دلدادگی بوده است که دو روایت جذاب و پیچیده در قالب یک رمان بیان شده‌اند.

داستان اول به قرن‌ها پیش در شرق(قرن سیزدهم) اشاره دارد و داستان دوم در زمان حال در غرب آمریکا اتفاق می‌افتد. هر دو داستان در رابطه با عشق ابدی و دلباختگی بوده است که در دو زمان متفاوت اتفاق افتاده‌اند. شاید هر یک از این داستان‌ها به ظاهر با یکدیگر متفاوتند ولی با توجه به محوریت داستان که بر پایه عشق و تاثیرات آن بر زندگی انسان است، هر دو داستان شباهت‌هایی به هم دارند.

بخشی از کتاب ملت عشق در ارتباط با مولانا و شخصی به نام شمس تبریزی است که معلمی معنوی و درویشی رقصان محسوب می‌شود. جان مایه داستان در کتاب «ملت عشق» به دلدادگی و رهایی اشاره دارد که از طرفی به عشق زمینی می‌پردازد و از طرف دیگر به عشق معنوی و ابدی اشاره خواهد کرد که به‌صورت موازی با یکدیگر پیش می‌روند.

این کتاب در داستان اول خود به زندگی اللا در سال 2008 میلادی در بوستون ایالت ماساچوست آمریکا اشاره دارد و در داستان دوم به آشنایی شاعر معروف ایرانی مولانا با شمس تبریزی و تصوف خواهد پرداخت. به‌طورکلی الیف شافاک در این کتاب سعی دارد تا با زبان ساده و قابل فهم موضوعاتی از قبیل تصوف چیست؟ چهل قاعده شمس تبریزی، تأثیر شمس بر مولانا، زندگی او و آشنایی با شخصیت شمس تبریزی را برای خواننده بیان کند. این نویسنده نامدار با‌تجربه و مهارتی مثال زدنی، موضوعات کتاب را از زوایه دید اول شخص و سوم شخص نوشته است و داستان را بر پایه شخصیت‌های اصلی داستان مانند مولانا، شمس، اللا، کیمیا، گل کویر، سلطان ولد، استاد و …. روایت کرده است.

ویژگی‌های کتاب ملت عشق

ملت عشق به انگلیسی ‌(The Forty Rules of Love: A Novel of Rumi) اثر الیف شافاک از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین کتاب‌های رمان‌گونه کشور ترکیه به‌شمار می‌آید که بر پایه عشق و دلدادگی نگارش شده است. با توجه به استقبال بسیار زیاد از این کتاب تقریبا بیش از 500 بار تجدید چاپ شد و جزو کتاب‌های پرفروش در سراسر جهان محسوب می‌شود.

تغییر زاویه دید عالی که همواره از زاویه شخصیت‌های مختلف داستان بیان می‌شود سبب جذابیت داستان و کتاب شده است که با زاویه دید سوم شخص یا دانای کل شروع می‌شود، با زاویه دید اول شخص(اللا) ادامه پیدا می‌کند و سرانجام با سوم شخص پایان خواهد یافت.

همان‌طورکه گفته شد، رمان ملت عشق در قالب یک کتاب با دو داستان که اولی در ارتباط با زندگی زنی آمریکایی به نام اللا در غرب کشور است که تحت تاثیر اندیشه‌های عرفانی شرق قرار می‌گیرد و دومی در ارتباط با داستان مولانا جلال‌الدین و شمس تبریزی است که احوالاتی عاشقانه و بدون تظاهرات عابدانه دارند را بیان خواهد کرد. بیان دو داستان از زمان قدیم و جدید در ارتباط با عشق و رهایی که به‌صورت موازی با یکدیگر پیش می‌روند و به هم پیوند می‌خورند از مهمترین ویژگی این رمان به‌شمار می‌آید که نظر هر خواننده‌ای را به خود جلب خواهد کرد.

 بخشی از کتاب ملت عشق

 بخشی از کتاب ملت عشق

شاید به دنبال این موضوع هستید که متن کتاب ملت عشق به چه صورت بیان شده است؟ تا چه اندازه بیان داستان در کتاب صوتی ملت عشق با شنونده ارتباط برقرار خواهد کرد؟ در پاسخ به این سوال بخشی از کتاب ملت عشق را برایتان بازگو خواهیم کرد:

اگر سنگی را به نهری بیندازید، هیچ تاثیری جز اندکی شکاف و کمی موج نخواهید دید و صدای نامحسوسی را می‌شنوید که در هیاهوی آب رودخانه محو خواهد شد و تمام. حال اگر همان سنگ را به داخل رودخانه‌ای بیندازید، خواهید دید که آثار عمیق‌تری برجای خواهد گذاشت. همان سنگ کوچک باعث تلاطم آب راکد خواهد شد، در سطح آب شکاف ایجاد می‌کند و …

سنگ کوچک در یک لحظه چه کارهایی که نمی‌کند و باعث پخش سطح آب و به‌وجود آمدن دایره‌هایی می‌شود که با گذشت زمان محو خواهند شد. رودخانه به تلاطم و خروش عادت دارد و طبیعت آن این‌گونه است که در لحظه و سریع زندگی می‌کند. وقتی سنگی در داخل رودخانه انداخته شود، سریع آن‌را به داخل خود می‌کشد و هضمش می‌کند و در آخر به‌راحتی فراموش! حالا یک سنگ بیشتر یا کمتر مهم نیست.

آسان‌ترین دوست داشتن مربوط به خداوندی است که هیچ نقصی ندارد و سخت‌ترین آن، دوست داشتن انسان‌های فانی با همه خطاها و ثوابشان خواهد بود. اگر به چیزی عشق داشته باشید آن‌را بهتر درک خواهید کرد پس این را بدانید تا وقتی که از ته قلب آغوش محبت را باز نکنید و به خاطر خالق به مخلوق عشق نورزید، هرگز آنچنان که باید عشق را درک و دوست داشتن را حس نخواهید کرد.

کار هر شبم شده از شفق تا فلق، تنها در کتابخانه فقط به شمس می‌اندیشم که برای من همه چیز و همه کس است؛ بنابراین اندیشیدن به شمس برایم مانند تفکر به تمام کائنات خواهد بود. سخنانش از فکرم خارج نمی‌شود: «روزی فرا خواهد رسید که زیباترین شعرهای عاشقانه نامیده می‌شوی و در کل دنیا پرآوازه خواهی شد…»

دنیا بدون شمس برایم مانند چاه پریشانی است. خواب و خوراک ندارم. روحم خشکیده و روزم بی‌خورشید شده است. از همه چیز و همه کس دلخور و عاصی‌ام. دست خودم نیست این اندر احوالات خرابم! چطور می‌توانم به زندگی ادامه دهم، مگر بدون شمس زندگی می‌توان کرد؟!
حتما بخوانید: بهترین کتاب های روانشناسی دنیا

شنیده‌ها در آغاز رمان صوتی ملت عشق

مولانا خودش را ساکت و خاموش می‌نامد؛ در حالی‌که شاعریست که آوازه شهرتش تمام جهان را فرا گرفته و بیش از پنجاه هزار بیت پرمعنا را با تمام وجود خود سروده است.

رمان ملت عشق در ارتباط با زنی چهل ساله به نام «اللا روبینشتاین» شروع می‌شود که از زندگی زناشویی و ازدواج خود با وجود داشتن فرزند ناراضی است. او در یکی از موسسات ادبی به‌عنوان ویراستار مشغول فعالیت است که در اوج نارضایتی از زندگی خود به خواندن کتابی به نام «ملت عشق» اثر عزیز زاهارا مشغول می‌شود و نکاتی از آن را یادداشت می‌کند. اللا در طول بیست سال زندگی مشترک چیزی جزء زندگی روزمره را تجربه نمی‌کند تا این‌که خواندن این کتاب زندگیش را دگرگون می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا سفری بی بازگشت و پرتلاطم را به ترکیه آغاز کند.

در طرف دیگر ماجرا شاهد جست‌‌و‌‎جو شمس برای یافتن مولانا هستیم که سرانجام او را از یک کشیش ناراضی به عارف و شاعری پراحساس و عاشق تبدیل می‌کند. اللا هم قوانین و درس‌های زندگی شمس را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهد و هم سفر معنوی را برای یافتن خویشتن خود مانند سفر شمس برای یافتن مولانا آغاز می‌کند.

چهل قانون عشق از زبان شمس در واقع قوانینی برخواسته از دلی عاشق است که مفهوم کتاب ملت عشق هم این قوانین را به‌گونه‌ای ماهرانه بیان خواهد کرد. برخی از این قوانینی که در رمان صوتی ملت عشق شنیده می‌شوند، عبارتند از:

  • قانون اول:‌ «کلمات وصف خداوند چون آینه‌ایست که نشان‌دهنده خود شما خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر با شنیدن نام خدا به یاد موجودی ترسناک بیفتید، یعنی شما همواره ترس در وجودتان است ولی اگر با شنیدن نام خدا به یاد عشق و محبت بیفتید، به این معناست که عشق و مهربانی در وجودتان ریشه دوانده است».
  • قانون ششم: «‌‌‌اغلب نزاع‌ها و درگیری‌های دنیوی ناشی از زبان است ولی در دیار عشق، زبان جایگاهی ندارد و عاشق بی‌زبان است».
  • قانون دهم: «به هر طرف این کره خاکی که می‌خواهی بروی باید ابتدا به درون خود نگاهی بیندازی و به درون خود سفری داشته باشی تا در نهایت هستی را سفر کنی».
  • قانون سی و هشتم: « هر لحظه و هر زمانی برای تغییر زندگی و نگرش مناسب خواهد بود و هیچ‌گاه برای تغییر دیر نیست. باید در هر لحظه متفاوت و جدید زندگی کرد».

داستان شمس و مولانا در کتاب ملت عشق

یکی از بهترین داستان‌های عارفانه و عاشقانه تاریخ، داستان شمس و مولانا به‌شمار می‌آید که الیف شافاک آن‌را در کتاب ملت عشق خود به زیبایی هر چه تمام‌تر بیان کرده است.

عالم و فقیه دینی به نام مولانا در سال 623 هجری در شهر قونیه با شمس تبریزی مواجه شد که پس از این آشنایی مسیر زندگی مولانا از درس و وعظ به آیین صوفی و سماع تغییر کرد. بزرگان دینی قونیه که مرید مولانا بودند، تاب این تغییر رویکرد مولانا را نداشتند و با آزار رساندن به شمس سبب‌شدن تا شمس به ناچار از قونیه برود اما عشق و محبت شمس بر دل مولانا از بین رفتنی نبود.

فصل‌های کتاب ملت عشق

نویسنده کتاب با درایت و تیزهوشی بالای خود با الهام از 5 عنصر اصلی طبیعت، فصل‌های کتاب را به 5 بخش زیر تقسیم کرده است:

  1. خاک: عمق و آرامش
  2. آب: جریان یافتن و دگرگونی
  3. باد: رفتن یا مسافرت
  4. آتش: عطش و نابودی
  5. خلأ: تاثیر نبود چیزهای مختلف در زندگی

مشخصات فنی و فیزیکی کتاب

اگر قصد دارید تا با خواندن کتابی از قدرت عشق در زندگی خود بهره بگیرید، توصیه می‌کنیم با خرید کتاب ملت عشق ترجمه زهرا یعقوبیان به هدف نهایی خود دست یابید. مشخصات فنی و فیزیکی کتاب شامل موارد زیر خواهد بود:

  • نویسنده کتاب: الیف شافاک
  • مترجم: زهرا یعقوبیان
  • موضوع کتاب: رمان
  • ناشر: نیک فرجام
  • قطع کتاب: رقعی
  • تعداد جلد: 1 عدد
  • تعداد صفحات: 492 صفحه
  • نوع جلد: شومیز
  • وزن: 560 گرم
  • رده سنی مناسب: بزرگسالان

قیمت کتاب ملت عشق با توجه به ناشر، مترجم و مشخصات در کتاب فروشی‌های معتبر متفاوت است و در صورت تمایل می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین معتبر این کتاب فوق‌العاده جذاب را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید.

سخن پایانی درباره کتاب ملت عشق

خواندن کتاب ملت عشق به شما کمک خواهد کرد چگونه بر‌اساس قوانین عشق زندگی خود را در هر لحظه و مکانی تغییر دهید. جان مایه این کتاب بر عشق و تاثیر آن بر زندگی ظاهری و باطنی انسان تاکید دارد تا با به‌کارگیری چهل قانون شمس، عشق و انسانیت را به غایت نهایی برسانید.

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا