توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بدنسازی

تست شمارش کامل سلول‌های خونی ( CBC )

شمارش کامل سلول‌های خونی ( CBC ) آزمایشی است که به شمارش سلول‌های موجود در خون افراد می‌پردازد که این سلول‌های شامل موارد روبرو می‌باشند:

تست شمارش کامل سلول‌های خونی ( CBC )

شمارش کامل سلول‌های خونی ( CBC ) آزمایشی است که به شمارش سلول‌های موجود در خون افراد می‌پردازد که این سلول‌های شامل موارد روبرو می‌باشند: گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها. تجویز آزمایش خون توسط پزشک ممکن است به عنوان قسمتی از یک ارزیابی بالینی معمولی و یا در راستای تشخیص اختلالات مختلف باشد برای مثل:
– تشخیص کم‌خونی: عارضه‌ای که باعث کاهش تعداد سلول‌های خونی می‌شود
– تشخیص اختلالات دیگری که ممکن است ارتباطی با خون داشته باشند: برای مثال ضعف، تب، کبودی یا احساس خستگی
– ارزیابی کلی وضعیت خونی
– ارزیابی تاثیر شرایط، داروها و روش‌های درمانی ( مانند شیمی‌درمانی ) بر خون

تست CBC به چه شکلی انجام می‌شود؟

با درمانکده امکان انجام این آزمایش در محل وجود دارد. اگر تست CBC تنها آزمایش خونی است که قرار است انجام شود، نیازی نیست که بیمار پیش از انجام آزمایش تغییر خاصی در تغذیه و خوراکش بدهد.

انجام تست CBC برای بیمار ساده است و تنها چند دقیقه زمان می‌گیرد. کار گرفتن نمونه خون از ورید توسط پرستار یا تکنیسین آزمایشگاه انجام شده و خون گرفته شده نیز به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. پس از انجام خون‌گیری بیمار می‌تواند مرخص شود.

در تست CBC چه معیار‌هایی مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرند؟

این آزمایش می‌تواند اطلاعات زیادی را در رابطه با وضعیت سلامت افراد برای پزشکان فراهم کند. در این آزمایش موارد زیر مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرند:
گلبول‌های سفید خون ( WBC ) : این دسته از سلول‌های خونی به بدن شما کمک می‌کنند تا با عوامل عفونی مبارزه کند. افزایش تعداد این گلبول‌های می‌تواند نشانه التهاب، عفونت، واکنش دارویی یا سایر وضعیت‌های بالینی باشد. در صورت کاهش تعداد این گلبول‌ها، خطر ابتلا به عفونت افزایش می‌یابد. مصرف بعضی داروها، عفونت‌های ویروسی یا بیماری‌های مغز استخوان می‌توانند باعث کاهش تعداد این سلول‌های شوند.

گلبول‌های قرمز خون ( RBC ) : این دسته از سلول‌ها مسئول انتقال اکسیژن و کربن‌دی‌اکسید در سرتاسر بدن می‌باشند. در صورت کاهش تعداد این سلول‌ها، فرد ممکن است مبتلاء به کمخونی ( آنمی ) یا اختلالات دیگر باشد.

هموگلوبین ( Hb یا Hgb ) : این ساختار پروتئینی مسئول نگه داشتن اکسیژن در خون می‌باشد.

هماتوکریت ( Hct ) : این معیار بیان‌کننده این است که چه نسبتی از خون افراد از سلول‌های خونی تشکیل شده است. پائین بودن این نسبت می‌تواند بیانگر نبود آهن کافی در خون – یعنی عنصری که به بدن شما در ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند – بوده و بالا بودن این نسبت می‌تواند نشان‌دهنده کم‌آبی یا اختلالات دیگر باشد.

حجم متوسط گلبول‌های قرمز ( MCV ) : این معیار نشان‌دهنده متوسط اندازه گلبول‌های قرمز می‌باشد. بالا بودن مقدار MCV می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین B12 یا فولات بوده و کاهش اندازه گلبو‌ل‌های قرمز نیز می‌تواند بیانگر نوعی کمخونی باشد.

پلاکت‌ها: این ساختارها در انعقاد خون نقش دارند.

نتایج آزمایش CBC :

در برگه نتایج آزمایش CBC دو ستون از اطلاعات وجود دارد: یکی از این ستون‌ها محدوده طبیعی معیار‌های اندازه‌گیری شده و ستون دیگر نتایج آزمایش خون فرد می‌باشد. در صورتی که نتایج آزمایش خون فرد در محدوده طبیعی معیار‌های اندازه‌گیری شده باشد، طبیعی تلقی خواهند شد؛ به همین شکل در صورتیکه نتایج به دست آمده پائین‌تر یا بالاتر از محدوده طبیعی باشند، غیر طبیعی تلقی می‌شوند. کمخونی خفیف یکی از شایع‌ترین دلایل غیرطبیعی بودن نتایج آزمایش CBC به حساب می‌آیند.

هر کدام از آزمایشگاه‌ها روش خاص خود را برای ارزیابی نمونه‌های خون دریافت شده دارند و از همین رو محدوده طبیعی معیار‌های اندازه‌گیری شده به آزمایشگاهی که مسئول ارزیابی نمونه‌ خون می‌باشد بستگی دارد. همچنین سن، جنسیت و ارتفاع از سطح دریا نیز می‌تواند بر محدوده طبیعی معیارهای خونی تاثیرگذار باشد.

به شکل کلی محدوده طبیعی معیارهای قابل اندازه‌گیری در آزمایش CBC به شرح زیر می‌باشد:
– گلبول‌های سفید خون: ۴۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ سلول در هر میکرولیتر ( cells/mcL )
– گلبول‌های قرمز خون:
۴.۵ میلیون تا ۵.۹ میلیون سلول در هر میکرولیتر در مردان؛ ۴.۱ میلیون تا ۵.۱ میلیون سلول در هر میکرولیتر در زنان
– هموگلوبین:
۱۴ تا ۱۷.۵ گرم در هر دسی‌لیتر ( gm/dL ) در مردان؛ ۱۲.۳ تا ۱۵.۳ گرم در هر دسی‌لیتر در زنان

– هماتوکریت: ۴۱.۵% تا ۵۰.۴% در مردان؛ ۳۵.۹% تا ۴۴.۶% در زنان
– حجم متوسط گلبول‌های قرمز: ۸۰ تا ۹۶
پلاکت‌ها: ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ پلاکت در هر میکرولیتر

آزمایش CBC چه اطلاعات دیگری به ما می‌دهد؟

پزشک ممکن است برای تشخیص بیماری یا ارزیابی وضعیت سلامتی افراد، اندازه‌گیری معیار‌های بیشتری را تجویز کند. این معیارها شامل:

– متوسط حجم هموگلوبین ( MCH ) : مقدار هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز را مشخص می‌کند.
غلظت متوسط هموگلوبین ( MCHC ) : غلظت هموگلوبین را در تعداد بخصوصی از گلبول‌های قرمز نشان می‌دهد.
تنوع قطر گلبول‌های قرمز ( RDW ) : تنوع اندازه گلبول‌های قرمز را مشخص می‌کند.

شمارش رتیکولوسیت‌ها: این معیار تعداد گلبول‌های قرمز تازه ساخته شده را در خون نشان می‌دهد.
متوسط حجم پلاکت‌ها ( MPV ) : متوسط اندازه پلاکت‌ها را در خون مشخص می‌کند.
– تنوع قطر پلاکت‌ها ( PDW ) : تنوع اندازه پلاکت‌ها را مشخص می‌کند.
تمایز انواع مختلف گلبول‌های سفید: ۵ نوع گلبول سفید در خون موجود می‌باشند: بازوفیل‌ها، ائوزینوفیل‌ها، لنفوسیت‌ها، مونوسیت‌ها و نوتروفیل‌ها. این آزمایش تعداد هر کدام از این گلبول‌ها را در خون شمارش می‌کند.

fitbody.center

تست شمارش کامل سلول‌های خونی ( CBC )

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا