توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهبرنامه رژیمیتازه های روانشناسیمراقبت های بارداری

جلوگیری از دیابت بارداری با تغییر رژیم غذایی

جلوگیری از دیابت بارداری با تغییر رژیم غذایی

 اهمیت رژیم غذایی دیابت در دوران حاملگی

بسیاری از مادران باردار در طول دوران حاملگی با افزایش قند خون مواجه می شوند که در اصطلاح به آن دیابت بارداری می گویند. این بیماری علت مشخصی ندارد اما پزشکان یکی از علت های آن را تغذیه دوران بارداری می دانند. یکی از مهمترین روش های درمان و کنترل دیابت بارداری، رژیم غذایی دیابت است. از آنجایی که دیابت به طور جدی سلامت مادر و نوزاد را به خطر می اندازد باید برای درمان و پیشگیری آن از برنامه ی ویژه ای پیروی کرد. در میان زنان باردار تقریبا 4 درصد به دیابت بارداری مبتلا می شوند. در هفته های 24 تا 28 بارداری با آزمایش خون دیابت مادر تشخیص داده می شود.

علت هورمونی دیابت بارداری

دوران بارداری با تغییرات هورمونی در بدن مادر همراه است. در یکی از این تغییرات اختلالاتی در عدم تحمل گلوکز دیده می شود. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده محققان معتقدند که با تغذیه دوران بارداری می توان از بروز مشکلاتی چون دیابت جلوگیری کرد. غذاهایی که پروتئین بالا دارند از یک اسید آمینه به نام سروتونین برخورداراند. سروتونین همان ماده ی شیمیایی است که از ابتلا به دیابت بارداری جلوگیری می کند. بنابراین کنترل قند خون در حالت نرمال نیاز به برنامه ی غذایی سالم دارد. زنان باردار در اولین قدم باید با یک متخصص تغذیه در ارتباط باشند و در روش تغذیه ی خود دست به تغییرات اساسی دهند.

تغذیه دوران بارداری

مواد غذایی چون شیر و ماست، غلات، حبوبات، میوه و سبزیجات تازه، آبمیوه ، ماهی و تخم مرغ باید در سبد غذایی زنان باردار جایگاه ویژه ای داشته باشند. کربوهیدرات، نشاسته و پروتئین باید در سه وعده ی اصلی غذایی و چند میان وعده گنجانده شود. یک مشاوره تغذیه و یا متخصص با توجه به نیاز بدن مادر باردار مشخص می کند که در هر وعده چه مقدار از این مواد غذایی استفاده شود تا هم مادر و هم جنین در سلامت کامل بسر ببرند. به دلیل کنترل مشکل قند خون در وعده ی صبحانه معمولا به مادران بارداری که به دیابت بارداری مبتلا هستند توصیه می شود که در این وعده ی غذایی پروتئین و نشاسته مصرف شود.  همچنین زنانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند باید از خوردن شیرینیجات، دسر و آبمیوه بپرهیزند.

رژیم غذایی دیابت

یکی از دلایل اصلی دیابت بارداری مصرف بی برنامه و بی رویه مواد غذایی است که با چاقی همراه است. مادر باردار تا 10 کیلوگرم مجاز به اضافه وزن است. مواد غذایی که زنان باردار مصرف می کنند در عین داشتن پروتئین بالا نباید انرژی زا باشند. در رژیم غذایی دیابت باید برخی مواد غذایی را جایگزین کرد بعنوان مثال قندهای پیچیده را باید حذف کرد و به جای آن قندهای ساده که دارای جذب سریعی هستند را جایگزین کرد. فروکتوز عسل و لاکتوز شیر در دسته ی قندهای ساده قرار دارند. چربی های اشباء را به طور کلی باید از دستور تغذیه دوران شیردهی و بارداری حذف کرد. کره و روغن های گیاهی را باید جایگزین روغن کرد. زنان باردار باید از مصرف غذاهای فست فودی، سرخ کردنی و نمک بپزهیزند. در رژیم غذایی مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند باید مواد غذایی نشاسته ای مانند برنج و ماکارونی به حداقل و طبق دستور پزشک مصرف شود. مصرف ماهی تازه و گوشت بدون چربی در دستور رژیم غذایی دیابت نقش پررنگی دارد. هویج، اسفناج، گوجه فرنگی، لوبیا سبز و کاهو از جمله سبزیجات مفیدی هستند که برای مادران دیابتی مناسب است.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا