بدنسازی

مکمل های دست ساز و اختصاصی بدنسازی

احتمالاً پیش از این مقاله های من در مورد اینکه چرا نباید پول خود را صرف خریدن مکمل‌هایی کنید که از ترکیبات اختصاصی تهیه شده‌اند، را خوانده باشید.

مکمل های دست ساز و اختصاصی بدنسازی

احتمالاً پیش از این مقاله های من در مورد اینکه چرا نباید پول خود را صرف خریدن مکمل‌هایی کنید که از ترکیبات اختصاصی تهیه شده‌اند، را خوانده باشید. اما من نمی‌توانم به‌ خوبی این را بیان کنم که وقتی نمی‌دانید از هر ترکیب به چه میزان در یک مکمل گنجانده شده است، مصرف آن چقدر احمقانه است. پس به تشریح آن برای شما ادامه می‌دهم.

من سال‌های سال به‌ صورت اینترنتی و حضوری در مورد مکمل‌ها مشاوره داده‌ام. افرادی که این مشاوره‌ها را دنبال کرده‌اند، افزایش قابل‌ توجهی در سایز، قدرت و استقامت عضله کسب کرده‌اند، درحالی‌که غالباً حتی بعد از اینکه چندین سال دچار یک نواختی شده‌اند، باز هم چربی از دست می‌دهند.

هزاران نفر گزارش کرده‌اند که با دنبال کردن تمرین Micro Muscle، رژیم غذایی و برنامه‌ی مکمل من، 20 پوند (9 کیلوگرم) یا بیشتر عضله‌ی خالص اضافه کرده‌اند. و هزاران نفر گزارش کرده‌اند که با دنبال کردن تمرین 1-2-3 Lean، رژیم غذایی و برنامه‌ی مکمل من بیش از 20 پوند وزن کم کرده‌اند، درحالی‌که توده‌ی عضلانی و قدرت بسیار بیشتری به دست آورده‌اند. با اینکه تمرین و رژیم غذایی در این برنامه‌ها مهم‌ترین عناصر هستند، برنامه‌ی مصرف مکمل نیز در امکان دستیابی به چنین نتایجی به‌صورت طبیعی، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مکمل‌ها می‌توانند نتایج به دست آمده از هر برنامه‌ی تمرین و رژیم غذایی خوب را ارتقا ببخشند. اما برنامه‌ی مصرف مکمل باید شامل سه T باشد. این سه T عبارت‌اند از:

  • تمرین صحیح (Proper Type)
  • زمان‌بندی صحیح (Proper Timing)
  • مجموع صحیح (Proper Total)

مجموع صحیح به دوز صحیح از نوع صحیح مکمل مصرف‌شده در زمان صحیح اشاره دارد. مطالعات پژوهشی و سال‌ها استفاده در باشگاه، اطلاعاتی را در مورد این که برای حداکثر تأثیرگذاری به چه مقدار از هر یک از این مکمل‌ها نیاز است، در اختیار ما قرار داده است.

به‌عنوان نمونه، سال‌ها پژوهش مشخص کرده است که حداقل دوز کراتین مونوهیدرات برای استفاده از مزایای آن، 3 گرم است. شواهد مربوط به آزمایشگاه دنیای واقعی، که من باشگاه را به این نام می‌خوانم، نشان می‌دهد که مصرف 5 گرم کراتین مونوهیدرات قبل و بعد از تمرین برای بسیاری از افراد حتی بهتر هم نتیجه می‌دهد.

چند مثال دیگر برای تان می‌زنم. پژوهش بر روی بتا آلانین نشان می‌دهد که حداقل دوز تأثیرگذاری آن 1.6 گرم است و مصرف دوز بالاتر دو مرتبه در روز (مثلاً قبل و بعد از تمرین) حتی نتایج بهتری را فراهم می‌سازد. مشخص شده است که سیترولین مالات، مکمل تقویت‌کننده‌ی نیتریک اکسید و انرژی‌زا، برای اینکه اثرگذاری خود را داشته باشد مستلزم مصرف یک دوز 6 گرمی پیش از تمرینات است.

با توجه به انبوه اطلاعاتی که اکنون در مورد دوز صحیح مکمل‌ها داریم، حتماً فکر می‌کنید پیدا کردن محصولاتی که مکمل‌های مناسب را با دوز صحیح در بازار ارائه می‌کنند ساده خواهد بود. اگر چنین است، پس اشتباه فکر می‌کنید. مکمل‌های پیش از تمرین را در نظر بگیرید، که یکی از پرفروش‌ترین دسته‌های مکمل‌ها هستند.

به‌هرحال دو بازه‌ی زمانی بسیار مهم در روز برای مصرف مکمل/تغذیه، درست قبل از تمرین (preworkout) و درست بعد از تمرین (postworkout) است. اما اگر جدول مکمل‌ها را بر روی 99 درصد محصولات پیش از تمرین موجود در بازار بررسی کنید، متوجه خواهید شد که دوز هر جزء از آن با عبارت ترکیب اختصاصی جایگزین شده است.

 

ترکیب اختصاصی چیست؟

شرکت‌های سازنده‌ی مکمل که از این عبارت استفاده می‌کنند، می‌خواهند شما باور پیدا کنید که این یعنی مقدار کراتین، بتا آلانین، سیترولین مالات و بسیاری از ترکیبات دیگری که آن‌ها در فرمول پیش از تمرین خود گنجانده‌اند، به صورتی است که سال‌ها بر روی آن مطالعه شده و آن را کامل کرده‌اند، تا به مقدار دقیق تک‌تک این ترکیبات برای ارائه‌ی بهترین محصول به بازار دست پیدا کنند. و اینکه فرمول دقیقی که آن‌ها با رنج و تلاش به دست آورده‌اند، آن‌قدر محرمانه است که نمی‌خواهند شرکت‌های دیگر از آن‌ها کپی‌برداری کرده و نسخه‌ی مخصوص خود را با آن بسازند.

در حقیقت، “ترکیب اختصاصی” به این معناست که شرکت سازنده نمی‌خواهد شما بدانید که از هر جزء، مقدار اندکی در فرمول آن‌ها گنجانده شده است. به‌جای فهرست کردن دوز هر جزء که به کمک آن بتوانید از مؤثر بودن دوز آن‌ها مطمئن شوید، دوزهای ناچیز را پشت عبارت “ترکیب اختصاصی” پنهان می‌کنند، به این امید که هیچ‌کس باهوش‌تر از آن‌ها نباشد [و در این مورد کنجکاوی نکند]. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از میزان ترکیبات کم کرده و سود بیشتری کسب کنند، درحالی‌که مصرف‌کننده، پول خود را برای یک محصول کم‌ارزش، که نتایج واقعی کمی دارد، هدر می‌دهد.

استفاده از محصولی که دارای فهرست دوز هر ترکیب نیست و به‌ جای آن از ترکیب اختصاصی استفاده شده است، به این معناست که شما کورکورانه به شرکت مکمل سازی اعتماد می‌کنید تا به خیال خودتان بهترین بهره را از آن ببرید. و با اینکه بسیاری از شرکت‌ها قصد زیان رساندن ندارند، می‌توانم به شما تضمین بدهم که چنین شرکت‌هایی فهرست دوزهای خود را پشت عبارت ترکیب اختصاصی پنهان نمی‌کنند.

به آن فکر کنید. شما هرگز پودری را می‌خرید که فهرستی از مقدار پروتئین موجود در هر وعده‌ی آن نوشته نشده باشد، و به‌جای آن از عبارت ترکیب اختصاصی استفاده شده باشد؟ البته که نمی‌خرید. به این خاطر است که شما می‌دانید به مقدار خاصی پروتئین، قبل و بعد از تمرین و در زمان‌های دیگر روز نیاز دارید تا رشد عضله را به حداکثر برسانید. پس چرا نباید بخواهید مقدار دقیق کراتین، آمینواسیدهای شاخه‌دار و بتا آلانین مصرفی خود را بدانید؟ همچنین برای به حداکثر رساندن رشد عضله به مقادیر خاصی از این ترکیبات نیاز دارید.

 

ترکیب مخوف!

مصرف محصولی که فهرستی از دوز اجزاء داخل آن ندارد، نه‌تنها اطمینان شما از کارآیی محصول را غیرممکن می‌سازد، بلکه عملکرد آن محصول با سایر مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید نیز غیرممکن می‌شود.

این مسئله در مورد کافئین، بیشتر مشکل‌زا می‌شود. فرض کنید برحسب اتفاق یک محصول چربی سوز دارای کافئین را همراه با مکملی که آن هم حاوی کافئین است مصرف کنید. با این‌ حال هر دوی این محصولات از عبارت ترکیب اختصاصی استفاده کرده و دوز کافئین را درج نکرده باشند. شما شک می‌کنید که باید هر دو را پیش از تمرینات مصرف کنید. اگر هرکدام از آن‌ها حاوی 150 میلی‌گرم یا کمتر کافئین در هر وعده باشند، پس مصرف آن‌ها با هم نه‌تنها خوب است، بلکه در واقع برای عملکرد شما در باشگاه نیز مفید است.

اما اگر این دو محصول به ازای هر وعده 300 میلی‌گرم یا بیشتر کافئین داشته باشند، پس احتمالاً نباید آن‌ها را همزمان مصرف کنید. مگر اینکه نسبت به کافئین بسیار غیر حساس باشید، یک دوز 600 میلی‌گرمی (یا بیشتر) از آن می‌تواند باعث احساس بسیار بدی شده و تمرینتان را خراب کند. در این موارد است که من معتقدم ترکیبات اختصاصی نه‌تنها سر مشتری کلاه می‌گذارند، بلکه نشانه‌ یبی‌ مسئولیتی و بی‌ملاحظگی هستند و می‌توانند موجب ضرر رساندن شوند.

مکمل های دست ساز و اختصاصی بدنسازی


کنترل اختصاصی!

خبر خوب این است که بسیاری از شرکت‌ها در حال پیشرفت هستند و فرمول‌های خود را شفاف‌تر بیان می‌کنند. این به شما اطمینان می‌دهد که محصول حاوی دوز صحیح از هر ترکیب است. و اگر نباشد، می‌توانید محصول بهتری را انتخاب کنید یا اینکه مکمل‌های دیگر با دوز صحیح را پیش از استفاده از ترکیبات اختصاصی به آن‌ها اضافه کنید. وظیفه‌ی خود را انجام دهید و دوز صحیح هر ترکیبی که مصرف می‌کنید را یاد بگیرید.


مکمل های دست ساز و اختصاصی بدنسازی
fitnessmagazine.ir

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با مضرات و فواید بدنسازی برای آقایان، بانوان و نوجوان ها

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا