توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
ترفند های خانه داریخانه داری

9 مورد از کاربردهای نوشابه در خانه داری

کمتر کسی وجود دارد که عاشق نوشابه گازدار کوکا کولا نباشد. این نوشیدنی در سفره‌ی ایرانی‌ها به عنوان اصلی‌ترین نوشیدنی شناخته شده است که متاسفانه طبق بررسی‌های انجام شده، مضرات فراوانی نیز دارد و می‌تواند سلامتی هر فردی را تهدید کند.

کمتر کسی وجود دارد که عاشق نوشابه گازدار کوکا کولا نباشد. این نوشیدنی در سفره‌ی ایرانی‌ها به عنوان اصلی‌ترین نوشیدنی شناخته شده است که متاسفانه طبق بررسی‌های انجام شده، مضرات فراوانی نیز دارد و می‌تواند سلامتی هر فردی را تهدید کند. با این حال برخی‌ها بر این اعتقاد هستند که نوشابه‌ی گازدار باعث ایجاد طراوت، انرژی و البته رفع عطش می‌شود. اما ما می‌خواهیم در مورد برخی کاربردهای نوشابه در خانه داری صحبت کنیم که گاهی اوقات می‌تواند حلال مشکلات باشد.

کاربردهای نوشابه در خانه داری

کاربردهای نوشابه در خانه داری

نوشابه با خاصیت اسدیته‌ای که دارد، علاوه بر نوشیدن کاربردهای دیگر نیز دارند. این نوشیدنی حاوی برخی ترکیباب شیمیایی ترش مزه نظیرِ سیتریک، فسفریک و کربنیک اسید است که در حل شدن و سست شدن برخی ترکیبات آلی مانندِ خون، یخ و حتی زنگ زدگی موثر هستند. علاوه بر این pH پایین و شکر بالای آن باعث شده است که کوکا کولا لااقل به منظور تمیز کردن، در میان سایر رقبای خود منحصر به‌فر باشد. شاید با دانستن این فواید و اثرات تخریبی این نوشیدنی، کمتر به عنوان نوشیدنی از آن استفاده کنیم. در ادامه کاربردهای نوشابه در خانه داری را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

کاربردهای نوشابه در خانه داری

با نوشابه یخ زدایی پنجره‌ها را ازبین ببرید:

حتما شماها نیز تجربه کرده‌اید که زمان رفتن به محل کار در اول صبح با اتومبیل شخصی، شیشه‌های یخ زده تا چه اندازه می‌تواند باعث ایجاد تاخیر در رسیدن به سرکار شود. زمانی که شیشه‌های اتومبیل‌تان یخ زده است و زمان کافی ندارید که برای ذوب شدن یخ صبر کنید، سریعا مقداری نوشابه کوکا کولا بر روی شیشه اتومبیل بریزید. چرا که کوکا کولا دارای pH دو تا ۲.۵ است که شیمی دان‌ها از آن به عنوان خورنده خفیف یاد می‌کنند.

زمانی که این ماده به شیشه یخ زده می‌رسد، باعث ذوب شدن آن بدون خراشیدگی و آسیب می‌شود. برای اینکار نوشابه را در طول شیشه بر روی آن بریزید. دقت داشته باشید که برای یخ زدگی‌های ضخیم‌تر باید این مرحله را چند بار تکرار کنید.

کاربردهای نوشابه در خانه داری

تمیز کردن کاشی‌ها از قارچ و کپک با نوشابه:

بدتر از اینکه قارچ و کپک در بین کاشی‌های حمام ظاهر ناخوشایندی به آن می‌دهند، صرف کردن زمان در روز تعطیل برای تمیز کردن آن، آن هم با حلال‌های گران قیمت است. اما نوشابه این مشکل را به طرز باصرفه‌تری حل می‌کند و برای تمیز کردن کاشی‌های مکان‌های مرطوب نظیرِ حمام عالی است.

بدون شک استفاده‌ی برخی از کارکنان در امور نظافت از این ماده برای کپک زدایی کاشی‌ها، دال بر درست بودن این ادعا دارد. دلیل علمی آن نیز وجود اسید فسفریک است که در بسیاری از محصولات شست‌شوی نیز وجود دارد، می‌باشد.

برای اینکار یک مسواک کهنه را در ظرف نوشابه فرو کنید و آن را در محل‌های کپک گذاشته شده، بکشید.

کاربردهای نوشابه در خانه داری

جرم گیری و لکه برداری از سنگ توالت:

یکی دیگر از کاربردهای نوشابه در خانه داری جرم‌گیری وسایل سرامیکی در سرویس‌های بهداشتی است. فسفریک‌اسید در کوکا کولا می‌تواند لکه‌های ناخوشایند موجود در کاسه توالت را به طرز عجیبی از بین ببرد. بهترین بخش این ترفند این است، نوشابه به راحتی می‌تواند لکه‌های سخت را از بین ببرد و نیازی به انرژی زیاد نیست. چون این لکه‌ها بر اثر رطوب ناشی از نوشابه، سریع‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید، حل می‌شوند.

کاربردهای نوشابه در خانه داری

حل کردن لکه‌های سخت خون از دیگر کاربردهای خانگی نوشابه:

خون یکی از لکه‌هایی است که به سختی حل می‌شود. اما نوشابه با توجه ترکیبات آن، این کار را به آسانی انجام می‌دهد. برای اینکار مقداری نوشابه را در اطراف سطح لکه خون در هر دو طرف پارچه بریزید. سپس لکه را به طور کامل درون نوشابه، بمالید و در نهایت با استفاده از شوینده آن را بشویید.

کاربردهای نوشابه در خانه داری

از بین بردن لکه‌های چربی با نوشابه در خانه:

همان اسید سیتریک در نوشابه که لکه‌های سرسخت خون را حل می‌کنند، در حل کردن و از بین بردن لکه‌های چربی از روی لباس نیز موثر است. برای اینکار مثل مورد قبلی در اطراف لکه چربی مقداری، نوشابه بریزید و اجازه دهید لکه ۱۵ دقیقه خیس بخورد. پس از آن به راحتی لکه را پاک کنید و در نهایت آن را ماشین لباسشویی بشویید.

کاربردهای نوشابه در خانه داری

تمیز کردن ظروف به شدت کثیف:

از دیگر کاربردهای نوشابه در خانه داری می‌توان به امکان تمیز کردن ظروف به شدت کثیف اشاره کرد. اگر ظروف شما دارای لکه‌های زشت و رنگی شده‌ است بهتر است، مقداری نوشابه روی لکه‌ها بمالید و چند دقیقه‌ای صبر کنید. مواد شیمیایی درون نوشابه‌ها می‌توانند لکه‌های روی ظروف را پاک کنند.

شما با این کار می‌توانید درخشندگی ظروف را به آن‌ها برگردانید. فقط یادتان نرود، بعد از اینکه نوشابه‌ها تاثیر خود را گذاشتند، ظروف را به خوبی با آب بشویید تا اثری از نوشابه روی آن باقی نماند.

کاربردهای نوشابه در خانه داری

پاک کردن و حذف لکه آدامس:

قبلا در یک مقاله جداگانه در مورد روش‌های از بین بردن لکه‌های آدامس صحبت کرده‌ایم. با این حال بهتر است بدانید یکی دیگر از کاربردهای نوشابه در خانه داری مربوط به این مسئله می‌باشد. شاید شما هم با صحنه چسبیدن آدامس به کفش یا هر لباس دیگر روبه‌رو شده باشید و می‌دانید که به راحتی نمی‌توان از شر آدامس چسبیده شده خلاص شد. استفاده از نوشابه سیاه می‌تواند راه حل مناسبی باشد.

کاربردهای نوشابه در خانه داری

فراری دادن حشرات با نوشابه کوکاکولا:

اسید موجود در نوشابه‌های کوکا کولا می‌تواند حشرات مزاحم همچون مورچه و سوسک‌ها را فراری دهد. حشرات این چنینی از محیط اسیدی خوششان نمی‌آید. فقط کافی است، مقدار از نوشابه سیاه گازدار را درون لانه و یا محل عبور این حشرات اسپری کنید.

با استفاده از این روش شما بدون استفاده از حشره‌کش‌های خطرناک، از وجود چنین موجوداتی در محیط خانه خلاص می‌شوید. البته خاصیت اسیدی نوشابه‌ها، برای همیشه پایدار نیست. به محض خشک شدن آن‌ها بعد از مدتی، به احتمال فراوان با این حشرات، دوباره رو برو خواهید شد. البته دقت داشته باشید که شکر موجود در نوشابه ممکن است پس از از بین رفتن حالت اسیدی آن کار را بدتر کرده و باعث جمع شدن دوباره حشرات شود، پس بهتر است بلافاصله اثر شیرینی آن را تمیز کنید.

کاربردهای نوشابه در خانه داری

از بین بردن زنگ زدگی:

اگر می‌خواهید از ناخالصی‌های موجود روی آچار و یا پیچ گوشتی آهنی خود رها شوید. کافی است، آن‌ها را درون ظرفی حاوی نوشابه سیاه قرار دهید. بعد از مدتی خواهید دید که مواد شیمیایی درون نوشابه‌ها زنگ روی آهن را از بین خواهند برد و شما با پاک کردن وسایل فلزی آهنی می‌توانید به آن‌ها تازگی خاصی ببخشید، البته برس زدن نیز می‌تواند وسایل شما را براق‌تر کند. اسید فسفریک موجود در نوشابه‌ها می‌تواند، جرم و زنگ روی اشیاء فلزی را به خوبی پاک کند.

با کاربردهای نوشابه در خانه داری نیز آشنا شدید. شما با کدام یک از این کاربردها آشنایی داشتید و یا از نوشابه برای این منظور استفاده کرده‌اید؟

برگرفته شده از: ehow.com

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا