توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

گمنه بوشهری – طرز تهیه گمنه بوشهری سنتی، آسان و هیجان انگیز

در این مطلب می خوام یکی از غذاهای ایرانی محلی و سنتی که متعلق به استان خوزستان هست رو بهتون آموزش بدم.

واسه من که برای اولین بار بود با این غذا آشنا می شدم خیلی خیلی جالب و هیجان انگیز بود امیدوارم واسه شما هم همینطور باشه. اسم این غذا گمنه بوشهری هست که واقعاً خیلی ساده ست و سریع درست میشه ولی در عین حال بسیار سالم، مقوی و سرشار از مواد مغذی هست. گمنه یا للک در گویش بوشهری در واقع بلغور ریز گندم هست که می تونه جایگزینی برای پلو و چلو هم باشه. خوب بریم با هم گمنه بوشهری آسون، لذیذ و خوش عطر رو درست کنیم و از خوردن اون با انواع خورش یا  خورش قلیه ماهی جنوب لذت ببریم.

طرز تهیه گمنه بوشهری

مرحله اول: تفت دادن للک یا بلغور گندم

برای تهیه گمنه بوشهری ابتدا باید بلغور آن را تفت دهید. برای این کار اول باید بلغور ریز گندم را خوب پاک کنید تا هیچ سنگ یا خاشاکی در آن نباشد. پس از تمیز کردن للک کمی آب روی آن ها بپاشید تا مرطوب شوند.

یک ماهیتابه را روی شعله ملایم گاز بگذارید. بلغور گندم را داخل آن بریزید و مدام هم بزنید. در واقع می خواهیم با تفت دادن بلغور گندم، اصطلاحاً آن را بو بدهیم. خیلی مراقب باشید که بلغور گندم نسوزد، پس بهتر است شعله گاز را زیاد نکنید.

پس از اینکه للک ها را خوب تفت دادید، شعله گاز را خاموش کنید و آن ها را کناری بگذارید.

مرحله دوم: درست کردن پیاز داغ

دو عدد پیاز بزرگ را پوست بکنید و به صورت خلالی درشت خرد کنید.

یک قابلمه متوسط را روی شعله ملایم گاز بگذارید تا داغ شود. سپس به میزان لازم روغن داخل آن بریزید و پس از داغ شدن روغن، با حوصله و به آرامی پیازها را سرخ کنید.

پس از سرخ شدن پیازها، به میزان لازم نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید عطر ادویه ها آزاد شود.

سپس آب را به مواد اضافه کنید و بگذارید تا به جوش آید.

گمنه بوشهری با قلیه ماهی

مرحله سوم: پخت گمنه بوشهری

پس از اینکه آب داخل قابلمه به جوش آمد، بلغورهای تفت داده شده را به آن اضافه کنید و با یک قاشق چوبی، به صورت دورانی شروع به هم زدن آن کنید تا زمانی که آب آن کم شود.

سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برای 10 الی 15 دقیقه دم بکشد. مراقب باشید که ته دیگ آن نسوزد و فقط کمی برشته شود. سپس میل کنید.

نوش جان

تزیین گمنه بوشهری

نکات کلیدی تهیه گمنه بوشهری

– اندازه مواد اولیه که در این دستور آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل می توانید مقدار مواد اولیه را تغییر دهید. معمولاً میزان بلغور گندم و آب با هم برابر است.

– در صورت تمایل و برای طعم بهتر گمنه بوشهری، به جای آب می توانید از استاک با آب مرغ استفاده کنید. در این صورت چون خود استاک مرغ دارای ادویه های لازم است نیازی به اضافه کردن ادویه در مرحله دوم ندارید.

– برای اینکه گمنه بوشهری شفته نشود و به صورت دانه دانه باشد، می توانید کمی میزان آب یا آب مرغ آن را از مقدار گفته شده در دستور بیشتر کنید. سپس در مرحله پخت للک، پس از اینکه آب آن جذب شد، شعله گاز را خاموش کنید و برای مدت 10 الی 15 دقیقه درب قابلمه را بگذارید. پس از گذشت این مدت مجدداً گاز را روشن کنید و زمان دهید تا دم بکشد.

– اگر دوست داشتید که عطر غذا بهتر شود، می توانید به جای روغن مایع از روغن حیوانی استفاده کنید.

– در بوشهر معمولاً گمنه را همراه با ماهی سرخ شده یا قلیه ماهی سرو می کنند.

– عکس از اینستاگرام:

@rezvan_msv_home

irancook.ir

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا