توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
درمان با ورزشورزش

۹ نکته‌ای که برای صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ تاپ باید بدانیم

همه ما بعد از سپری کردن یک روز کاری، دردهایی مانند سردرد، گردن‌درد و کمردرد را تجربه می‌کنیم که خستگی‌مان را دو چندان می‌کند. با رعایت نکاتی در مورد نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ ‎تاپ می‌توانیم خودمان را از این دردها نجات دهیم.

مجله سیراف| سرویس سلامت – آیا شما مواظب سلامتی‌تان هستید؟ درست است که ورزش صبحگاهی، دوچرخه سواری و … را انجام می‌دهید، اما در محل کار، جایی که مجبورید ساعت‌های طولانی پشت میز کامپیوترتان بنشینید و کار کنید چطور؟ شرایط ناخوشایندی مانند کمردرد و گردن‌درد، ضعیف شدن چشم‌ها، درد مچ و … از عوارض رعایت نکردن نکات صحیح  نشستن است. رعایت نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ‌‌تاپ چیزی است که ما را در مقابل همه این دردها ایمن می‌کند. در این مطلب با ما همراه شوید و نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ‌‌تاپ را یاد بگیرید.

نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ‌ تاپ

نشستن به خودی خود بد نیست، اما وقتی حرف از ساعت‌ها نشستن هر روزه پشت کامپیوتر می‌شود کمی شرایط برای بدن سخت می‌شود و ممکن است عوارض ناخوشایندی را تجربه کنید. بله! ما با شما، کاربران تمام‌ وقت لپ‌‌تاپ صحبت می‌کنیم. نشستن طولانی‌مدت قدرت مغز را کاهش می‌دهد. همین امر به نوبه خود باعث خمیده شدن شما نیز می‌شود. نشستن به صورت خمیده برای قسمت پشت، شانه‌ها و گردن‌تان مضر است و زودتر از قبل شما را خسته خواهد کرد. اما نگران نباشید، با رعایت 9 نکته زیر می‌توانید به حل این مشکل کمک کنید. 

۱. ارتفاع مانیتورتان و فاصله آن از خودتان را به درستی تنظیم کنید

اگر موقعیت مانیتور خیلی پایین‌تر از سر شما باشد، برای حالت بدنی‌تان وحشتناک است. نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ‌‌تاپ، در صورتی که صاف نشسته باشید، باید به گونه‌ای باشد که بالای صفحه مانیتور با چشم‌های شما هم‌‌سطح باشد. در این شرایط همیشه به مقابل نگاه می‌کنید و هرگز سرتان را برای نگاه کردن به مانیتور پایین نمی‌آورید. هم‌سطح بودن قسمت بالای مانیتور و چشم‌ها، باعث می‌شود که سرتان را صاف نگاه دارید و از چشمان‌تان برای دیدن بقیه صفحه استفاده کنید.
نحوه صحیح نگه داشتن سر
اما اگر از لپ‌ تاپ استفاده می‌کنید احتمالا همیشه به پایین نگاه می‌کنید. این حالت برای استفاده کوتاه مدت آسیب جدی به دنبال ندارد اما اگر هر روز و در ساعات طولانی از لپ‌ تاپ استفاده می‌کنید این وضعیت کار کردن با لپ‌ تاپ، برای گردن شما یک وضعیت خطرناک است. تداوم این نحوه نشستن باعث می‌شود که سردرد، درد گردن و پشت و … به دردهای دائمی بدن شما تبدیل شوند.
نحوه صحیح نشستن پشت لپ تاپ
اگر در ساعات طولانی از روز پشت لپ‌ تاپ می‌نشینید، ما به شدت توصیه می‌کنیم که از یک مانیتور خارجی بر روی میز استفاده کنید و از مشکلات احتمالی پیش رو پیشگیری کنید.
فاصله صفحه نمایش از شما یکی دیگر از مسائل مهم استفاده از کامپیوتر یا لپ‌ تاپ است. اگر نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ‌‌تاپ را رعایت کرده باشید، باید بتوانید دست خود را دراز کنید و بدون کشش زیاد مانیتور را لمس کنید. فاصله 50 الی 60 سانتیمتر فاصله مناسب شما از مانیتور است. فاصله بیشتر از این احتمالا باعث می‌شود که برای دیدن بهتر مانیتور به جلو خم شوید.

۲. در هنگام نشستن پشت کامپیوتر پایتان را روی پای دیگر نیندازید

وضعیت بدنی مناسب، گذاشتن هر دو پای شما بر روی زمین را طلب می‌کند. حتما با خودتان فکر می‌کنید که نشستن با حالتی که یک پا را روی پای دیگر انداخته‌اید یک وضعیت نشستن راحت است اما خوب است بدانید که این نحوه نشستن به وضعیت بدنی شما آسیب خواهد رساند.
پا رو پا انداختن در نشستن پشت کامپیوتر
تمرین کنید برای رعایت نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ‌‌تاپ، پاهایتان را روی زمین بگذارید. اگر به وسیله ای برای گذاشتن زیر پاهایتان نیاز دارید یک چهار پایه تهیه کنید. اگر به انداختن پاها روی هم عادت کرده‌اید نگران نباشید فقط به کمی تمرین برای ترک این عادت نیاز دارید.

۳. شانه‌هایتان را به عقب بکشید

وقتی به صورت خمیده می‌نشینید سرتان به سمت جلو حرکت می‌کند. این تمایل حرکت سر به طرف جلو، فشار زیادی بر روی عضلات گردن شما وارد می‌کند. این نحوه نشستن و فشار بر روی گردن، به تدریج منجر به مشکلات دیگری می‌شود.
عقب کشیدن شانه ها
در واقع، در نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ‌‌تاپ، سر شما باید با بدن‌تان همسو باشد. برای تصحیح این مدل نشستن، یک ترفند ساده وجود دارد. شانه‌هایتان را مستقیما به سمت گوش‌ها بکشید، سپس شانه‌ها را عقب کشیده و در نهایت آن‌ها را آرام به حالت اولیه برگردانید. در این تمرین گوش‌ها باید با شانه‌هایتان هماهنگ و هم‌تراز شود. در حین انجام این حرکات نباید احساسی مانند اینکه در حال تقلا هستید داشته باشید. همچنین این حرکات تمرینی نباید باعث ایجاد درد در بدن شما شوند. این تمرین‌ها فقط روشی برای نحوه درست نشستن شماست.

۴. یوگا یا پیلاتس انجام دهید

کلید یک وضعیت یا ژست خوب، یک مغز قوی است. با انجام یوگا یا پیلاتس می‌توانید ذهن‌تان را قدرتمند کنید.
تمرین یوگا و پیلاتس
هر دو این ورزش‌ها به شدت بر انعطاف‌‌پذیری و کنترل بدن تمرکز دارند؛ این امر نه تنها به طور طبیعی موجب تقویت مغز شما می‌شود بلکه بر روی بسیاری از قسمت‌های کلیدی دیگر بدن نیز تاثیر می‌گذارند. یوگا و پیلاتس برای رسیدن به نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ‌‌تاپ گزینه‌های فوق‌العاده‌ای هستند.

۵. تمرینات پشت میز کار را انجام بدهید

ممکن است این روش، یک پیشنهاد بیهوده به نظر برسد، اما کارهایی وجود دارند که شما می‌توانید در پشت میز خود انجام دهید تا وضعیت بدنی و سلامت عمومی‌تان را در یک بازه طولانی‌ بهبود بخشید.
انجام تمرینات پشت میز کار
انجام برخی تمرینات ساده به صورت چند بار در روز، نه تنها وضعیت بدنی شما (و احتمالا سلامتی شما) را بهبود خواهد بخشید، بلکه این کار به شما کمک خواهد کرد انرژی و تمرکزتان را در حین کار تقویت کنید تا بتوانید بازدهی بیشتری داشته باشید. علاوه بر آن به مرور نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ‌‌تاپ را یاد می‌گیرید.

۶. ایستادن

در صورتی که امکانش وجود داشته باشد، با تغییر میزتان به یک میز ایستاده، به جای نشسته کار کردن در حالت ایستاده کار کنید. این روش در چند سال اخیر طرفداران زیادی داشته و با وسایل مقرون به صرفه در دسترس قرار گرفته است.
ایستادن پشت کامپیوتر
نه تنها ایستادن بهتر از نشستن است، بلکه باعث می‌شود راحت‌تر حرکت کنید. اما برای عادت به این روش، نباید زیاد عجله داشته باشید، چرا که روزانه حدود 8 ساعت ایستاده کار کردن، کار راحتی نیست. با ساعت‌های کمتر شروع کنید و به تدریج زمان آن را زیاد کنید. 

۷. بعد از نشستن طولانی، یک استراحت کوتاه به خودتان بدهید

نشستن طولانی‌مدت برای سلامتی شما اصلا خوب نیست. بعد از گذشت مدتی از کار کردنتان، بلند شوید، کمی قدم بزنید و چندین حرکت کششی انجام دهید، همین استراحت کوتاه چند دقیقه‌ای، انرژی تحلیل رفته‌تان را به شما بازمی‌گرداند.

حرکات کششی و استراحت

۸. نحوه صحیح قرار گیری صفحه کلید

صفحه ‌کلید نباید روی ران گذاشته شود. اگر سطح میز شما بالاتر از آرنج باشد، باید برای صفحه کلید یک قسمت کشویی زیر میز خود داشته باشید و مطمئن شوید که مچ و آرنج شما در موقعیت خنثی و آرام قرار دارند.

۹. موقعیت صحیح قرارگیری دست روی ماوس

موقعیت قرار گرفتن دست روی ماوس اهمیت زیادی دارد. مچ دست نباید برای استفاده از ماوس، خم و یا زاویه‌دار شود. اندازه ماوس شما باید متناسب با دست‌تان باشد. استفاده از ماوس‌های بزرگ باعث درد گرفتن مچ دست‌تان خواهد شد.

 

توصیه‌های کلی برای نشستن پشت میز

چند مورد از توصیه‌های کلی برای نشستن پشت میز به صورت زیر است:

  •  ارتفاع میز باید کمی پایین‌تر از موقعیت آرنج باشد.
  • سر باید راست و هم راستا با شانه‌هایتان باشد.
  • گردن نباید به سمت پایین خم شود و جهت دید چشم باید کمی به سمت پایین باشد.
  • ساعدها باید در موقعیت افقی قرار گیرند.
  • کف پا باید روی زمین قرار گیرد.
  • صندلی که روی آن می نشینید نیز باید استاندارد باشد و برای نشستن پشت کامپیوتر مناسب باشد.
      

سخن پایانی

می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. اگر شما هم فردی هستید که ساعات زیادی از روزتان را پشت کامپیوتر و در حال کار می‌گذرانید، سعی کنید تا حد امکان موارد گفته شده را رعایت کنید و از مشکلات احتمالی پیشگیری کنید. با این کار بازدهی شغلی‌تان را نیز بهبود می‌بخشید. در صورت تمایل می‌توانید انواع وضعیت صحیح بدن (نشستن در رانندگی، حمل بار، خوابیدن) و وضعیت‌های درست بدن در امور روزمره را نیز در ستاره مطالعه کنید. همچنین اگر شما از دردهای ناشی از نشستن طولانی‌مدت پشت کامپیوتر یا لپ‌ تاپ رنج می‌برید راهکارهای پیشنهادی‌تان در این مورد را از طریق قسمت ارسال نظرات سایت، با ما در میان بگذارید.

 

برگرفته از : .howtogeek.com و avadirect.com

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا