توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییبهداشتسلامت

خواص روغن کرچک چیست؟

خواص روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک از دانه‌های گیاه کرچک به دست می‌آید و بسیاری آن را با درمان یبوست توسط والدین خود مرتبط میدانند. این روغن دارای ترکیبات بی‌نظیری است و مزایای شگفت انگیزی برای سلامتی و زیبایی دارد. درمان روماتیسم، گل مژه، تقویت مو، مژه و ابروها، آبرسانی پوستهای خشک و کمک به درمان کیست تخمدان از خواص روغن کرچک است.
از روغن کرچک در موارد زیادی از جمله پزشکی و درمان و همچنین کاربردهای مختلف دیگری نظیر مصارف آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. ۹۰ درصد روغن کرچک از اسیدهای چرب ریسینولیک که اشباع نشده هستند تشکیل شده است که خواص فوق العاده‌ای را به این روغن می‌دهد. در این بخش از ستاره قصد داریم تا شما را با مهمترین خواص روغن کرچک آشنا کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

عکس روغن کرچک
خواص روغن کرچک

برخی از مهمترین خواص روغن کرچک عبارتند از:
  • درمان یبوست و سلامت دستگاه گوارش: یکی از شناخته شده ترین خواص روغن کرچک، پاکسازی و سم زدایی دستگاه گوارش است. این روغن یک درمان طبیعی داخلی برای یبوست محسوب می شود.
  • رفع خشکی پوستروغن کرچک یک منبع غنی از اسیدهای چرب است که باعث می‌شود مرطوب کننده خوبی باشد، مخصوصا وقتی که در فصل پاییز و زمستان به علت خشکی هوا، پوست بیشتر در معرض خشکی قرار می‌گیرد و بهترین راه مبارزه برای مبارزه با خشکی پوست در فصل سرما است. همچنین استفاده از روغن کرچک برای درمان ترک و خشکی پاشنه پا، رفع خشکی دست‌ها و سایر قسمت‌های بدن مفید است.
  • تقویت و افزایش حجم موها: روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ است و باعث افزایش گردش خون می‌شود؛ از همین رو برای تقویت و رشد موها مفید است. استفاده مرتب و مداوم از این روغن و ماساژ مو و پوست سر با آن، باعث افزایش حجم مو و تحریک رشد موها می‌شود، به این منظور مقداری از این روغن را در کف دست خود بریزید و ریشه موها را با آن ماساژ دهید.  
  • درمان شوره سر و رفع موخوره: از دیگر خواص روغن کرچک برای موها، مقابله با خشکی پوست سر است که باعث خارش، شوره و موخوره می‌شود. علاوه‌براین ماساژ موها با این روغن باعث نرمی، درخشندگی و لطافت مو می‌شود. به طور کلی استفاده از روغن کرچک به تغذیه بهتر پوست سر کمک می‌کند و به آن سلامتی می‌بخشد.

    خواص روغن کرچک

    بهبود جریان لنف و تقویت سیستم ایمنی بدن: روغن کرچک، گردش لنفاوی در شکم، سینه، رحم، کبد و غده تیروئید را بهبود می‌بخشد. همانطور که می‌دانید سیستم لنفاوی بدن نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد و بهبود جریان لنف باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود. مطالعات دانشمندان نشان داده است، روغن کرچک جریان لنف را بهبود می‌بخشد و به طور موقت افزایش تعداد سلول‌های تقویت کننده ایمنی، سلامت کبد و کاهش التهاب را ایجاد می‌کند.

  • کمک به درمان کیست تخمدان: یکی از خواص روغن کرچک که در طب سنتی از آن استفاده می‌شده است و امروزه نیز نتایج شگفت انگیزی را نشان داده است، استفاده از این روغن برای کمک به درمان کیست تخمداناست. تصاویر تکنولوژی سونوگرافی قبل و بعد از استفاده از این روش، نشان داده است که کیست‌ها به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و درد، نفخ و فشار ناشی از کیست به سرعت کاهش می یابد.
  • بهبود زخم‌ها: استعمال موضعی روغن کرچک به بهبود سریعتر زخمها کمک می‌کند و همچنین در کاهش ورم و التهاب موثر است.
  • درمان گل مژه: روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی و ضدباکتریایی است و به دلیل وجود اسید ریسینلیدیک، مصرف آن یکی از درمان‌های موثر بری بهبود گل مژه است و تاثیر بسیاری در کاهش درد و سوزش ناشی از آن دارد.

  • تقویت و رشد مژه و ابرو: استعمال روغن کرچک به دلیل افزایش جریان گردش خون در سطح پوست برای تقویت و افزایش رشد ابروها و مژه مفید است و به بالا رفتن ضخامت و پرپشت شدن مژه ها کمک می‌کند.
  • خاصیت ضد التهاب و درمان روماتیسم: اسید ریسینولئیک، اسید اولئیک، اسید لینولئیک و سایر اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک برای درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس بسیار مفید هستند. با توجه به اینکه این اسیدها به راحتی از طریق پوست به بدن نفوذ می‌کنند، ماساژ اندام مورد نظر با این روغن باعث تسکین درد خواهد شد.

لازم به ذکر است در بسیاری از مواقع نیز برای افزایش خواص روغن کرچک، آن را با سایر روغن‌های گیاهی یا داروها ترکیب می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با ویژگهای این روغن، نحوه تشخیص روغن کرچک اصل، طرز تهیه و عوارض جانبی آن،  مقالات زیر را مطالعه نمایید.


 

 منبع: www.rd.com، عصر ایران  

 

مهناز پیرزاده – گروه گیاهان و حیوانات ستاره

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا