توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهنان و شیرینی

آموزش طرز تهیه قطاب یزدی شیرینی اصیل ایرانی در خانه

قطاب یزدی یک شیرینی سنتی بادام و گردویی ایرانی است که بسیار دلپذیر بوده و همانطور که از نامش پیداست، محصول شهر یزد می باشد. قطعا همه کسانیکه گذرشان به این شهر تاریخی افتاده، هنوز مزه قطاب های اعلای آن زیر دندانشان باقی مانده است.

قطاب یزدی یک شیرینی سنتی بادام و گردویی ایرانی است که بسیار دلپذیر بوده و همانطور که از نامش پیداست، محصول شهر یزد می باشد. قطعا همه کسانیکه گذرشان به این شهر تاریخی افتاده، هنوز مزه قطاب های اعلای آن زیر دندانشان باقی مانده است.

این شیرینی پرآوازه و خوشمزه را می توان به سادگی در خانه نیز تهیه کرد و از آن لذت برد. قطاب یزدی یک شیرینی مغزدار است که در لایه ای از خمیر پوشیده شده و با پودر قند تزئین می شود.

طعم شگفت انگیز و فوق العاده آن سبب شده تا تقریبا در همه مجالس پذیرایی، جشن و اعیاد مورد استفاده قرار گیرد. اگر شما هم می خواهید این شیرینی سنتی را در منزل تهیه کرده و در کنار خانواده نوش جان کنید، تا آخر این مقاله با بانوی شهر همراه باشید.

دستورالعمل تهیه قطاب یزدی

کدبانوهای یزدی به واسطه مهارت در پخت قطاب یزدی و سایر شیرینی های سنتی این شهر توانسته اند در ایجاد کسب و کارهای خانگی و پخت شیرینی در منزل توانمند ظاهر شوند.

با دستور پخت کیک یزدی خانگی آشنا شوید.

قطاب یزدی

مواد لازم برای تهیه خمیر

  • ۱/۳ پیمانه روغن گیاهی
  • ۱/۳ پیمانه ماست ساده (حتما باید شیرین باشد)
  • ۲ عدد زرده تخم مرغ
  • ۱ و ۱/۳ پیمانه آرد همه منظوره
  • ۱ قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • ¼ پیمانه شکر قنادی (یا پودر قند)

مواد لازم برای پر کردن میانه خمیر

  • ½ پیمانه بادام
  • ½ پیمانه گردو
  • ¼ قاشق چایخوری هل
  • ½ قاشق چایخوری دارچین
  • ¼ پیمانه شکر دانه دار

 

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه سوهان در خانه

 

مراحل آماده سازی و پخت قطاب یزدی

۱) در یک کاسه بزرگ روغن نباتی، ماست و زرده های تخم مرغ را اضافه کرده، به هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

۲ ) در یک کاسه دیگر آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و به تدریج آن را به کاسه حاوی مخلوط روغن نباتی، ماست و زرده تخم مرغ اضافه کنید.

۳ ) پس از اضافه کردن آرد، مخلوط را خوب ورز داده تا خمیری یکدست، نرم و چسبنده به دست بیاید. سپس روی کاسه را با نایلون یا بسته بندی پلاستیکی به خوبی پوشانده و آن را به مدت ۲ ساعت در دمای اتاق قرار دهید.
قطاب یزدی

۴) در این زمان مواد میانی خمیر را آماده کنید. بادام و گردو را در یک مخلوط کن ریخته و خرد کنید. در ادامه هل، دارچین و شکر را به آن اضافه کرده، به هم بزنید و کنار بگذارید.

۵) بعد از گذشت دو ساعت روی میز کار آرد بپاشید، خمیر را از ظرف خارج کرده، آن را اندکی ورز دهید و سپس خیلی نازک (تقریبا کاغذ مانند) پهن کرده و به صورت دایره هایی با قطر ۶ سانتیمتر برش بزنید.

۶) به اندازه ۱.۵ قاشق چایخوری از مخلوط گردو و بادام را داخل خمیرها گذاشته، به صورت نیم دایره تا کرده و لبه های آن را محکم ببنید.
قطاب یزدی

۶) در یک ظرف گود حدود ۵ سانتیمتر روغن ریخته و آن را روی حرارت متوسط بگذارید. پس از داغ شدن روغن، قطاب ها را داخل آن قرار داده و اجازه دهید طلایی شوند. زمان زیادی طول نمی کشد تا شیرینی ها به رنگ مورد نظر می رسند. سپس آنها را روی حوله کاغذی قرار داده تا روغن اضافی آن گرفته شود.

 

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه نان چای قزوین

 

۷ ) در یک بشقاب کوچک مقداری شکر قنادی ریخته و قطاب ها را که هنوز گرم هستند، در آن بغلطانید. سپس آنها را روی سینی یا ظرفی که می خواهید سرو کنید قرار داده و اجازه دهید تا خنک شوند.

قطاب یزدی شما آماده است. نوش جانتان!

قطاب یزدی

نکات

  • اگر می خواهید مواد میانی قطاب حالت خمیری داشته باشد، می توانید ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری به آن گلاب اضافه کنید.
  • برای تزئین روی قطاب یزدی گاهی پودر قند را با پودر پسته مخلوط می کنند.
  • می توان برای خوش طعم تر شدن خمیر، مقداری وانیل به آرد اضافه کرد.
  • حرارت روغن را زیاد نکنید. چون باعث سوختن قطاب ها شده و پخت آن نیز ناتمام باقی می ماند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا