توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه آش رشته و نکات مهم در طبخ آن

طرز تهیه آش رشته

آش رشته یکی از غذا‌های سنتی کشورمان است که طرفداران بسیاری دارد و عمدتا در فصل‌های سرد سال طبخ می‌شود. در این مطلب قصد داریم، طرز تهیه آش رشته را شرح دهیم.

 


سیرافی ها| سرویس آشپزی – 
طرز تهیه آش رشته بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید آشی خوشمزه و مقوی تهیه کنید. این آش به دلیل وجود حبوبات از پروتیین بالایی برخوردار است، به علاوه کشکی که همراه آن سرو می‌شود نیز منبع خوبی از کلسیم خواهد بود؛ بنابراین سعی کنید در فصول سرد سال این غذا را تهیه کرده و یک وعده غذای مقوی را به خودتان و عزیزان‌تان هدیه دهید.

مواد لازم برای تهیه آش رشته

طرز تهیه آش رشته

مواد اولیه‌ای که در برای تهیه آش رشته به آن نیاز دارید، به شرح زیر است.
 
مواد لازم
نخود و لوبیا چیتی از هر کدام ۲۰۰ گرم
عدس سبز ۱۵۰ گرم
پیاز ۵ عدد بزرگ
نعناع خشک ۱ قلشق سوپخوری
رشته آشی ۵۰۰ الی ۷۰۰ گرم
سبزی آش ۱ کیلوگرم
زرد چوبه ۱ قاشق غذاخوری
روغن، نمک و فلفل قرمز به میزان لازم
سیر ۵ حبه
کشک ۵۰۰ گرم


چند نکته:

  • در صورت تمایل می‌توانید سیر را حذف کنید، اما استفاده از آن باعث خوشمزه‌تر شدن آش خواهد شد.
  • سبزی آش شامل جعفری، برگ چغندر یا اسفناج، گشنیز، شوید و مقدار اندکی شنبلیله می‌شود. استفاده زیاد از شنبلیله باعث تلخ شدن آش خواهد شد.
  • میزان افزایش حجم رشته آشی هنگامی که آن را در آش می‌ریزیم، متفاوت است؛ بنابراین در صورت نیاز می‌توانید رشته را تا مقدار یک کیلوگرم نیز افزایش دهید.
  • نخود، لوبیا و عدس را جداگانه از ۱۲ ساعت قبل خیس کنید و در این مدت چندبار باید آب حبوبات را عوض کنید. به این ترتیب هضم حبوبات آسان‌تر خواهد بود.

طرز تهیه آش رشته

طرز تهیه آش رشته

 

  1. پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و سپس سرخ نماید. در زمان سرخ شدن پیازها زردچوبه را به آن اضافه کنید و زمانی که پیازداغ آماده شد، قبل از آنکه ماهیتابه را از روی حرارت بردارید، نعناع خشک را اضافه کرده و به سرعت از روی حرارت بردارید، اما بهم بزنید تا با حرارت روغن سرخ شود.

  2. ابتدا نخود و لوبیا را که خیسانده بودید به خوبی بشویید و سپس داخل قابلمه بریزید و مقداری آب روی آن بریزید تا سطح حبوبات را بپوشاند. حال قابلمه را روی حرارت شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید تا کاملا بپزد.
  3. از آنجا که مدت زمان طبخ عدس از نخود و لوبیا کوتاه‌تر است، آن را جداگانه بپزید. برای اینکار عدس را بشویید و داخل یک قابلمه بریزید و به آن آب اضافه کنید تا سطح عدس‌ها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط شعله اجاق گاز قرار دهید تا کاملا بپزد.
  4. هنگامی که حبوبات پخته شدند، همه را در یک قابلمه بریزید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید. توجه کنید که در این مرحله نباید آب حبوبات را دور بریزید. در صورتی که آب آن کم بود، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
  5. سبزی آش را کاملا خرد کرده و در این مرحله به آش رشته اضافه کنید.
  6. وقتی که سبزی نیم پز شد، رشته آش را خرد و به آن اضافه نمایید. برای این منظور رشته را به سه قسمت تقسیم کنید، زیرا نباید خیلی خرد شود.
  7. اکنون حرارت را ملایم نموده و صبر کنید تا رشته پخته شود. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید آش را زیاد بهم بزنید زیرا باعث خرد شدن رشته خواهد شد.
  8. زمانی که رشته پخته شد، مقداری از پیاز داغ و فلفل قرمز را اضافه کنید و اندکی بهم بزنید. سپس آش رشته را از روی حرارت بردارید.
  9. سیر را له یا رنده کنید و با مقداری اندکی روغن حدود یک دقیقه تفت نمایید. سپس با نعناع داغ و مقداری پیاز داغ که نگه داشته بودید برای تزیین آش استفاده نمایید.

طرز تهیه آش رشته به همین سادگی است و اکنون فقط باید این غذای خوشمزه را سرو کنید.


چند نکته:

  • در هر مرحله از طبخ آش رشته، اگر آب آن کم بود، می‌توانید آب جوش اضافه کنید. توجه داشته باشید استفاده از آب سرد باعث بد طعم شدن آش خواهد شد.

  • پس از آنکه رشته را به آش اضافه کردید، اگر آب آن کم بود و خواستید آب جوش اضافه کنید، توجه داشته باشید که در این مرحله کم کم آب جوش اضافه نمایید، زیرا اگر آب آش زیاد شود به خاطر وجود رشته، دیگر تبخیر نخواهد شد.
  • اگر برای پختن نخود و لوبیا از زودپز استفاده کنید، بسیار سریعتر خواهند پخت و می‌توانید در زمان کوتاهتری آش را آماده کنید.

طرز تهیه آش رشته
 
پس از طی مراحل طرز تهیه آش رشته و زمانی که این غذا آماده شد، نوبت به سرو کردن آن می‌رسد. برای سرو این آش، آن را در ظرف مناسبی بکشید و روی آن را با مقداری پیاز داغ، نعنا داغ، سیر داغ و کشک تزیین کنید. می‌توانید کشک را به اشکال مختلفی روی سطح آش بریزید و اطراف آن را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید. همچنین مابقی کشک را در ظرف دیگری بریزید و کنار آش رشته سرو کنید. برای اطمینان از سلامت کشک، بهتر است آن را قبل از استفاده بجوشانید. علاوه برآنکه آش رشته را می‌توانید به عنوان یک وعده غذای اصلی سرو کنید، می‌توانید آن را در میهمانی‌ها نیز در کنار غذای اصلی سرو کنید، در این صورت مقداری کمتری از آن را تهیه کنید.
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا