توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیه

طبع گندم، مصلحات و خواص آن از منظر طب سنتی

گندم یکی از غلات پرمصرف در سرتاسر جهان و ماده اصلی در پخت نان است. بنابراین روزانه به وفور از این ماده استفاده می‌شود،

گندم یکی از غلات پرمصرف در سرتاسر جهان و ماده اصلی در پخت نان است. بنابراین روزانه به وفور از این ماده استفاده می‌شود، اما شاید تا به حال به مزایایی که گندم برای ما دارد دقت نکرده باشیم. لازم به ذکر است که طبع گندم آن را در طب سنتی نیز پرکاربرد کرده است.

در این مقاله ابتدا طبع گندم را از نظر طب سنتی بیان کرده و سپس به بررسی خواص سلامتی آن می‌پردازیم.

طبع گندم سرد است یا گرم؟

مزاج گندم از نظر طب سنتی گرم و معتدل است و انواع مصلحات آن سرکه کهنه و شیرینی‌های طبیعی معرفی شده است.

مزاج انواع مصلحات
گرم و معتدل سرکه کهنه، شیرینی‌های طبیعی

بهترین خواص گندم چیست؟

۱. کاهش آمار سکته مغزی

افرادی که در رژیم غذایی خود از غلات بیشتری استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که غلات کامل کمتری استفاده می‌کنند، حدود ۱۴% کمتر دچار خطر سکته مغزی می‌شوند. وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در این غلات، موجب کاهش این بیماری‌های خطرناک می‌شود.

جلوگیری از سکته مغزی با مصرف گندم سبوس دار

۲. افزایش حس سیری و پیشگیری از اضافه وزن

خوردن غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات سبوس‌دار، باعث سیری طولانی مدت معده شده و به جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. خوردن غلات سبوس دار همچنین سوخت و ساز چربی‌ها به خصوص چربی دور شکم را افزایش داده و اضافه وزن را برطرف می‌کند.

یک تحقیق انجام شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، نشان می‌دهد که گندم کامل و سبوس‌دار نسبت به شکل تصفیه شده آن گزینه بسیار مناسب‌تری برای افراد مبتلا به چاقی است.

۳. افزایش سطح انرژی بدن

براساس گزارشات مرکز تحقیقاتی مغز، در دانشگاه نورثمبریا در انگلیس، گندم کامل به دلیل انواع ویتامین‌هایی که در خود دارد، به افزایش انرژی در بدن شما کمک می‌کند. علاوه بر این ویتامین‌های گروه B مانند ترکیبات کربوهیدرات باعث می‌شود بدن دیرتر خسته شود.

۴. پیشگیری از ایجاد سنگ‌های صفراوی

از آن‌جا که گندم کامل سرشار از فیبر نامحلول است، انتقال سریع و آسان مواد از روده را تضمین می‌کند. در نتیجه ترشح اسیدهای صفراوی کاهش پیدا می‌کند. در واقع این اسیدها عامل اصلی تشکیل سنگ کیسه صفرا هستند.

سنگ صفرا و مصرف گندم سبوس دار

۵. یک منبع عالی از انواع مواد مغذی و دارای فیبر

معمولا همه غلات کامل دارای مواد مغذی مهم مورد نیاز بدن هستند. این مواد مغذی شامل فیبر، انواع ویتامین‌ها مثل ویتامین‌های گروه ب، انواع مواد معدنی مانند روی، آهن، منیزیم و منگنز، پروتئین و انواع ترکیبات گیاهی دیگر است.

۶. بهبود متابولیسم بدن

فیبر موجود در گندم کامل، فرایند هضم  را در بدن تقویت کرده و سوخت و ساز کلی بدن را بهبود می‌بخشد. پزشکان توصیه می‌کنند حتما در رژیم غذایی خود از نان سبوس‌دار و سایر غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید. جالب است بدانید غلات تصفیه شده می‌تواند منجر به اضافه وزن شما شود، اما غلات کامل و سبوس‌دار باعث کاهش وزن شما می‌شود.

افزایش متابولیسم بدن با مصرف گندم سبوس دار

۷. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

گندم سرشار از منیزیم است که بیش از ۳۰۰ آنزیم مورد نیاز بدن را در خود دارد. این آنزیم‌ها در استفاده کاربردی بدن از انسولین و ترشح گلوکز نقش دارند. مصرف غلات کامل مانند گندم با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ رابطه معکوس دارد. در این مورد گندم سبوس‌دار تاثیر بیشتری نسبت به جوانه گندم دارد.

۸. از بین بردن التهابات مزمن با مصرف منظم

یکی از علائم اصلی دردهای روماتیسمی، ایجاد التهابات مزمن در بافت‌های بدن است. مصرف منظم گندم کامل این التهابات و دردهای ناشی از آن را از بین می‌برد. خاصیت ضدالتهابی گندم، خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند پوکی استخوان، بیماری های قلبی، آلزایمر و دیابت نوع ۲ را نیز کاهش می دهد.

۹. پیشگیری از اختلالات متابولیک

انواع متفاوتی از سندرم‌های متابولیک شامل چاقی احشایی وجود دارد، مثلا بدن فرد به شکل گلابی دیده می‌شود و تری‌گلیسرید و فشار خون بالایی دارد. استفاده از گندم این اختلالات را برطرف می‌کند. همچنین تحقیقات انجام شده در انجمن تغذیه نشان می‌دهد مصرف بیشتر غلات کامل مثلا ۳ وعده در روز باعث پایین آمدن چربی بدن نیز می‌شود.

۱۰. بهبود عملکرد روده

گندم به دلیل داشتن فیبر زیاد به پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های خوب داخل روده) کمک می‌کند. در نتیجه هضم مواد غذایی آسان شده و جذب مواد مغذی آن نیز افزایش می‌یابد. بلغور شکلی از این دانه است که منبع بسیار عالی از نشاسته مقاوم یا فیبر است. این نشاسته در روده هضم نمی‌شود و تبدیل به غذا برای فلور روده (میکروب‌های مفید داخل روده) می‌شود.

۱۱. افزایش شادی و نشاط در خانم‌ها

گندم کامل سطح انرژی و نشاط در زنان را بالا می‌برد. مطالعه‌ای بلند مدت روی بهداشت زنان نشان داد، افزایش مصرف غلات کامل باعث افزایش سطح انرژی، جلوگیری از افزایش وزن و پیشگیری از افسردگی می‌شود. همچنین خانم‌هایی که بیشتر از غلات کامل استفاده می‌کنند، کمتر دچار مشکلات بارداری و تغذیه‌ای می‌شوند. با کصرف گندم، شیر مادر نیز به دلیل وجود فولات و انواع ویتامین‌ها در غلات کامل، افزایش پیدا می‌کند.

افزایش نشاط در خانم ها با مصرف گندم سبوس دار

۱۲. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

یکی از بزرگ‌ترین خواص غلات کامل پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است. مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که سه وعده ۲۸ گرمی گندم در روز می‌تواند تا ۲۲% خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. پزشکان توصیه می‌کنند بخش بیشتر رژیم غذایی افراد باید از غلات کامل (منظور همراه با سبوس است) باشد تا مزایای گفته شده برای بدن را به صورت حداکثری داشته باشند.

۱۳. تسکین علائم دوران یائسگی

مصرف بیشتر محصولات گندم کامل و تصفیه نشده در رژیم غذایی خانم‌ها به دلیل داشتن فیبر و پروتئین زیاد، به کاهش علائم یائسگی کمک می‌کند. در واقع این دانه مفید باعث کنترل وزن، تعادل هورمون‎ها و در نتیجه تسکین علائم یائسگی می‌شود.

مشکلات یائسگی

۱۴. بهبود سلامت پوست و مو

روی موجود در گندم به تغذیه پوست، مبارزه با آکنه و سلنیوم و ویتامین E موجود در گندم، به پیشگیری از آفتاب سوختگی کمک می‌کند. همچنین هضم مطلوب مواد غذایی به دلیل فیبر بالا در این دانه خوراکی، باعث از بین رفتن سموم بدن شده و به نوبه خود به شما در داشتن پوستی صاف و جوان کمک می‌کند.

روی علاوه بر تاثیرات مثبت بر پوست باعث تقویت ریشه مو شده و مقاومت ساقه مو را افزایش داده و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۱۵. جلوگیری از ابتلا به آسم در دوران کودکی

مطالعات بین‌المللی در مورد آلرژی و آسم در دوران کودکی از طریق مطالعات متعدد ثابت کرده است، رژیم غذایی مبتنی بر گندم خطر ابتلا به آسم در کودکان را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. گندم کامل دارای ویتامین E و مقدار زیادی منیزیم بوده که باعث می‌شود علائم ایجاد آسم کاهش پیدا کنند. مصرف ماهی نیز این ویژگی را برای کودکان به ارمغان می‌آورد.

با این حال افرادی که به آسم مبتلا شده‌اند به دلیل حساسیت بالایی که دارند، قبل از استفاده از هر نوع ماده غذایی، باید با پزشک خود مشورت کنند.

پیشگیری از آسم کودکان با مصرف گندم سبوس دار

سخن آخر

گندم و سبوس آن از مواد غذایی ارزان و قابل دسترس هستند که با توجه به خواص فوق‌العاده‌ای که برای آن گفته شد، مصرف ان به همه توصیه می‌شود. متاسفانه اکثر افراد به استفاده از غلات تصفیه شده عادت دارند، اما بیشترین مواد معدنی و مفید این غلات در پوسته و سبوس آن‌ها وجود دارد. برای ما در پایین همین صفحه بنویسبد شما از گندم سبوس دار به چه شکلی استفاده می‌کنید؟

پیشنهاد می‌کنیم در سایت انگیزه، با طبع غلات دیگر مانند طبع عدس و طبع برنج و مصلحات و خواص سلامتی آن‌ها نیز آشنا شوید.

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا