توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیه

طرز تهیه شلغم پلو خوشمزه و مجلسی به روش زعفرانی

برنج یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین غذا ها در سراسر جهان است. هم چنین این غذا با روش های مختلفی پخته و سرو می شود.

طرز تهیه شلغم پلو خوشمزه و مجلسی به روش زعفرانی

 
طرز تهیه شلغم پلو , دستور پخت شلغم پلو خوشمزه
طرز تهیه شلغم پلو خوشمزه و مجلسی به روش زعفرانی

برنج یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین غذا ها در سراسر جهان است. هم چنین این غذا با روش های مختلفی پخته و سرو می شود. یکی از این نوع برنج ها، برنج مخلوط است که همراه انواع حبوبات و گوشت یا مرغ و سبزیجات، طبخ می شود. شلغم پلو یکی از انواع برنج های مخلوط است که با شلغم و هویج و سبزی های معطر تهیه می شود. این برنج به خاطر وجود سبزی های معطر، بوی فوق العاده ای دارد و مشابه کلم پلو شیرازی طبخ می شود.

می توان در این غذا از گوشت چرخ کرده به صورت قلقلی یا خورش گوشت یا هر خورش دیگری استفاده نمود. این پلو را می توان در کنار انواع سالاد فصل یا سالاد شیرازی تهیه و سرو نمود. شلغم یکی از سبزیجات مقوی است که سرشار از آنتی بیوتیک طبیعی است و برای درمان سرماخوردگی و انفولانزا توصیه می شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شلغم پلو در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم شلغم پلو
عدس ۱ پیمانه
سبزی خرد شده ۱ پیمانه
پیاز ۲ عدد
شلغم خرد شده ۱ پیمانه
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذا خوری
پیاز داغ ۲ قاشق غذا خوری
هویج ۲ عدد
برنج ۳ پیمانه

طرز تهیه شلغم پلو

مرحله اول

برای تهیه پلو خوشمزه و مفید با شلغم در ابتدای کار، سبزی معطر شامل ریحان و نعنا و شوید و مرزه را با هم پاک کرده و می شوییم و در غذا ساز می ریزیم تا خرد شود. عدس ها را که یک ساعت قبل خیس کرده ایم، با کمی آب درون قابلمه می ریزیم.

مرحله دوم

سپس روی حرارت قرار می دهیم تا پخته شود. وقتی که عدس ها تقریبا نیم پز شد، از روی حرارت برداشته و آبکش می کنیم. برنج را شسته و حدود ۱ ساعت زودتر با آب و نمک خیس می کنیم. سپس درون یک قابلمه آب درحال جوش می ریزیم تا با کمی نمک پخته شود.

مرحله سوم

وقتی که برنج نیم پز شد، عدس پخته و سبزی خرد شده را به آن اضافه کرده و بعد از مخلوط کردن حدود ۵ دقیقه صبر می کنیم تا بجوشد. سپس آن را آبکش می کنیم. شلغم و هویج را شسته و شلغم ها را پوست می کنیم.

مرحله چهارم

سپس به صورت نگینی درشت خرد می کنیم. هویج ها را هم به صورت نگینی درشت خرد کرده و کنار می گذاریم. یک تابه بزرگ برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس شلغم و هویج ها را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم.

مرحله پنجم

وقتی که تفت خورد و رنگ آن عوض شد، کمی آب به آن اضافه کرده درب تابه را می بندیم تا نیم پز شود. وقتی که شلغم و هویج پخته و آب آن تمام شد از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم. شلغم ها نباید زیاد نرم شود و تغییر شکل پیدا کند.

مرحله ششم

در این مرحله یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیمف سپس مقداری کمی روغن به قابلمه اضافه می کنیم. کف آن را ته دیگ مورد نظر می چینیم. سپس یک لایه مخلوط برنج و عدس و سبزی آبکش شده می ریزیم.

مرحله هفتم

کمی از مخلوط هویج و شلغم روی آن می ریزیم. کمی پیاز داغ اضافه می کنیم. مجدد لایه بعدی از برنج می ریزیم و این کار را انقدر ادامه می دهیم تا مواد کامل تمام شود. سپس زعفران دم کشیده را روی برنج ریخته و دم کنی روی آن قرار می دهیم.

مرحله هشتم

قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم تا با حرارت ملایم دم بکشد. می توان درکنار این غذا از هر نوع خورشی استفاده کرد. می توان گوشت را پخته و با ادویه های مختلف آن را معطر نمود. سپس در کنار این برنج سرو کرد.

chishi.ir

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا