توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
خانه داری

پاک کردن چسب قطره‌ ای از روی دست با ۷ راهکار خانگی

برای پاک کردن چسب قطره‌ ای از روی دست راه‌های خانگی بسیار زیادی وجود دارد. شما می‌توانید از آب گرم و صابون، استون، آب لیمو و... برای پاک کردن چسب قطره‌ ای استفاده کنید.

مجله سیراف| سرویس خانه‌داری – درست کردن یک کاردستی سرگرم کننده با بچه‌ها می‌‌تواند به یک دردسر بزرگ تبدیل شود، اگر چسب قطره‌ای روی دست‌تان بریزد و به پوست‌تان بچسبد. وضعیت وقتی بدتر می‌شود که ریختن چسب قطره‌ای روی دست موجب چسبیدن یک شی دیگر به دست و یا چسبیدن دو انگشت به هم می‌شود. نگران نباشید، چسب به پوست شما آسیبی نمی‌رساند و انواع مختلفی از روش‌های خانگی برای پاک کردن چسب قطره‌ ای از روی دست وجود دارد که می‌توانید با کمک آنها به راحتی چسب را از روی پوست دستتان جدا کنید.

پاک کردن چسب قطره‌ ای از روی دست

تکنیک‌‌های زیر می‌توانند به طور ایمن چسب قطره‌‌ای را از روی پوست جدا کنند:

۱. خیساندن در آب گرم صابونی

در صورتی که چسب روی دست به طور کامل خشک نشده باشد، خیساندن قسمتی که چسب روی آن ریخته در آب گرم صابونی موثر خواهد بود.

  • یک کاسه یا سطل را با آب‌ گرم (نه داغ) و صابون و یا یک ماده پاک کننده دیگر پر کنید.
    ناحیه‌ای از دست که روی آن چسب ریخته را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در این آب گرم و صابون خیس کنید. وقتی چسب نرم شد، به آرامی آن را بمالید و یا با ناخن‌تان به آرامی آن را بکنید. اگر انجام این کار برای‌تان دردناک است یا به نظر می‌رسد که به پوستتان آسیب برساند، دیگر ادامه ندهید. در صورت ناکام ماندن در این روش، روش‌های دیگر را امتحان کنید.

 

پاک کردن چسب قطره‌ای از روی دست با آب گرم صابونی

۲. جدا کردن پوست چسبیده به شی یا انگشت دیگر

اگر در شرایطی هستید که پوست دستتان به یک شی دیگر  و یا یک انگشت‌تان به انگشت دیگر چسبیده باشد، در وهله اول این ناحیه  را در آب ‌گرم و صابون خیس کنید. سپس با استفاده از یک شی کند، مانند دسته قاشق، به آرامی سعی کنید که شی را از پوست جدا کنید.
به جای کشیدن پوست به منظور جدا کردن شی از پوست که یک فرآیند دردناک است، یک حرکت چرخشی را امتحان کنید. خیلی مراقب باشید که به پوستتان آسیب نرسانید.
پاک کردن چسب قطره‌ای از روی انگشتان به هم چسبیده

۳. پاک کننده لاک ناخن یا استون

اکثر پاک‌کننده‌های لاک ناخن دارای یک حلال قوی به نام استون هستند که می‌تواند چسب قطره ای قوی را حل کند. قبل از تلاش برای کندن شی از روی پوست، مطمئن شوید که استفاده از مواد شیمیایی برای پاک کردن چسب از روی آن ایمن است. برای مثال، استفاده از استون در هر چیزی که روی آن پراکسید داشته باشد، ناامن است. در صورت امکان، قبل از استفاده از استون بر روی آن، شی را بشویید. استون ممکن است رنگ برخی اشیا را تغییر دهد، به خصوص اگر جنس آن‌ها پلاستیک باشد.
  • پاک‌کننده لاک ناخن را در یک کاسه بریزید و آن قسمتی از پوست که رویش چسب ریخته را به مدت یک دقیقه در آن خیس کنید. فرایند خیساندن در استون را به مدت ۱ دقیقه ادامه دهید تا چسب بین شی و پوست و یا انگشت به انگشت به طور کامل حل شود.
  • استون یک ماده سمی است و می‌تواند سبب خشک شدن و یا تحریک پوست دست شود، به همین خاطر شستن کامل دست‌ها پس از پاک کردن چسب قطره‌‌ ای از روی دست با استفاده از استون بسیار ضروری است.

 

پاک کردن چسب قطره‌ای از روی دست با استون
افراد با شرایطی مانند اگزما و یا خشکی پوست ممکن است بعد از استفاده از استون متوجه سوزش و خشکی روی پوستشان شوند. بنابراین، تا زمانی که سوزش و خشکی پوست بهبود یابد، یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. 
اگر پوست تان آسیب دیده و یا جراحت دارد از استون برای پاک کردن چسب قطره‌ ای از روی دست استفاده نکنید چرا که این کار می‌تواند باعث سوزش بیشتر قسمت آسیب دیده شود. هرگز از استون در داخل بدن مثل بینی یا دهان استفاده نکنید.
پاک‌کننده لاک ناخن، که حاوی استون است را می‌توانید از فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها و حتی به صورت آنلاین تهیه کنید.

۴. استفاده از کره و روغن

روغن‌هایی همچون روغن نارگیل یا آووکادو، می‌‌توانند به انگشتانی که با چسب قطره‌ای به هم چسبیده‌اند کمک کند.
  • ابتدا دست‌تان را در آب‌گرم قرار دهید، سپس روغن و یا کره را به قسمتی که حاوی چسب است بمالید تا پیوند بین دو انگشت از هم جدا شوند. کافیست کمی روغن روی آن بمالید و این قسمت را  تا زمانی که چسب روی دستتان کامل از بین برود ماساژ دهید.
پاک کردن چسب قطره‌ای از روی دست با کره یا روغن

۵. سنگ پومیس (سنگ پا)

استفاده از سنگ پا می‌تواند پوست مرده و کبره بسته را از بین برده و به پاک کردن چسب خشک شده روی دستتان کمک کند. فقط دقت کنید که از این سنگ روی پوست‌های حساس و یا پوست صورت به هیچ وجه استفاده نکنید.
  • برای پاک کردن چسب قطره‌ ای از روی دست با سنگ پومیس، ابتدا ناحیه حاوی چسب را در  آب گرم صابونی بخیسانید، سپس سنگ را در آب گرم شسته و بعد از آن سنگ را در آب گرم فرو کنید.
  • تا زمانی که چسب به طور کامل کنده شود، سنگ را در یک حرکت دایره‌ وار روی قسمتی که چسب دارد بمالید. اگر این کار باعث درد یا ناراحتی می‌شود، روش دیگری را امتحان کنید.

۶. استفاده از آب لیمو

اسید موجود در آب لیمو، می‌تواند به پاک کردن چسب قطره‌ای روی دست کمک کند. این روش به بهترین نحو ممکن بر روی تکه‌های کوچک چسب قطره‌ای عمل می‌کند و چسب را از روی پوست جدا می‌کند.
  • آب لیمو را در یک کاسه بریزید و قسمتی از پوست که چسب به آن چسبیده را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آن بخیسانید.
  • بعد با یک مسواک نرم و یا گوش پاک کن آب لیمو را مستقیما روی این قسمت بمالید. در مرحله بعد با کیسه حمام خشک روی پوست بمالید تا چسب نرم شود.
  • در نهایت دست‌هایتان را بشویید و سپس مرطوب کننده بزنید.
     

۷. پاک کننده‌های چسب

برخی از فروشگاه‎های صنایع هنری محصولاتی را می‌فروشند که می‌توانند به سرعت چسب قطره‌ای را بدون آسیب زدن به پوست از روی پوست پاک کند. برای پوست چسبیده به شی‌ای با جنس پلاستیک، یک پاک ‌کننده چسب را به جای استون امتحان کنید، چون استون می‌‌تواند به برخی از پلاستیک‌ها آسیب برساند.

مراقبت از پوست چسب خورده

اگرچه کندن چسب قطره‌ ای از روی دست می‌تواند وسوسه انگیز باشد، اما به یاد داشته باشید که چسب قطره‌ای فوق العاده چسبنده است. سعی نکنید که چسب را از روی پوستتان بکنید، بهتر است که پوست و یا چسب را با ملایمت بمالید تا کم کم کنده شده و در این حین آسیبی به پوستتان نرسد.
برخی افراد به طور تصادفی به پوستشان آسیب می‌زنند و سعی می‌کنند چسب قطره ای را از روی دستشان پاک کنند. اگر چسب قطره‌ای باعث سوختگی یا جراحت شده، آن قسمت را تمیز نگه دارید و پماد آنتی‌بیوتیک بر روی آن بزنید.
این جراحات کوچک تقریبا همیشه به خودی خود التیام می‌یابند، اما اگر جراحت بسیار دردناک است و یا قرمز و متورم شده، به پزشک مراجعه کنید.

اصول ایمنی استفاده از چسب قطره‌ای

  • اگر چسب قطره‌ای روی چشم و یا پلک ریخته شود به طور بالقوه خطرناک است. حتی در نزدیکی لب‌ها و یا دهان نیز نباید ریخته شود. وقتی چسب قطره‌ای به پوست می‌چسبد، مطمئن شوید که نزدیک چشم‌ها و یا دهان‌تان نباشد.
  • اگر فردی چسب قطره‌ای را قورت داده باشد، باید سریعا دهان خود را با آب شسته و به اورژانس مراجعه کند.
  • انواع خاصی از چسب‌های قطره‌ای قابل اشتعال هستند، بنابراین مواظب باشید پوستی که روی آن چسب ریخته را از اجاق گاز، فندک و یا هر سطح داغ دیگر دور نگه دارید.
  • برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پوست هرگز از کبریت استفاده نکنید.
  • چسب قطره‌ای می‌تواند در برخی از افراد موجب واکنش آلرژیک شود. اگر کسی علایم یک واکنش آلرژیک مانند جوش‌ها و بثورات ناگهانی و یا مشکل در تنفس را تجربه کرد، باید سریعا به اورژانس مراجعه کند.
چسب قطره‌ای

سخن آخر

چسب قطره‌ای روی پوست می‌تواند آزاردهنده و حتی ترسناک باشد، به خصوص برای کودکان، اما معمولا خطرناک نیست. افرادی که شرایط پوستی جدی دارند باید به پزشک مراجعه کنند، اما بیشتر مردم می‌توانند با روش های مطرح شده به راحتی چسب قطره‌ای را از روی پوستشان پاک کنند. با این حال، از آنجایی که نوزادان و کودکان خردسال ممکن است دست و یا دیگر مناطقی که حاوی چسب است را در دهان خود قرار دهند، اگر درمان‌های خانگی موثر واقع نشد، بهتر است به دکتر مراجعه کنید.   


آیا شما هم تجربه چسبیدن چسب قطره‌ای به پوست دستتان را دارید؟ برای جدا کردن چسب از روی پوست از چه روشی استفاده کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود در مورد پاک کردن چسب قطره‌ ای از روی دست را از قسمت ارسال نظرات با ما درمیان بگذارید.

برگرفته از:‌ medicalnewstoday

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا