توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی خوشمزه‌ و مجلسی

طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی خوشمزه‌ و مجلسی

آبگوشت دارای انواعی مانند آبگوشت بزباش، آبگوشت کشک، آبگوشت گندم، آبگوشت بلغور و… است. در اینجا طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی را آموزش می دهیم.

آبگوشت بلغور،آبگوشت بزباش،آبگوشت گندم،آبگوشت نذری،دیزی سنگی،طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن

اجزای اصلی در تهیه آبگوشت سنتی و یا دیزی، گوشت و حبوبات هستند و با توجه به اقلیم ناحیه‌ای که این غذا در آن پخت می‌شود، سایر مواد غذایی به آن اضافه خواهد شد؛ به عنوان مثال در شمال ایران سیر و در کرمان زیره را برای طعم‌دار کردن آبگوشت استفاده می‌کنند. اما وجود گوشت و حبوبات وجه تشابه تمامی آبگوشت‌هاست.

همان‌طور که می‌دانید آبگوشت از دو بخش درست شده است. بخش «تَر» که به آن «ترید» گفته می‌شود و بخش «خشک» که به «کوبیده» معروف است. عمل‌آوردن این دو بخش هم فقط به عهده آشپز نیست، شاید بتوان گفت آبگوشت تنها غذایی است که مصرف کننده آن نیز در هرچه بهتر شدن کیفیت آن دخیل است. برای مثال اگر این دو بخش را جدا نکنیم، تبدیل به سوپی نه چندان دلچسب خواهد شد و اگر هر کدام از این دو بخش خوب عمل نیاید، یعنی کوبیده را آب‌دار برداریم، دیگر لطفی نخواهد داشت.

مواد لازم جهت تهیه آبگوشت سنتی (دیزی)

گوشت گوسفندی با استخوان و چربی

250 گرم

لوبیا سفید

1/2 پیمانه

نخود

1/2پیمانه

پیاز

1 عدد بزرگ

گوجه‌فرنگی

2 عدد

ادویه‌جات

به میزان لازم

سیب‌زمینی

4 عدد کوچک

رب گوجه‌فرنگی

1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه آبگوشت سنتی (دیزی)

1- حبوبات را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید و مرتب آب آن را تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود. اگر خیس کردن حبوبات را فراموش کرده‌اید و یا زمان کافی برای انجام این کار نداشتید، بهتر از حبوبات را کمی بجوشانید و کف حاصله از پخت آن را بگیرید و پس از آبکشی کردن به سایر مواد اضافه کنید.

درمان نفخ شکم به روش سنتی و دارویی

 آبگوشت نذری،دیزی سنگی،طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن

گوشت آبگوشت،طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن

حبوبات،طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن

2- گوشت، حبوبات، پیاز و گوجه که به صورت 4 قاچ برش زده‌اید را در ظرف پخت مورد نظر قرار دهید و مقداری در حدود 6 برابر حجم مواد به آن آب اضافه نمایید. توجه داشته باشید که کل آب مورد نیاز برای پخت را ابتدا اضافه کنید، در این صورت مزه‌ آبگوشت بهتر خواهد شد؛ اما اگر احتیاج به اضافه کردن آب بود، از آب جوش استفاده کنید.

آبگوشت بزباش،دیزی سنگی،آبگوشت نذری،طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن

3- پس از به جوش آمدن آب، کف حاصله از پخت گوشت را خارج کنید و زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. زردچوبه یکی از ادویه‌های اصلی آبگوشت محسوب می‌شود.

4- درب ظرف را ببندید و اجازه دهید با حرارت خیلی ملایم بپزد. به خاطر داشته باشید که هر چه زمان پخت طولانی‌تر و حرارت ملایم‌تر باشد آبگوشت جاافتاده‌تر و خوشمزه‌تری خواهید داشت.

5- پس از پخت حبوبات و گوشت، نوبت به اضافه کردن لیموعمانی و یا گرد لیمو، نمک و سیب‌زمینی می‌رسد. لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید و سیب‌زمینی‌ها را با پوست به غذا اضافه کنید. توجه داشته باشید که نمک و لیمو عمانی نباید زودتر از این مرحله به آبگوشت اضافه شوند، چرا که اضافه کردن نمک زودتر از موعد مقرر باعث تاخیر در روند پخت گوشت و حبوبات خواهد شد. لیمو عمانی نیز علاوه بر طولانی کردن فرآیند پخت ممکن است باعث تلخ شدن آبگوشت شود.

 
طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن
6- در نهایت، رب گوجه فرنگی را به آبگوشت اضافه کنید. همچنین دنبه، پیاز و گوجه را که به صورت 4 قاچ در ابتدای پخت به آبگوشت اضافه کرده بودید را در ظرفی جداگانه به کمک گوشت‌کوب به صورت پوره دربیاورید و به آبگوشت اضافه کنید و اجازه دهید آبگوشت اصطلاحا جا بیفتد. در صورت تمایل می‌توانید در هنگام افزودن رب از مقدار کمی زعفران‌ آب‌زده برای عطر و طعم بهتر بهره ببرید.
طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن
گوشت کوبیده،دیزی سنگی،آبگوشت نذری،طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن
7- پس از پخت کامل آبگوشت، استخوان و آب گوشت را جدا کرده و حبوبات را به کمک گوشت‌کوب به خوبی بکوبید.
طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن
گوشت گوبیده،طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن
8- در صورت تمایل می‌توانید به هنگام سرو آبگوشت، از مقدار کمی سبزی معطر خشک‌شده مانند ترخون برای تزیین و طعم‌دار کردن آبگوشت بهره ببرید.
طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی+ راز و رمز خوشمزه‌تر شدن آن
9- آبگوشت را در کنار سبزی خوردن تازه، ماست یا ترشی و دوغ سرو نمایید.
 

نکات تهیه آبگوشت مجلسی

  • بهترین گزینه برای گوشت مصرفی در تهیه آبگوشت، گوشت گردن گوسفندی است که علاوه بر لطیف و لذیذ بودن از مقدار مناسبی چربی برخوردار می‌باشد. همچنین در تهیه این خوراک از گوشت با استخوان (قلم) گوسفندی و گوساله بسته به ذائقه خود می‌توانید استفاده نمایید. توصیه ستاره به شما استفاده از گوشت گوسفندی به همراه مقدار کمی دنبه و یا دنبالچه برای رسیدن به طعم و ظاهر مطلوب در این غذا است.
  • اگر از دنبه در آبگوشت استفاده مي‌کنيد در پایان پخت آن را با نمک و پیاز بکوبيد و به آبگوشت اضافه کنید.
  • حبوبات را به مدت 24 ساعت قبل از پخت خیس کنید. به این ترتیب نفخ آن‌ها تا حدودی کاهش خواهد یافت. در صورتی که در طول خیساندن، پوست حبوبات از آن‌ها جدا شود و به سطح آب بیاید، مشخص می‌شود حبوبات کهنه هستند و باید بعد از خیساندن، آن‌ها را در میان حوله‌ای قرار دهید و با ساییدن تمام پوست‌هایشان را بگیرید البته چه بهتر که حبوبات مرغوب را در تهیه این غذا مورد استفاده قرار دهید. همچنین می‌توانید برای گرفتن هرچه بیشتر نفخحبوبات، آن‌ها را بجوشانید و کف حاصل از جوش خوردن آن‌ها را بگیرید، سپس آن‌ها را به آبگوشت اضافه کنید.
  • حبوبات مصرفی در پخت آبگوشت عبارتند از نخود و لوبیا. لوبیا انواع مختلف دارد و در مناطق مختلف ایران از انواع متفاوتی از آن در تهیه این خوراک استفاده می‌شود. اعم از لوبیا سفید، لوبیا چیتی، لوبیا رشتی و… البته آبگوشت را مي‌توانيد با نخود به تنهايي بدون لوبيا نيز طبخ کنيد.
  • بهترین ظرف برای پخت آبگوشت، دیگ سنگی می‌باشد. ظروف سفالی، قابلمه چدنی و مسی نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای تهیه این خوراک باشند.
  • ادویه مورد استفاده در پخت این غذا معمولا نمک، فلفل سیاه و زرد‌چوبه می‌باشد. البته شما می‌توانید بسته به ذائقه خود از مقدار کمی زعفران آب‌زده و یا گرد لیمو‌عمانی و یا زیره برای طعم‌دار کردن این غذا بهره ببرید. توجه داشته باشید که اضافه کردن نمک در ابتدای پخت گوشت موجب تیره‌تر شدن و دیر‌پز شدن آن خواهد شد.
  • اگر گوجه فرنگي بي رنگ بود مي‌توانيد يک قاشق غذاخوري رب گوجه‌فرنگي استفاده کنيد. لازم به ذکر است که در قديم از گوجه‌فرنگي خشک شده براي آبگوشت استفاده مي‌کردند به دليل آنکه در تمام فصل‌ها گوجه‌فرنگي در دسترس نبود. با اين کار آبگوشت اصيل‌تري خواهيد داشت.
  • سيب‌زميني را با پوست به خوبی شسته و به آبگوشت اضافه کنيد. در اين صورت ويتامين‌هاي موجود در زير پوست سيب‌زميني حفظ خواهد شد. و یا در صورت تمایل پوست آن را بگیرید و در مراحل پایانی به آبگوشت اضافه کنید تا پخته شود. به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است از سیب‌زمینی‌های با سایز کوچک در پخت آبگوشت استفاده نمایید.
  • سبزی خوردن در کنار این غذا بهترین گزینه برای هضم راحت این خوراک خواهد بود به ویژه برگ‌های نعنا تازه.
  • آبگوشت را با حرارت ملایم و به مدت طولانی پخت کنید. بهترین زمان پخت این غذا از شب تا صبح روی حرارت بسیار ملایم است. به این ترتیب آبگوشت به آرامی پخته می‌شود و خوشمزه‌تر خواهد شد.
 
گروه آشپزی ستاره

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا