توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان استانی در جنوب شرقی ایران است که مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد که اولین چیزی که اثباتی بر این ادعاست، غذاهای محلی این استان است که شما را شگفت زده خواهند کرد.

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان استانی در جنوب شرقی ایران است که مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد که اولین چیزی که اثباتی بر این ادعاست، غذاهای محلی این استان است که شما را شگفت زده خواهند کرد.

غذاهای بلوچی و غذاهای سیستانی هر دو دریچه ای جدید از طعم های جدید هستند و به حدی برای شما تازه و تعجب آورند که امتحان آن ها قطعا شما را انگشت به دهان خواهد کرد. در ادامه ی این مطلب شادیما بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان را آورده ایم تا این لذت را با شما سهیم شویم.


5 غذای خوشمزه بلوچی

اگر بخواهیم غذاهای بلوچی را پیدا کنیم باید به بلوچستان که در جنوب این استان است برویم. غذاهای بلوچی نشان دهنده ی ارتباط فرهنگی ایران با بخشی از پاکستان است و این غذاها را شاید در همان بخش های پاکستان بتوانید پیدا کنید.


  1. دیگچه و تنورچه

    دیگچه و تنورچه هردو یک غذا هستند و طرز تهیه تنورچه دقیقا به مانند دیگچه است، اما همانطور که از اسم آن هم مشخص است دیگچه را داخل دیگ و تنورچه را داخل تنور آماده می کنند.

این غذای بی نظیر را از قطعه های بزرگ گوشت گوسفندی به همراه استخوان که با ادویه های بلوچی به خوبی مزه دار شده است، به سیخ های مخصوصی از جنس چوب درخت نخل می زنند و داخل تنوری که مخصوص این کار است می گذارند.

روی تنور را هم با ورقه ای فلزی می پوشانند و دور آن را کاهگل می زنند تا بعد از 45 دقیقه تا 1 ساعت این غذای بی نظیر آماده شود.

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان


  1. تباهگ

تباهگ یکی از روش های نگهداری گوشت است که در بین مردم بلوچ رایج بوده است. در گذشته برای اینکه گوشت مصرفی را برای مدتی طولانی نگه داری کنند از این روش استفاده کرده اند.

تباهگ را از ورقه کردن گوشت تازه گوسفند تهیه می کنند که آن را با پودر انار و نمک می پوشاننند و به مدت حداقل 10 روز در فضای باز و در مقابل نور خورشید نگهداری می کنند تا برای نگهداری طولانی آماده شود.

این کار را در فصل می کنند تا در فصل سرد سال با گرم کردن آن با آب جوش و پلو مخصوص استفاده کنند.

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان


  1. لندو

لندو یک نوع شیرینی بلوچی است که خاصه در زاهدان می توانید آن به وفور پیدا کنید. این شیرینی بسیار مقوی را از خرما و گندم درست می کنند و شاید یکی از سالم ترین میان وعده های محلی باشد.

لندو را می توانید به عنوان میان وعده با چای میل کنید و از آن لذت ببرید.

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان


  1. چنگالی

چنگالی یکی دیگر از شیرینی های محلی بلوچی است که باید با آن اشنا شوید. این شیرینی مقوی و بی نظیر را بیشتر در ماه رمضان درست می کنند.

این شیرینی را از نان مخصوص سریک بلوچی، کره محلی و خرما درست می کنند و به این صورت است که نان سریک را خورد می کنند و پس از آن به آن کره محلی اضافه کنند و روی حرارت با هم به خوبی مخلوط می کننند و در نهایت به آن شیره خرما اضافه می کنند.

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان


  1. دوغ پای (دوگپا)

دوغ پا یک نوع خورش بلوچی به حساب می آید که مزه ای ترش هم داردو اگر از دوغی استفاده شود که ترش است دیگر به آن لیمو عمانی اضافه نمی کنند. این غذا شباهت زیادی به خورش قیمه دارد که باید به آن دوغ اضافه کرد و سیب زمینی هم در کنار آن سرو نمی شود.

برای تهیه دوغ پا بلوچی از گوشت گوساله، لپه، رب گوجه فرنگی، پیاز و دوغ و به همراه ادویه استفاده می شود.

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان


4 غذای خوشمزه سیستانی

شمال استان سیستان و بلوچستان را سیستان می گویند و مردمان این سرزمین به مانند هموطنان بلوچ، غذاهایی به شما پیشنهاد می کنند که لذت میل کردن آن ها تا همیشه به همراه شما خواهد بود.

در ادامه برای شما 4 بهترین غذای سیستانی را آورده ایم، پس همراه شادیما باشید.


  1. کشک زرد

کشک زرد غذایی بسیار مقوی است که بین مردم جنوب خراسان و سیستان غذایی مشترک است و از گوشت چرخ کرده، زردچوبه، فلفل، روغن حیوانی و پودر کشک زرد تهیه می شود.

کشک زردی که در این غذا استفاده می شود، نوعی از کشک است که خاصه این منطقه است و به صورت پودری با دانه های درشت است که مزه ای جدید و بی نظیر را برای شما به ارمغان می آورد.

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان


  1. آبگوشت زابلی

آبگوشت شاید اصلیل ترین غذای ایرانی باشد و در جای جای ایران این غذای بی نظیر را پیدا کنید. اما تفاوتی که آبگوشت بی نظیر زابلی با دیگر آبگوشت های ایرانی دارد این است که از ادویه ای مخصوص از آن استفاده می شود که به آن ادویه آچار می گویند.

ادویه آچار نوعی از ادویه سیستانی است که در آن از گندم خورد شده و تخم شوید استفاده می شود.

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان


  1. پکوره

پکوره یا پاکوره یکی از غذاهایی است که می توانید از سیستان و بلوچستان تا هند آن را به اشکال مختلف پیدا کنید و تقریبا شباهت زیادی به فلافل دارد با این تفاوت که طبعی بسیار گرم دارد و تند است.

در طرز تهیه پکوره از مواد زیر استفاده می شود:

  • آرد نخودچی
  • آرد گندم
  • پیاز رنده شده
  • ادویه پکوره و سمبوسه
  • گشنیز
  • تخم گشنیز نیم کوب شده
  • فلفل قرمز

لذت خوردن پکوره به مانند فلافل در کنار ترشی و گوجه ای است که در کنار آن استفاده می کنید.

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان


  1. املت سوزی

همانطور که از اسم این غذای محلی سیستانی مشخص است، املت سوزی یک نوع املت محلی است که در سیستان و در اوایل فصل پاییز درست می شود. دلیل این امر هم سبزی است که در این املت از آن استفاده می شود که به آن سوزی می گویند.

سوزی یک نوع گیاه فصلی خودرو است که از ترکیب آن با پیاز و تخم مرغ و به همراه ادویه مخصوص این غذای بی نظیر را درست می کنند. ترکیب املت سوزی و نان محلی خاطره ای در ذهن شما خواهد ساخت که همیشه یادآوری آن برای شما لذت بخش خواهد بود.

بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان
بهترین غذاهای سیستان و بلوچستان

shadima.com

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا