توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
ورزش

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ چه نکاتی حائز اهمیت است؟

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ چه نکاتی حائز اهمیت است؟

توپ فوتبال اولین گزینه مورد نیاز برای انجام بازی فوتبال است. همه علاقه مندان به این رشته پرطرفدار ورزشی دوست دارند تا بیشترین حد ممکن از فوتبال لذت ببرند. بنابراین، بهتر است با جنس، ساختار و طراحی توپ های فوتبال آشنا شوید و بدانید که بهترین برند توپ فوتبال چیست؟! با راهنمای خرید توپ فوتبال همراه باشید.
امروزه، بازی فوتبال عضو جداناپذیر زندگی ما شده است. بیش از ۳.۵ میلیارد از مردم جهان طرفدار فوتبال و تیم‌های ورزشی مختلف هستند. مهم‌ترین ابزار این بازی، توپ فوتبال است. توپ‌های فوتبال در طول تاریخ دچار تغییرات بسیاری شده اند، و واضح است که پیشرفت تکنولوژی بر بهبود کیفیت توپ‌های فوتبال نیز تاثیرگذار بوده است.
 
 
توپ‌های قدیمی‌تر دارای کوک‌ها و گره‌های برجسته بودند، دقیقا مثل توپ فوتبال آمریکایی! ظاهر آن‌ها نیز به تدریج از سیاه-سفید کلاسیک به رنگ‌های متنوع دیگر تغییر کرد. توپ‌های ابتدایی یک یا دو تکه بودند،، اما رفته رفته بر تعداد تکه‌های موجود در بافت حارجی توپ افزوده شد، توپ‌ها چند لایه شدند و در ساختار هر لایه از فناوری خاصی استفاده شد. علاوه بر این تغییرات، یک نکته ساده دیگر نیز اهمیت خاصی داشت؛ توپ‌های فوتبال امروزی سریعتر، انعطاف پذیر‌تر و نرم‌تر هستند، این ویژگی‌ها به بازیکن فوتبال اجازه می‌دهد تا با استفاده از تکنیک‌های مناسب، کنترل بهتری بر توپ داشته باشد.
حال اگر به فوتبال علاقه دارید، حتما در عمر خود یک توپ فوتبال خریداری کرده‌اید. شاید در همین لحظه که این مقاله را می‌خوانید، به دنبال خرید یک توپ مناسب و با کیفیت هستید. برای خرید یک توپ فوتبال مناسب باید به سایز، جنس و کیفیت ساخت دقت کنید. پس در ادامه با راهنمای خرید توپ فوتبال با ما همراه باشید.

راهنمای سایز بندی توپ فوتبال

اندازه یا سایز توپ فوتبال برای انتخاب و تصمیم گیری بسیار مهم است. هر کسی که به فوتبال علاقه دارد می‌داند که اندازه رسمی توپ‌های فوتبال – توپ‌هایی که در مسابقات رسمی استفاده می‌شود – سایز ۵ است. اما قطعا همه توپ‌های دنیا سایز ۵ نیستند، بنابراین اهداف استفاده متفاوت است. هر سایز توپ جنس و ساختار متفاوتی دارد که متناسب با شرایط جسمی فرد استفاده کننده طراحی شده است.
  • سایز 1: توپ‌های مهارتی یا مینی بال، بهترین گزینه برای کودکانی که به فوتبال و بازی با توپ علاقه دارند (1 تا 3 سال). شاید دیده باشید که بزرگسالان یا بازیکنان حرفه ای نیز با این توپ ها حرکات نمایشی به اجرا بگذارند.
  • سایز 3: کمی بزرگتر از سایز 1، مناسب برای کودکان بین 3 تا 7 سال.
  • سایز 4: مناسب افراد بزرگتر از 11 سال.
  • سایز 5: مسابقات و تمرینات جوانان، امید و بزرگسالان.

جنس توپ های فوتبال

سطح خارجی یا پوسته توپ فوتبال معمولا از دو جنس ماده ساخته شده است: پی وی سی یا پلی اورتان. پی وی سی با دوام‌تر و تطبیق پذیر‌تر است، و به همین خاطر در ساختار توپ‌های تمرینی استفاده می‌شود، چراکه تعداد دفعات ضربه زدن زیاد و طولانی مدت است. توپ‌های پلی اورتانی نرم‌تر هستند و دقت ضربه زنی به آن‌ها بهتر است. ساختار توپ‌های حرفه‌ای و توپ‌های مسابقات روز دنیا از پلی اورتان است. البته روش تولید کارخانه و بافت پوسته نیز بر کیفیت توپ تاثیرگذار است. توپ‌های تمرینی به صورتی ساخته می‌شوند که مقاوت بهتری در برابر آب یا کثیفی از خود نشان دهند. بادکنک یا تویوب میانی توپ نیز اهمیت خاصی دارد. امروزه، دو نوع جنس برای ساختار تویوب توپ وجود دارد: لاستیک مصنوعی بوتیل و لاستیک خام لتکس. توپ‌های تمرینی معمولا از بوتیل و توپ‌های حرفه ای‌تر معمولا از لتکس هستند. تجربه نشان داده است که بوتیل در حفظ هوای داخل توپ و ظاهر آن در یک دوره بلند مدت‌تر عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد.

کیفیت و هدف استفاده انواع توپ فوتبال

اصولا سه دسته بندی برای توپ های فوتبال تعریف شده است:

  • توپ های پرمیوم (premium): پرواز بهتر و دقیق تر، تاثیر منفی کمتر بر کفش‌های استوک دار، مناسب برای مسابقات، برای تمرینات دوره‌ای و شدید مناسب نیستند.
  • توپ های مسابقه (match ball): قیمت آن‌ها از دسته اول ارزان‌تر است، برای تمرین مناسب نیستند و برای کنترل بهتر تنش‌های مختلف در مسابقات رسمی فوتبال طراحی و تولید شده اند. دوام آن‌ها از دسته اول بیشتر است، این توپ‌ها حدود ۱ یا ۲ فصل برای مسابقات یک لیگ معتبر قابل استفاده هستند.
  • توپ های تمرین (training ball): مختص تمرین هستند و می‌توانند بدون آسیب دیدگی در بلند مدت مورد استفاده قرار گیرند. بعضی از این توپ‌ها سال‌های زیادی دوام می‌آورند. در گذشته، سطح آن‌ها سفت بود، اما با پیشرفت تکنولوژی کیفیت و دوام آن‌ها تغییرات چشم گیری کرده است.

بهترین و با کیفیت ترین توپ های تولید شده تا سال 2018 کدام هستند؟

1.توپ آدیداس 15 فینال لیگ قهرمانان اروپا (Finale 15 UEFA Champions League Hi-Vis)

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ بهترین توپ های 2018 کدام اند؟
این توپ پرمیوم تولید کمپانی آدیداس است. آدیداس یکی از معتبرترین و بهترین برند‌ها در تولید توپ‌های فوتبال است. ظاهر توپ بسیار جذاب و چشمگیر است و در رنگ نارنجی روشن عرضه می‌شود. این ویژگی به تشخیض توپ در هوای برفی نیز کمک زیادی می‌کند. به دلیل وجود طراحی بدون درز خاص و تویوب لتکس که اجازه بهره بردن از ریواند بعد از ضربه را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) بالاترین رتبه کیفی را به این توپ آدیداس داده است. از طرف دیگر طراحی پنل‌ها امکان نفوذ آب به توپ را به صفر رسانده است، قطرات آب حتی مدت کمی بر سطح توپ باقی می‌مانند.

2. توپ میکاسا دی-49 (Mikasa D49 Soccer Ball)

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ بهترین توپ های 2018 کدام اند؟

بی شک رتبه دوم باید به این محصول کمپانی ژاپنی میکاسا تعلق بگیرد. دی-۴۹ یک توپ متوسط است که در دسته بندی توپ‌های مسابقه قرار می‌گیرد. تجربه نشان داده است که بسیاری از لیگ‌های فوتبال دنیا از این توپ برای چند فصل متوالی استفاده کرده‌اند. باید بدانید که این محصول میکاسا توسط فیفا تایید شده است، بنابراین از استاندارد‌های یک توپ فوتبال نیز فرارتر رفته است.

3. توپ رسمی آدیداس برای مسابقات یورو 2016 (Adidas Euro 2016 Official Match Ball)

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ بهترین توپ های 2018 کدام اند؟
دقیقا مانند محصول قبلی آدیداس، این توپ پرمیوم نیز رتبه بالایی از طرف فیفا کسب کرده است. برای به دست آوردن این رتبه تست‌هایی با هدف ارزشیابی دوام حفظ هوا، ظاهر، و مقاومت توپ در برابر نفوذ آب بر روی این محصول آدیداس انجام شده است. این توپ نیز دارای طراحی بدون درز است. قیمت آن ارزان نیست، اما اگر به دنبال کیفیت هستید، بهترین گزینه برای یک توپ پرمیوم است.

4. توپ سلکت رویال (Select Royale Soccer Ball)

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ بهترین توپ های 2018 کدام اند؟
به عنوان یک توپ استاندارد جهانی و تایید شده توسط NFHS و NCAA آمریکا، این محصول کمپانی سلکت در بسیاری از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس تویوب داخلی از لتکس بوده و به صورت دستی کوک زده شده است. سلکت رویال یک توپ پرمیوم ولی با در بازه قیمت توپ‌های تمرین است که ارزش توجه را دارد.

5. توپ آدیداس ایس گلایدر 2 (Adidas Ace Glider II Soccer Ball)

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ بهترین توپ های 2018 کدام اند؟

ایس گلایدر یک توپ تمرین است، اما نباید فکر کنید که کیفیت بدی دارد، اصلا! این توپ به صورت ماشینی کوک زده شده و لایه‌های داخلی آن از جنس نایلون است، وجود این ویژگی دوام توپ را بالا برده و آن را برای تمرینات دوره‌ای و متداول شدید آماده می‌کند. تویوب داخلی توپ از جنس بوتیل بوده و پوسته آن از پلی اورتان ساخته شده است، بنابراین هوای داخل توپ مدت زمان بیشتری بدون تغییر باقی می‌ماند. طراحی جذاب سبز و سیاه آن باعث شده تا کودکان و نوجوانان زیادی از این محصول خریداری کنند.

6. توپ آدیداس پرفورمنس مسی (Adidas Performance Messi Soccer Ball)

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ بهترین توپ های 2018 کدام اند؟

در دنیای فوتبال نمی‌توانید براحتی از کنار اسم لیونل مسی بگذرید. این توپ نیز مانند مسی به صورت خاص ساخته شده است. لایه‌های نایلون داخلی و پوسته کوک زده شده به صورت ماشینی ساختار این توپ را خاص کرده است. تویوب توپ از جنس بوتیل بوده که فشار هوای وارده را مدت زمان بیشتری بدون تغییر حفظ می‌کند. با اینکه کیفیت توپ بی نظیر است، اما به خاطر وجود اسم مسی قیمت بالایی دارد. اگر از طرفداران مسی هستید می‌توانید این توپ را خریداری کرده و این بازیکن را پولدارتر از قبل کنید!

7. توپ نایک پرستیژ پی-اس-جی  (Nike PSG Prestige Ball)

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ بهترین توپ های 2018 کدام اند؟

این توپ به دلیل ستایش یکی از ثروت مندترین تیم‌های فوتبال جهان، پاریسن ژرمن، به رنگ این تیم حرفه‌ای فرانسه طراحی شده است. این یک توپ برای بازی‌های روزانه شماست، اگر طرفدار تیم پاریس هستید، می‌توانید آن را خرید کرده و به همه نشان دهید. پوسته آن از جنس پلی اورتان بوده و جزو توپ‌های خاصی است که از پلی استر در ساختار داخلی آن استفاده شده است. پلی استر به عنوان یک دیوار حائل برای تویوب بوتیل عمل می‌کند، و به نگهداشتن هر چه بیشتر هوای داخل توپ کمک می‌کند. این توپ نایک دارای 26 تکه است که به صورت ماشینی کوک زده شده‌اند. بنابراین، در اولین ضربه به این توپ حس متفاوتی احساس خواهید کرد. قیمت آن نیز کمی گران است، بنابراین اگر طرفدار پاریس نیستید، گزینه دیگری را انتخاب کنید.

8. توپ ویلسون NCAA فورت فیبرید (Wilson Official NCAA Forte Fybrid)

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ بهترین توپ های 2018 کدام اند؟

کمپانی ویلسون نیز مانند سلکت یک تولید کننده قدرتمند برای محصولات ورزشی دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های معتبر جهان است. وجود تکنولوژی هیبریدی در این توپ پرمیوم، سطح نفوذ آب به درون توپ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، از طرفی دوام توپ را افزایش می‌دهد. شرکت ویلسون ادعا می‌کند که با وجود ۳۲ تکه پرواز و حرکت بی نظیری از توپ مشاهده خواهید کرد، و دقت ضربات تا حد ممکن بهبود پیدا می‌کند. این توپ برای دانش آموزان و ورزشکاران دانشگاهی بسیار مناسب است.

9. توپ سندا والر کلاب (Senda Valor Club Soccer Ball)

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ بهترین توپ های 2018 کدام اند؟

برند سندا شاید کمتر شناخته شده باشد، اما اگر نگاه نزدیک تری به این محصول سندا بیاندازیم، نظرمان در مورد آن تغییر کند. کمپانی سندا با تولید این توپ ۳۲ تکه‌ای ادعا می‌کند که توپ والر کلاب در سالن، و انواع محیط‌های غیرسالنی مانند زمین خاکی و آسفالت قابل استفاده است. این توپ به صورت دستی کوک زده شده، دارای چهار لایه هیرید پلی استر است و لایه‌های پنبه‌ای بین پوسته و تویوب به بالابردن دوام و عمر توپ کمک کرده است. با وجود تویوب لتکس توسط NHFS تایید شده است، بنابراین در مسابقات دبیرستان‌های آمریکا از آن استفاده می‌شود. قیمت آن نیز ارزان است.

10. توپ پوما 6.3 تمرینی (Puma Evopower 6.3 Training Soccer Ball)

راهنمای خرید توپ فوتبال؛ بهترین توپ های 2018 کدام اند؟
در آخر باید به یک توپ تمرینی قدیمی اما هنوز با کیفیت و ماندگار اشاره کنیم. این توپ کمپانی پوما درای سه رنگ متفاوت است. مشکی در وسط صورتی و زرد، بنابراین برای بسیاری از دختران علاقه‌مند به فوتبال نیز جذاب است. توپ 6.3 پوما به صورت ماشینی کوک زنی شده است و بسیار نرم است. این توپ تمرینی مدت زمان زیادی کار می دهد و قیمت مناسبی دارد.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا