توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهنان و شیرینی

بانوی شهر آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی بامیه در منزل

بامیه یکی از شیرینی های خوشمزه و مناسبتی در ایران است که مصرف آن با چای سیاه طرفداران زیادی دارد. از بامیه و زولبیا به عنوان شیرینی های ارزان قیمت و خیابانی در منطقه خاورمیانه میتوان نام برد.

کارشناسان تغذیه همواره برمصرف اصولی و درست شیرینی های پر کالری تاکید دارند به همین رعایت نکات لازم برای حفظ سلامتی لازم و ضروری است و با تمام خوشمزگی های این شیرینی باید در خوردن آن دقت کنیم.

در ادامه بانوی شهر شما را طرز تهیه بامیه در منزل آشنا می کند.

مواد لازم

  • یک لیوان آب
  • یک لیوان سرپر آرد
  • ۴۰ گرم روغن جامد یا کره
  • دو عدد تخم مرغ
  • یک قاشق غذا خوری زعفران دم کرده
  • دو قاشق سوپ خوری شیره یا شربت قوام آمده

مواد لازم برای تهیه شربت بار، شیره یا شربت قوام آمده

  • ۲ لیوان شکر
  • ۱ لیوان آب
  • ۱/۴ پیمانه گلاب
  • ۱ قاشق مربا خوری زعفران دم کرده
  • ۱/۴ قاشق چای خوری جوهرلیمو یا یک قاشق مرباخوری آبلیمو

برای اینکه رنگ بامیه قهوه ای تیره شده و ترد باشد، دو قاشق سوپخوری از شیره یا شربت قوام آمده را داخل مواد بریزید. برای زردتر شدن این شیرینی زعفران اضافه کنید.

برای تهیه شربت قوام آمده یا شیره یا شربت بار اول باید دو پیمانه شکر را همراه با یک پیمانه آب و یک چهارم پیمانه گلاب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم حدود ۱۰ دقیقه قرار دهید و مدام هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود. یک قاشق مربا خوری زعفران دم کرده را اضافه کنید و اجازه دهید ۳دقیقه دیگر روی حرارت بماند. آبلیمو یا جوهر لیمو را اضافه کنید و بعد از ۲ دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید.

هنگام تهیه شربت بار با یک فرچه کناره های قابلمه را که آغشته به شکر می شود، پاک کنید چون اگر با شربت قاطی شود موجب شکرک زدن شربت میشود.

برای زعفران دم کرده ابتدا نصف قاشق سوپخوری زعفران را همراه با یک قاشق سوپخوری شکر یا یک حبه قند و یک فنجان آب جوش مخلوط کرده و روی بخار کتری یا سمار حدود ۱۰ دقیقه گذاشته تا دم بکشد.

طرز تهیه بامیه

۱) یک پیمانه آب و ۴۰ گرم کره یا روغن جامد و یک قاشق غذا خوری زعفران دم کرده را داخل یک قابلمه بریزید و خوب باهم مخلوط کنید سپس روی حرارت قرار دهیدتا جوش آید.

۲) یک لیوان آرد را سریع و یکجا اضافه کنید و با قاشق چوبی تند تند هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود. شعله اجاق را کم کرده و شش الی هفت دقیقه مدام هم بزنید تا آبش کشیده شود.

۳) شعله اجاق را خاموش کرده و چند دقیقه اجازه دهید تا مواد کمی خنک شود. خمیر را داخل کاسه بریزید و دو قاشق از شربت را اضافه کنید. مواد را کامل مخلوط و هم بزنید. سپس تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید. اول یک تخم مرغ اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید. به همین ترتیب ادامه دهید تا خمیر نرم و لطیفی آماده شود. اگر خمیر کمی سفت شد، تخم مرغ دوم را اضافه نکنید.

توجه داشته باشید وقتی تخم مرغ را اضافه می کنید مواد داخل قابلمه سرد نباشند و گرنه تخم مرغ به خوبی با مواد مخلوط نمیشود.

روغن را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید. دقت داشته باشید که روغن بامیه نباید مانند زولبیا داغ باشد.

خمیر را داخل قیف مخصوص شیرینی بریزید و به اندازه دلخواه خمیر را از قیف خارج و با کمک قیچی آشپزخانه جدا کنید و داخل روغن بریزید حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد تا بامیه کامل سرخ شوند.

بعد از سرخ شدن بلافاصله آن را داخل شیره قرار دهید. پس از ۱۰ دقیقه بامیه را از شربت خارج و داخل صافی قرار دهید تا شربت اضافه آن بیرون بیاید. ( شربت باید ولرم باشد)

نکات

وقتی بامیه ها را داخل روغن می ریزید روغن کف کرده بالا می آید، با قاشق آنها را مدام هم بزنید.

حرارت باید کم باشد، در غیر این صورت اطراف بامیه زود سرخ شده و داخل آن مغز پخت نمی شود و داخل بامیه خام و خمیر می ماند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا