توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهفواید غذاها

۱۵ مورد از خواص فلفل کاین برای سلامتی

خواص فلفل کاین، سلامت قلب و عروق تا درمان سرطان را تضمین می‌کند و می‌تواند تأثیر بسزایی در سلامتی شما داشته باشد. البته مصرف بیش از حد آن نیز مضرات خود را داراست.

سیرافی ها| سرویس سلامت – خواص فلفل کاین چیست؟ فلفل کاین به علت طعم بسیار تندی که دارد بسیار معروف است و در غذاهای بسیاری به‌عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما جالب است بدانید که این ادویه تند قرمز روشن فواید سلامتی زیادی را در خود جای داده است. از بهبود هضم در بدن به‌منظور افزایش سلامتی گرفته تا ارائه یک روش طبیعی برای گرفتگی عضلات. بیشتر از نه هزار سال است که از فلفل کاین به‌منظور کمک به مشکلات پزشکی استفاده می‌شود و مدت زیادی است که به یک ادویه باارزش جهت پخت غذاهای مختلف تبدیل شده است.

 

ترکیب تند موجود در فلفل کاین گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد که از این طریق خطر لخته شدن خون در رگ‌ها پایین می‌آید و مشکلات قلبی ایجاد شده از این راه را کم می‌شود. پس بیایید ببینیم که چگونه می­توان به‌منظور ارتقای سلامتی خود از این ادویه باارزش استفاده کرد.


در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در “فهرست موضوعی” زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.
  • فلفل کاین چیست؟
  • چرا فلفل کاین بسیار تند است؟
  • خواص فلفل کاین
  • احتیاط حین مصرف فلفل کاین
  • ارزش غذایی یک قاشق چای‌خوری فلفل کاین
  • چگونه فلفل کاین خریداری کنیم؟

خواص فلفل کاین
فلفل کاین چیست؟

فلفل کاین نوعی از فلفل چیلی است که به‌صورت بومی در مرکز و جنوب آمریکا می‌روید و توسط کریستف کلمب به اروپا انتقال داده شد. فلفل کاین در خانواده فلفل دلمه‌ای و فلفل یالاپنو نیز جای می‌گیرد.

فلفل کاین غنی از آنتی اکسیدان است که با آسیب‌های اکسیداتیو در بدن مقابله می‌کند. اجزای دیگر موجود در فلفل کاین عبارتند از ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین Bشش، ویتامین K، منگنز، ریبوفلاوین و پتاسیوم.

چرا فلفل کاین بسیار تند است؟

تندی و داغی فلفل کاین به علت وجود جزء فعالی در آن به نام کپسایسین به نظر می‌رسد. این جزء فلفل کاین دارای خواص سلامتی و پزشکی زیادی بوده و در واقع بیشتر خواص سلامتی فلفل کاین به دلیل وجود این عنصر مهم است. فلفل‌های کاین معمولاً دارای پروفیل متفاوت از هم هستند اما هرچه حاوی کپسایسین بیشتری باشند، طعم تندی آن‌ها بیشتر است.

خواص فلفل کاین

خواص فلفل کاین

برای هزاران سال است که به دلیل خواص مفید کاین، از آن در پزشکی استفاده می‌شود. خواص سلامتی اثبات شده زیادی برای این نوع فلفل وجود دارد و ما در اینجا پانزده مورد برتر از این خواص مفید را برای شما ذکر خواهیم کرد.

۱. کاهش اشتها

می­‌توان از فلفل کاین به‌عنوان کاهنده اشتها و جلوگیری از اشتهای کاذب و پرخوری استفاده کرد. این ادویه می‌تواند اشتهای شما را تنظیم کند تا بعد از هر وعده غذایی برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.

یکی از دلایلی که موجب کاهش اشتها می‌شود، تأثیر کاین بر گرلین است. گرلین هورمونیست که مسئولیت تنظیم اشتها را بر عهده دارد. افرادی که از کپسایسین یعنی جزء فعال موجود در این فلفل تغذیه می‌کنند، در طول روز به میزان ده درصد کمتر کالری مصرف می‌کنند و غذای کمتری می‌خورند. در عین حال با این مقدار از تغذیه، سیری بیشتری نیز احساس می‌کنند.

۲. کمک به تنظیم فشار خون

داشتن فشار خون، خطر ابتلا به مشکلات سلامتی دیگر را بالا می‌برد. یکی از این مشکلات، بیماری‌های قلبیست که عامل مرگ بسیاری از افراد در سراسر جهان است. در حال حاضر بیش از چهل درصد از افراد از فشار خون بالا رنج می‌برند و این تعداد روز به‌روز در حال افزایش است.

با این که روش‌های بسیاری در جهت کنترل فشار خون وجود دارد اما یکی از راه‌های طبیعی که باعث کاهش سطح فشار خون می‌شود و به انبساط رگ‌های خونی کمک می‌کند، استفاده از کپسایسین است.

اگرچه بسیاری از تحقیقات در رابطه با ارتباط بین کپسایسین و فشار خون بر روی حیوانات انجام شده است ولی باوجود قابل قبول بودن نتایج، نیاز به تحقیقات بیشتر نیز وجود دارد.

۳. سرعت بخشیدن به عملکرد هضم و کمک به جلوگیری از برگشت غذا در روده

فلفل قرمز یک حامی طبیعی و مؤثر در راستای سلامت دستگاه گوارش است چرا که کاین باعث افزایش تولید بزاق می‌شود که این عمل، هضم مواد غذایی را در معده آسان‌تر می‌کند.

کاین همچنین عمل آنزیم‌هایی که برای تجزیه و هضم مواد غذایی مفید هستند را سرعت می‌بخشد. این ماده همچنین به بهبود سطح اسید معده که برای هضم غذا در معده مورد نیاز است کمک می‌کند. کاین از ریفلاکس معده جلوگیری کرده و شانس ابتلا به حساسیت‌های غذایی را کاهش می‌دهد زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد.

خواص فلفل کاین
۴. کمک به کاهش وزن

در بخش‌های قبل فهمیدیم که کاین چگونه به کاهش اشتها کمک می‌کند. همین ویژگی، یک روش طبیعی برای تشویق به کم کردن وزن بدون احساس گرسنگی نیز هست. کاین همچنین به بهبود نحوه استفاده از چربی به‌منظور تولید انرژی در بدن و تجزیه بهتر چربی بدن به‌منظور کاهش وزن کمک می‌کند.

کاین موتور بدن را به گردش در می‌آورد و سوخت و ساز را به دلیل جذب حرارت بالا افزایش می‌دهد. همچنین این ماده دارای خاصیت ضد التهابی بوده و با استفاده از کم کردن بار التهابی بدن سبب کاهش وزن می‌شود.

۵. کاهش خطر ابتلا به انواع خاص سرطان

سرطان کلمه ترسناکی است اما در واقعیت سرطان سلول‌هایی هستند که به‌صورت ناصحیح و با سرعت زیاد تکثیر می‌شوند. پس راه مقابله با سرطان چیزی است که سلول‌ها را به تکثیر در جهت صحیح تشویق کند و به بدن در نابودی سلول‌هایی که شروع به تکثیر در جهت ناصحیح کرده‌اند، کمک کند.

کپسایسین می‌تواند با حمله به مسیرهای رشد نامناسب سلول‌ها، در کاهش سرعت و نابودی سلول‌های سرطانی و به‌ویژه آن‌هایی که در سرطان پوست و سرطان پانکراس و سرطان پروستات دخیل هستند موثر واقع شود.

۶. افزایش سرعت عملکرد سوخت و ساز

سوخت و ساز چیزی بسیار فراتر از مسائل مربوط به کاهش وزن است؛ اگرچه این نوع فلفل باعث کاهش وزن نیز می‌شود. عملکرد سوخت و ساز شامل این مسئله است که سلول‌ها به‌منظور انجام وظایف مختلف و تکثیر مؤثر، به چه میزان انرژی نیاز دارند.

اگر سوخت و ساز یا متابولیسم بدن بالا باشد، انرژی خوبی داریم و احساس سلامتی می‌کنیم. هنگامی که سوخت و ساز بدن دچار مشکل می‌شود، نه تنها در کاهش وزن دچار مشکل می‌شویم بلکه همیشه احساس خستگی و کسلی می‌کنیم. کاین به‌ویژه کپسایسین موجود در آن، به‌سرعت بخشیدن عملکرد سوخت و ساز در سطح سلولی کمک می‌کند.

خواص فلفل کاین

۷. مقابله با زخم معده

زخم معده وضعیتی است که در معده و در حضور باکتری خاصی گسترش می‌یابد. اچ پیلوری باکتری ایست که توسط سیستم دفاعی معده از بین نمی‌رود. زخم معده ممکن است دردناک بوده و مسبب مشکلات دیگری مانند خونریزی و اختلال در عملکرد هضم شود. فلفل کاین می‌تواند سیستم دفاعی معده را به‌وسیله افزایش سطح آنزیم‌ها و کمک به عملکرد هضم بهبود بخشد.

این افسانه قدیمی نیز وجود دارد که غذاهای تند، خود نیز باعث زخم معده می‌شوند اما در واقعیت، محافظت آنتی اکسیدانی کاین و دیگر غذاهای تند می‌تواند به عصب‌های معده که نیاز به فعال شدن دارند، کمک کند و باعث بهبود حفاظت در برابر آسیب‌های احتمالی شود.

۸. مقابله با اسهال

اسهال به‌ویژه اگر به‌کرات اتفاق افتد، شرایط دردناک و اذیت کننده‌ای را ایجاد می‌کند. کاین سبب بهبود آرامش در سیستم گوارش شده و به کاهش سوزش روده کمک می‌کند. سوزش روده یکی از دلایل اصلی ایجاد اسهال است.

کاین همچنین می‌تواند سرعت تولید مخاط را که از دستگاه گوارش در مقابل محرک‌ها محافظت می‌کنند، به‌صورت طبیعی بهبود ­بخشد و حتی به ترمیم آسیب‌های ناشی از حساسیت به مواد غذایی یا عوامل دیگر که باعث اسهال می‌شوند کمک ­کند.

۹. کمک به بهبود میگرن

کپسایسین به خروج درد از بدن کمک می‌کند و یکی از بهترین تأثیرات آن، رفع سردردهای مختلف از جمله سردردهای میگرنی است. کاین به توزیع احساس درد، کاهش شدت احساس درد در سر و کاهش مواد شیمیایی مرتبط با درد کمک می‌کند.

۱۰. مقابله با درد عصب‌ها و مفاصل

میگرن تنها دردی نیست که توسط کپسایسین از بین می‌رود. این ماده برای از بین بردن درد اعصاب و مفاصل نیز مؤثر است و می‌تواند به‌صورت موضعی، به‌منظور تسکین درد مورد استفاده قرار گیرد. کاین همچنین می‌تواند به بهبود دردهای پس از جراحی نیز کمک کند. علاوه بر این در بهبود دردهای عصبی مرتبط با شرایط مزمن و آسیب‌هایی مانند آرتروز و مشکلات پشت نیز مؤثر است. اگرچه کپسایسین خاصیت درمانی دارد اما هرگز نباید برای درمان سوختگی و یا در زخم‌های باز مورد استفاده قرار گیرد.

خواص فلفل کاین

۱۱. دارا بودن خواص ضد قارچ

کاین به از بین بردن عفونت‌های قارچی و پاتوژن ها در بدن از جمله کاندیدا که با عفونت‌های مکرر مخمری ارتباط دارد، کمک می‌کند. اگرچه همیشه مقداری کاندیدا در بدن موجود است، اما اگر به میزان بیش از حد در بدن رشد کند سبب ایجاد مشکلات جدی می‌شود. کاین به حفظ مخمر و رشد قارچ کمک می‌کند که این امر به حفاظت از سیستم ایمنی و حتی هورمون‌های سلامتی منجر می‌شود.

۱۲. بهبود سم زدایی طبیعی در بدن

بدن به لطف عملکرد کبد و کلیه‌ها دارای مکانیزم سم زدایی طبیعی است. با این حال گاهی اوقات وجود بیماری یا سبک زندگی نادرست باعث عملکرد نامناسب آن‌ها می‌شود. کاین به‌وسیله بهبود خون رسانی به اندام‌های سم زدا و از طریق کاهش گلوکز و به‌وسیله کمک به حذف سموم از بدن، به سم زدایی طبیعی بدن کمک می‌کند.

خواص فلفل کاین

۱۳. مقابله با عفونت‌های ویروسی

عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بر روی بدن‌هایی که به علت فقدان آنتی اکسید آن‌ها یا تنش ضعیف هستند ایجاد می‌شوند. کاین منبع غنی‌ای از آنتی اکسیدان‌ها است که به‌وسیله بهبود عملکرد ایمنی و سیستم دفاعی، با عفونت‌های ویروسی مقابله می‌کند.

کاین حتی در صورت بروز بیماری نیز می‌تواند به کاهش مخاط حاصل از سرماخوردگی و بهبود علائم آن کمک کند. کاین همچنین با کمک به تعریق، می‌تواند به حذف سموم از بدن و سرعت بخشیدن به سوخت و ساز و بهبود عملکرد ایمنی منجر شود و به همین سبب یک درمان طبیعی برای آنفولانزاست.

۱۴. کمک به لخته کنندگی سالم خون

ما به لخته شدن خون در بدن به‌طور صحیح نیاز داریم. اگر این خاصیت زیاد باشد، خون لخته می‌شود و اگر کم باشد، با یک برش ساده خون زیادی از بدن خارج می‌شود. مکانیزم تنظیم لخته کنندگی خون در بدن بسیار پیچیده است و کاین به‌سلامت و تنظیم این مکانیزم خون کمک می‌کند. کاین در واقع از لخته شدن خون در رگ‌ها که یک عامل مهم در ایجاد مشکلات سلامتی قلب است، جلوگیری می‌کند.

۱۵. کمک به درمان پسوزیاریس

عارضه پوستی‌ به نام پسوزیاریس یک اختلال خود ایمنی است که سیستم ایمنی به پوست حمله می‌کند و به‌صورت لکه‌های قرمز و فلسی بر روی پوست ظاهر می‌شود که با خارش و ناراحتی نیز همراه است. اگرچه درمان قطعی‌ای برای اختلالات خود ایمنی وجود ندارد اما کرم‌های کپسایسین، درمانی برای پسوزیاریس هستند چون آن‌ها التهابات موجود بر روی سطح پوست را کاهش می‌دهند و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشند.

خواص فلفل کاین

احتیاط حین مصرف فلفل کاین

اگرچه فلفل کاین دارای فواید زیادی برای سلامتی است اما مهم است که بدانید که هر درمانی برای همه افراد مؤثر نیست. اگر از فلفل‌های کاین در غذا و به میزان متوسط استفاده شود دارای خطر نیستند. اگر شما به‌تندی حساسیت دارید باید از مصرف هر نوعی از آن خودداری کنید.

خوردن بیش از حد کاین باعث ناراحتی معده می‌شود. شما باید همیشه قبل از مصرف هر نوع مکملی حتی اگر مانند کرم کپسایسین مصرف موضعی داشته باشد، به‌منظور جلوگیری از تداخلات دارویی نظر پزشک خود را جویا شوید. اگر دارای شرایط زیر هستید، حتماً باید در مصرف کاین با ملاحظه عمل کنید:

  • رقیق بودن خون
  • بارداری
  • شیردهی
  • مصرف هر نوع داروی تجویزی

 

خواص فلفل کاین چیست

ارزش غذایی یک قاشق چای‌خوری فلفل کاین

  • ۱۷ کالری انرژی دارد
  • سدیم: ۲ میلی گرم
  • چربی: ۱ میلی گرم
  • کربوهیدرات: ۳ گرم
  • قند: ۱ گرم
  • فیبر رژیمی: ۱ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • ویتامین A: ۲۱۸۵ واحد
  • ویتامین E: ۶ میلی گرم
  • ویتامین C: ۴ میلی گرم
  • ویتامین Bشش: ۱ میلی گرم
  • ویتامین K: ۲ میلی گرم
  • منگنز: ۱ میلی گرم
  • پتاسیم: ۱۰۶ میلی گرم
  • کلسترول: ۰

چگونه فلفل کاین را خریداری کنیم؟

فلفل کاین در نوع‌های مختلفی به فروش می‌رسد. از جمله:

  • تازه
  • خشک شده
  • پودر شده
  • در غالب مکمل‌هایی مانند کپسول یا کرم کپسایسین

نکات مهم

  • در هنگام خرید کاین تازه باید توجه کنید که فلفل‌ها به رنگ قرمز روشن، محکم و بدون لکه یا تغییر رنگ باشند. این فلفل‌ها تا پنج تا هفت روز در یخچال تازه می‌مانند.
  • فلفل‌های کاین خشک را می‌­توان به‌عنوان ادویه در منزل نگهداری کرد، فقط باید توجه کنید که به‌صورت طبیعی کشت شده باشند.
  • در هنگام خرید مکمل‌های کپسایسین، بامطالعه برچسب موجود بر روی محصول بررسی کنید که چه اجزای دیگری در محصول وجود دارد. در مورد خرید بهترین برند مکمل با پزشک خود صحبت کنید.
  • در مورد کرم‌های کپسایسین نیز این نکته صادق است و حتماً باید اجزای دیگر محصول را بررسی کنید و از خرید محصولاتی با عطر یا اجزای مصنوعی خودداری کنید زیرا آن‌ها نیز به پوستتان جذب می‌شوند.
  • قبل از استفاده از کرم، مقداری از آن را به‌منظور بررسی واکنش‌های احتمالی بر روی قسمت کوچکی از پوست خود بمالید و همیشه پس از استفاده از کرم یا هر نوعی از فلفل کاین، دست‌های خود را به‌خوبی بشویید تا مانع آسیب به چشم‌های خود شوید زیرا برخورد آن به چشم فوق‌العاده دردناک است.
  • اگر می‌خواهید که از حذف کامل فلفل از روی دست‌های خود مطمئن شوید، به‌منظور شست و شوی دست‌ها از صابون و سرکه استفاده کرده و سپس آن‌ها را با آب بشویید.


نظرات و پیشنهادات خود را با دیگر کاربران سیرافی ها در بخش “ارسال نظر” به اشتراک بگذارید. ما منتظر شنیدن تجربیات شما و نحوه اضافه کردن فلفل کاین و انواع فلفل‌های دیگر به برنامه غذایی‌تان هستیم.

برگرفته از: happybodyformula

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا