توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهنان و شیرینی

۱۰ روش طبیعی برای افزایش تمرکز و دقت و حافظه

روش های طبیعی برای افزایش تمرکز و دقت و حافظه و تیز نگه داشتن ذهن وجود دارد. این رویکردهای طبیعی، از روش‌های درمانی جایگزین گرفته تا داروهای گیاهی، می‌توانند به افزایش بهره‌وری شما، محافظت از سلامت مغز‌تان در حین بالا رفتن سن و همچنین تندرستی کلی‌تان کمک کنند.

روش های طبیعی برای افزایش تمرکز و دقت و حافظه و تیز نگه داشتن ذهن وجود دارد. این رویکردهای طبیعی، از روش‌های درمانی جایگزین گرفته تا داروهای گیاهی، می‌توانند به افزایش بهره‌وری شما، محافظت از سلامت مغز‌تان در حین بالا رفتن سن و همچنین تندرستی کلی‌تان کمک کنند.

 

خوراکی های طبیعی برای افزایش تمرکز و دقت

مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند به شما کمک کند که تیز و متمرکز بمانید.

۱. ماهی و تخم کتان

ماهی‌های روغنی مانند ماهی سالمون و ساردین و تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، نوعی اسید چرب ضروری که در حفظ سلامت مغز نقشی اساسی دارد. به عنوان مثال، گزارشی که در سال 2013 در ژورنال Advances in Nutrition منتشر شد، نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به مبارزه با اختلالات عملکرد مغز مرتبط با پیری کمک کنند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به افزایش تمرکز نیز کمک کنند.

مطابق با نتایج مطالعه‌ای که سال 2015 در ژورنال نوروسایکوفارماکولوژی منتشر شد، مکمل امگا 3 به کاهش علائم عدم تمرکز در کودکان کمک می‌کند.

۲. غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان

براساس مروری که روی تحقیقات صورت گرفته انجام شده و سال ۲۰۱۳ در ژورنال تغذیه اروپا منتشر شده‌است، مواد غذایی حاوی آنتی‌‌اکسیدان می‌توانند به کاهش زوال شناختی حاصل از بالا رفتن سن (یعنی مجموعه توانایی‌های ذهنی مرتبط با فرآیندهایی مانند توجه، حافظه و حل مسئله) کمک کنند. نویسندگان این بررسی، با نگاهی به 10 مطالعه که قبلاً منتشر شده‌است، شواهدی را یافتند که نشان می‌دهد مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C و ویتامین E ممکن است به کاهش سرعت زوال شناختی کمک کنند.

۳. چای سبز

یک مطالعه که روی موش صورت گرفت و سال 2008 در ژورنال مغز و شناخت منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف چای سبز ممکن است باعث تقویت روند یادگیری و حافظه شود. علاوه بر این، یک مطالعه مقدماتی که در سال 2014 در مجله Nutrients منتشر شد، نشان داد که مصرف چای سبز به صورت روزانه به بهبود عملکرد شناختی در بزرگسالان مسن کمک می‌کند.

داروهای طبیعی برای افزایش تمرکز و دقت و حافظه

استفاده از برخی داروهای گیاهی به عنوان یک رویکرد طبیعی برای متمرکز و تیز ماندن دیده می‌شود. در این‌جا نگاهی به مطالب علمی که از این ادعا حمایت می‌کنند، خواهیم انداخت.

۱. کورکومین

در برخی تحقیقات معلوم شده کورکومین که در گیاه زردچوبه یافت می‌شود، باعث تقویت عملکرد شناختی می‌شود. علاوه بر این، یک مطالعه مقدماتی که در سال 2015 در ژورنال بین المللی بیوشیمی و بیوفیزیک منتشر شد، نشان داد که کورکومین ممکن است سطح دوکوراگزانوئیک اسید (نوعی اسید چرب امگا 3 که اثرات مفیدی بر عملکرد شناختی دارد) را در مغز افزایش دهد.

۲. رزماری

مطابق با یک مطالعه کوچک که در سال 2012 در ژورنال مواد غذایی دارویی منتشر شد، مصرف روزانه گیاه رزماری باعث افزایش عملکرد شناختی و تقویت حافظه در افراد مسن می‌شود.

سبک‌های زندگی برای افزایش تمرکز

رفتارهای مرتبط با سبک زندگی نیز می‌تواند به شما در تمرکز و تیز ماندن کمک کند.

۱. خواب کافی

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که کمبود خواب می‌تواند تأثیر منفی زیادی بر عملکرد شناختی بگذارد، به علاوه‌ی اثرات مخربی که بر تمرکز و حافظه خواهد داشت.

۲. ورزش کردن

مطالعه ای که در سال 2010 در ژورنال نورولوژی منتشر شد، نشان می‌دهد که پیاده‌روی به میزان دست کم ۱۰ کیلومتر در هفته ممکن است حافظه را در افراد مسن حفظ کند. این مطالعه همچنین نشان داد که ورزش منظم به مبارزه با کوچک شدن اندازه‌ی مغز در حین افزایش سن کمک می‌کند.

۳. مدیریت استرس

عدم کنترل استرس روزانه مانند کمبود خواب می‌تواند عملکرد شناختی را به شدت برهم بزند. برای این‌که متمرکز و تیز بمانید، انجام یک سری اقدامات روزمره برای کاهش سطح استرس اهمیت بسیار زیادی دارد.

۴. تکنیک‌های ذهن و بدن

تکنیک‌های ذهن و بدن نه تنها در رفع استرس مفید هستند بلکه ممکن است به شما کمک کنند متمرکز و تیز بمانید.

۵. مراقبه

در یک مطالعه روی 40 دانشجوی کارشناسی ارشد (که در مجموعه مطالب آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا در سال 2007 منتشر شده‌است)، محققان مشاهده کردند که پنج روز آموزش 20 دقیقه‌ای مراقبه به بهبود تمرکز و توجه کمک می‌کند، و در عین حال اضطراب، خستگی، عصبانیت و افسردگی را کاهش می‌دهد.

۶. تایچی

مروری بر ۹ مطالعه که در سال 2015 در ژورنال آمریکایی پزشکی پیشگیری، منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که انجام تایچی می‌تواند به بهبود توجه، حافظه و سایر توانایی‌های شناختی در بزرگسالان سالم کمک کند.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع:verywellmind

۱۰ روش طبیعی برای افزایش تمرکز و دقت و حافظه


bazdeh.org

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا