توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

۱۵ بهترین غذای شمالی | خوشمزه ترین غذاهای محلی شمال ایران

شاید وقتی که حرف از تنوع غذایی به میان بیاید، شمال ایران یکی از مناطقی باشد که سر دم دار تنوع در غذاهای محلی است.

۱۵ بهترین غذای شمالی | خوشمزه ترین غذاهای محلی شمال ایران

شاید وقتی که حرف از تنوع غذایی به میان بیاید، شمال ایران یکی از مناطقی باشد که سر دم دار تنوع در غذاهای محلی است. به همین دلیل در این مطلب از شادیما برای شما بهترین غذاهای شمالی را آورده ایم تا بیشتر با این سرزمین خوشمزه آشنا شوید.

غذاهای شمالی ایران چند عضو اصلی دارند که معمولا در بیشتر دستور پخت های شمالی پیدا می شوند که از آن ها می توان به سیر، سبزی، رب انار و بادمجان اشاره کرد.

در ادامه 15 غذای معروف شمالی را ببینید و سعی کنید که حتما هر کدام از آن ها را یکبار امتحان کنید و لذت ببرید.


  1. مرغ ترش

مرغ ترش یکی از محبوب ترین و مشهور ترین غذاهای شمالی است که احتمالا هر کسی یک بار هم که شده آن را امتحان کرده باشد. غذایی بسیار خوشمزه که دو عضو اصلی آن، رب انار و سبزی های معطر هستند.

مرغ ترش غذای اصیل گیلانی است که در بقیه نقاط شمالی ایران هم پخت می شود و تنوع پخت زیادی در تمامی مناطق شمالی ایران دارد به این صورت که در مازندران، دستور پخت مرغ ترش با گیلان بسیار متفاوت است.

معمولا این غذا را در مراسم ها و یا مناسبت ها درست می کنند.

مرغ ترش گیلانی

مرغ ترش گیلانی


  1. باقلاقاتق

تقریبا وقتی اسم غذاهای شمالی به میان بیاید همه ی ما ناخوداگاه یاد باقلاقاتق و میرزا قاسمی می افتیم که پرچم دار غذاهای شمالی هستند. این غذا در سفره ی مردم شمال ایران حضور پررنگی دارد و پادشاهی میکند.

از آنجایی که از اسم آن مشخص است باید از باقالی در درست کردن آن استفاده شود، ولی این طور نیست و در این غذا از نوعی حبوبات که به آن لوبیا کشاورزی و یا باقالی رشتی می گویند استفاده می شود که در کنار تخم مرغ و شوید ترکیب به یاد ماندنی از یک غذای بی نظیر را در ذهن شما به جای میگذارد.

باقالاقاتق شمالی

باقالاقاتق شمالی


  1. میرزا قاسمی

میرزا قاسمی هم مثل باقلاقاتق یکی از مشهور ترین غذاهای شمالی است که به علت مزه ی عالی آن به تمام ایران صادر شده است و امروز در تمام شهرهای ایران بخشی از سفره ی ما ایرانی هاست.

ترکیب مزه ی بادمجان کبابی با گوجه فرنگی له شده و سیر غوغایی در ذهن شما ایجاد میکند که قطعا عاشق آن خواهید شد.

میرزا قاسمی شمالی

میرزا قاسمی شمالی


  1. کباب ترش

هرکسی که یک بار به گیلان سفر کرده باشد، قطعا کباب ترش را با گوشت و پوست خود حس کرده است. کباب ترش گیلان، ترکیبی از رب انار، سبزیجات معطر، گردو، سیر تازه است که گوشت کبابی را به حدی نرم می کند که خاطره ی آن و عطر کته ی شمالی به همراه آن تا ابد در ذهن شما باقی خواهد ماند.

مرینیت کردن کباب ترش و زمانی که برای آماده شدن این غذا صرف می شود، نشان دهنده ی اهمیت غذا و نوع طبخ آن در شمال ایران در گذشته است.

کباب ترش شمالی

کباب ترش شمالی


  1. ماهی گردوبیج

شمال ایران یعنی تنوع غذاهای دریایی، پس هر وقت که به شمال سر می زنید، حتما پادشاه غذاهای دریایی شمال، مالابیج (ماهی گردوبیج) را امتحان کنید. مالابیج را با ماهی سفید درست می کنند که باید نر هم باشد و در مازندران و گیلان بسیار رایج است.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، تقریبا همان ماهی شکم پر است با این تفاوت که سبزیجاتی که در آن استفاده می شود مخصوص شمال ایران هستند.

ماهی را با ترکیبی از رب انار، گردو، سبزی معطر پر می کنند و به آرامی و با صبر روی زغال آن را کباب می کنند.

ماهی گردوبیج

ماهی گردوبیج


  1. مرغ ناردونی

مرغ ناردونی یعنی آشتی با انار و دل دادن به مزه ی ملس آن و دانه هایش. این غذا اصالتا برای مازندران است و ترکیب انار و رب انار و گردو و سیر و مرغ سرخ شده، با کته برنج شمال، طعمی فراموش نشدنی تا پایان عمر در ذهن شما خواهد داشت.

اگر بوی مرغ و مزه ی آن را دوست ندارید باید مرغ ناردونی را امتحان کنید تا حتما نظرتان راجع به گوشت مرغ عوض شود.

مرغ ناردونی مجلسی

مرغ ناردونی مجلسی


  1. واویشکا

نزدیکی استان های شمالی ایران به دریای خزر و طبیعتا کشورهای حاشیه دریای خزر سبب اشتراک فرهنگی بین این مناطق شده است. واویشکا یکی از این نشانه های اشتراک فرهنگی است که غذایی اصالتا روسی است.

واویشکا ترکیبی از گوشت گوسفندی و پیاز است که در نهایت با تخم مرغ سرو می شود و عطر دائمی غذاهای شمالی، یعنی سیر هم در این غذا وجود دارد.

البته حضور تخم مرغ در این غذا کاملا به سلیقه ی شما بستگی دارد.

واویشکا گوشت
۱۵ بهترین غذای شمالی | خوشمزه ترین غذاهای محلی شمال ایران

واویشکا گوشت


  1. ترش تره

ترش تره یعنی معنای واقعی ترش بودن و باید بدانید که این غذا مثل کباب ترش و مرغ ترش جزو غذاهای ترش شمالی است اما با این تفاوت که ترشی، مزه ی غالب در این غذا است.

موادی که ترش تره را تشکیل می دهند شامل سبزی های معطر از جمله نعنا و جعفری و پونه کوهی ( به زبان محلی: خالواش) است به همراه لپه یا عدس و و همچنین آب گوجه سبز و آب نارنج است که با برنج و تخم مرغی که در پایان اضافه می شوند غذایی بی نظیر برای شما می سازند.

ترش تره مازندرانی

ترش تره مازندرانی


  1. کدوبره

کدوبره؛ غذایی محلی برای گیاه خوارها

این غذای سبک از سیب زمینی، کدو سبز، گوجه و سیر درست می شود که در نهایت هم تخم مرغ به آن اضافه می شود که می توانید بسته به میل خود این مورد را استفاده کنید.

این غذا انتخابی سالم برای همه است به خصوص زمانی که حوصله آشپزی ندارید شما را نجات می دهد.

کدوبره-مازندران

کدوبره-مازندران


  1. شش انداز بادمجان

شش انداز هم غذایی کاملا گیاهی است که بیشتر از لحاظ سبک و مزه به فسنجان شباهت دارد با این تفاوت که در در آن از گوشت استفاده نمی شود و بادمجان نقش اصلی در این غذا را بازی میکند.

بادمجان، رب انار و دانه های انار به همراه گردو، ترکیبی برای شما خواهند ساخت که باور نخواهید کرد.

این غذا هم انتخاب مناسبی برای کسانی است که به غذاهای سنتی علاقه دارند اما گیاه خوار هستند.

شش انداز گیلانی

شش انداز گیلانی


  1. نازخاتون

نمی شود از غذاهای شمالی یاد کرد و نازخاتون را فراموش کرد و اسمی از آن نبرد. این ترشی محلی شمال، برای کسانی است که عاشق بادمجان هستند و اگر به بادمجان حساسیت دارید و یا اینکه بادمجان را دوست ندارید، نازخاتون انتخاب خوشایندی برای شما نیست.

موادی که در این ترشی به کار می روند عبارتند از:

  • بادمجان
  • آبغوره
  • پیاز
  • رب انار
  • نعنای خشک
ترشی نازخاتون

ترشی نازخاتون


  1. گمج کباب

احتمالا بدانید که گمج چیست؟ گمج به ظرف های سنتی گیلان می گویند که سفالی هستند و از آن برای پخت غذا به جای قابلمه استفاده می کنند.

گمج کباب هم همانگونه که از اسم آن مشخص است به غذایی گفته می شود که در گمج درست می شود و مواد تشکیل دهنده ی آن شامل: گوشت، سبزی معطر و پیاز و ادویه است.

تقریبا می توان این غذا را به کباب تابه ای شبیه دانست اما با تفاوتهایی در شیوه ی طبخ و مواد اولیه آن که مهم ترین آن می تواند آبدار بودن گمج کباب باشد.

گمج کباب رشت

گمج کباب رشت


  1. کال کباب

احتمالا اگر اولین باری که اسم این غذا را شنیده اید، کباب گوشت را متصور شده اید. اما این غذا یک عضو کبابی دارد که بادمجان کبابی است و در آن از گوشت استفاده نمی شود.

کال کباب می تواند دسر یا پیش غذایی بسیار عالی باشد که ترکیبی از: گردو، بادمجان کبابی، انار، سیر و سبزی های محلی است.

کال کباب گیلانی

کال کباب گیلانی


  1. سیر واویج

اگر تا اینجای این مطلب از شادیما همراه ما بوده اید قطعا متوجه شده اید که سیر بخش جدایی ناپذیر غذاهای شمال ایران است. سیر واویج هم یکی از غذاهایی است که از سیر درست می شود ولی فقط برگ بوته سیر در آن استفاده دارد.

به همین دلیل این غذا، غذایی فصلی به حساب می آید و در فصل زمستان و رشد بوته سیر در کنار ماهی و برنج سرو می شود.

مواد اصلی این غذا هم شامل: برگ سیر، ادویه و تخم مرغ است.

سیرواویج گیلانی

سیرواویج گیلانی


  1. آغوز مسما

آغوز مسما تقریبا برای کسانی که اولین بار آن را امتحان می کنند شبیه به فسنجان است، اما یک فرق بسیار عمده دارد که آن را متمایز می کند و نمی توان خاطره ی آن را فراموش کرد و آن هم اردک شمالی است.

آغوز مسما را با گوشت اردک درست می کنند و همین موضوع علت اصلی لذیذ بودن آن است و قطعا نمی توان از این غذا صرف نظر کرد.

موادی که در آغوز مسما استفاده می شود را در ادامه برای شما آورده ایم:

  • گوشت اردک
  • دانه انار
  • رب انار
  • گردو
  • شکر
آغوزمسما مازندران

آغوزمسما مازندران



shadima.com

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا