توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهبرنامه رژیمیبیماری ها و راه درمانسلامت

چه بخوریم تا فشار خون و دیابت نگیریم؟

چه بخوریم تا فشار خون و دیابت نگیریم؟

 دیابت و فشار خون یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های رایجی هستند که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. فشار خون به عنوان بیماری همراه با دیابت جان انسان را تهدید می‌کند. رژیم غذایی کاهش چربی خون و رژیم غذایی دیابت تا حدود زیادی مؤثرترین روش برای رسیدن به سلامتی است. در دنیای امروزه به دلیل وجود مشکلات شدیدی از جمله کمبود وقت انسان‌ها به غذاهای فست فودی و ناسالم روی می‌آورند. رژیم غذایی نادرست بیشترین نقش را در ایجاد فشار خون و دیابت دارد. با داشتن تغذیه‌ی سالم و برنامه ریزی غذایی مناسب می‌توان از به وجود آمدن برخی بیماری‌ها جلوگیری کرد. 

 

فشار خون

پر فشاری و یا فشار خون بالا بیماری است که به علت فشار بالای خون در شریان‌ها اتفاق می افتد. با افزایش فشار خون قلب برای خون‌رسانی باید سریع‌تر کار کند. به همین دلیل قلب شدیدتر دچار انقباض می‌شود. فشار خون بیماری است که اکثر مبتلایان از آن مطلع نیستند و اکثر بیماران آن را کنترل نمی‌کنند. مشکلات شریانی، نارسایی کلیه‌ها، ناراحتی قلبی و مشکل در دستگاه درون ریز از جمله عوامل بروز فشار خون است. فشار خون اگر کنترل و درمان نشود خطرات جدی به دنبال دارد که سکته‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی از جدی‌ترین آن‌هاست. این بیماری دارای روش درمان دارویی است اما تغییر در رژیم غذایی و بهبود آن بهترین راه حل برای درمان فشار خون و پیشگیری از آن است. رژیم غذایی کاهش چربی خون تا حدود زیادی می‌تواند فشار خون را درمان کند. در حال حاضر مهم‌ترین عامل مرگ و میر در بسیاری از کشورها فشار خون است. فشار خون تنها از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است.

 

تغذیه مناسب فشار خون

تغذیه‌ی سالم تا حدود زیادی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. چاقی دلیل عمده‌ای از بیماری‌های خطرناک از جمله فشار خون است. با داشتن رژیم چاقی صحیح می‌توان از اضافه وزن و همچنین سایر بیماری‌های مربوطه جلوگیری و یا درمان کرد. از نکات حائز اهمیت برای کاهش فشار خون، پیروی از رژیم غذایی کاهش چربی خون است. از جمله مواد غذایی که می‌توان فشار خون را پایین بیاورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

با مصرف روزی یک عدد موز می‌توان از خطر فشار خون در امان ماند. کیوی به دلیل برخورداری از ویتامین c می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. تره فرنگی یکی دیگر از مواد مغذی است که علاوه بر داشتن ویتامین و فیبر باعث کاهش فشار خون می‌گردد. سیر به‌عنوان یک ماده معجزه گر تا حدود زیادی می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. شیر بدون چربی، کلم برکلی، لوبیا و گوجه فرنگی نیز در کاهش فشار خون تأثیر مثبتی دارند. افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند بهتر است در رژیم غذایی خود جایگاه ویژه‌ای به میوه و سبزیجات تازه اختصاص دهند.

رژیم غذایی دیابت

دیابت به عنوان بیماری که باعث فشار خون نیز می شود با خطرات بسیاری همراه است. دیابت بسته به نوع آن مبتلا شدن علل متفاوتی دارد. اما به طور کلی تغذیه در پیشگیری و کنترل آن نقش بسزایی دارد. براساس تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف میوه به صورت روزانه تا حدود ۱۲ درصد می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند. همچنین مصرف میوه در افراد مبتلا به دیابت به صورت موثر از خطرات ناشی از این بیماری می کاهد. دیابت نوع 2 که در اثر تغذیه ی ناسالم بوجود می آید و قند خون را افزایش می دهد، از طریق رژیم غذایی سالم قابل پیشگیری است. خوردن هفته ای 4 تخم مرغ از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری می کند. سیب زمینی کبابی، نان های سبوس دار، شیر کم چرب، ماهی، غلات وسبزیجات تازه از جمله مواد غذایی هستند که باید در رژیم غذایی دیابت گنجانده شود.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا