توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی حبوبات

کاربردهای برنج در خانه داری

رایس یا همان برنج هم خوش‌مزه و هم محبوب است و هم تقریبا به عنوان غذای اصلی در سفره‌ی ایرانی‌ها قرار می‌گیرد. اگرچه برنج در زمینه آشپزی تقریبا در هر نقطه از نقشه‌ی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی باید بدانید که این ماده، فراتر از یک غذای مغذی و منبع اصلی کربوهیدرات بدون گلوتن است.

 رایس یا همان برنج هم خوش‌مزه و هم محبوب است و هم تقریبا به عنوان غذای اصلی در سفره‌ی ایرانی‌ها قرار می‌گیرد. اگرچه برنج در زمینه آشپزی تقریبا در هر نقطه از نقشه‌ی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی باید بدانید که این ماده، فراتر از یک غذای مغذی و منبع اصلی کربوهیدرات بدون گلوتن است. در این مقاله قصد داریم از زاویه‌ی متفاوتی به آن نگاه کنیم و کاربردهای برنج در خانه داری و استفاده‌هایی از آن را معرفی کنیم که ممکن است در مواردی برای شما مفید باشد. پس با ما همراه باشید.

کاربردهای برنج در خانه داری

کاربردهای برنج در خانه‌داری

برنج یک گزینه‌ی عالیِ خشک کننده رطوبت، کود معدنی متراکم، لایه بردار، رسانای گرما و رفع کننده بوی بد است. این مطلب جهت اطلاع از استفاده‌های غیرآشپزی برای این دانه‌ی پر خاصیت خدمت شما آماده شده است. با کاربردهای برنج در خانه داری همراه ما باشید. این کاربردها که به صورت ترفند خدمت شما معرفی می‌شوند، برگرفته شده از خواصی که در بالا به آن‌ها اشاره شد. البته برای این کاربردها شما می‌توانید از برنج‌های ارزان قیمت نیز استفاده کنید چون تمام برنج‌ها این خواص را دارا هستند.

کاربردهای برنج در خانه‌داری

خشک کردن گوشی‌ تلفن همراه با برنج

در میان بسیاری از خواص مفید برنج، خاصیت خشک کنندگی آن منحصر به‌فرد است. از این خاصیت ارزشمند برنج می‌توانید برای دور کردن رطوبتی که به تجهیزات الکترونیکی گران‌قیمت مثل تلفن‌های هوشمند و ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند نفوذ کرده‌ است، استفاده کنید. حتی اگر گوشی شما پس از خیس شدن، غیرفعال و دردسترس نباشد، برنج ممکن است گوشی تلفن همراه شما را احیا کند. دستورالعمل به شرح زیر است:

قبل از خشک کردن کامل تلفن، باتری و سیم‌کارت را خارج کنید. سپس قبل از تمیز کردن و نصب مجدد سخت افزاری، گوشی خود را به مدت یک شبانه روز درون کاسه‌ای از برنج قرار دهید.

کاربردهای برنج در خانه‌داری

تمیز کردن آسیاب قهوه با برنج

یکی از لوازم پر مصرف در منازلی که نوشیدنی اصلی آن‌ها قهوه است، آسیاب قهوه می‌باشد. اگر فنجان قهوه‌ی صبح‌تان بوی بدی گرفته است، بدون شک، قهوه‌ی گران‌قیمت‌تان مقصر نیست. قهوه‌خردکن در طول مصرف از آن چربی‌هایی را جذب می‌کند که طبعا عطر و طعم ناخوشایندی به آن می‌بخشند. استفاده از برنج یک روش مؤثر و سودمند برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن دستگاه قهوه ساز است. علاوه بر این، برنج می‌تواند تیغه‌های آن را صیقل داده و تیز کند.

کاربردهای برنج در خانه‌داری

تغذیه گیاهان با آب برنج یکی از کاربردهای برنج در خانه داری:

یکی دیگر از کاربردهای برنج در خانه داری استفاده از آب آن در آبیاری گیاهان است. آب برنج سرشار از مواد غذایی است که نه تنها برای انسان بلکه برای گیاهان نیز مفید است. آب برنج سرشار از مواد معدنی مانندِ نیتروژن، پتاسیم، فسفر بوده و یک یک کود نشاسته و کاملا طبیعی است که به خاک قوت داده و باعث تغذیه گیاهان خانگی و گل‌های می‌شود. برای استفاده از این ترفند، مقداری برنج را به مدت ۳۰ دقیقه در آب بخیسانید و از آن برای آبیاری گل و گیاه‌های خود استفاده کنید.

کاربردهای برنج در خانه‌داری

ترفند رسیده کردن میوه‌های کال با برنج:

اکثر میوه‌ها معمولا از باغات به صورت نارس چیده شده و روانه‌ی بازار می‌شوند تا در هم در حمل‌ونقل آسیبی به آن‌ها نرسد و هم مشتریان بتوان تا زمان رسیدن میوه به بازار میوه‌ی ایده‌آل خریداری کنند. اما گاهی اوقات میوه‌ها در این پروسه به طور کامل نمی‌رسند و بعد از خریداری متوجه می‌شوید برخی از آن‌ها هنوز نارس هستند. در اینجا برنج وارد عمل می‌شود. پوشش میوه‌های نارس با برنج، گاز اتیلن ساطع شده از میوه‌ها را به دام می‌اندازد و به آن اجازه می‌دهد تا سریع‌تر رسیده شوند. برای استفاده از این کاربرد برنج در خانه‌داری، میوه‌های نارس را درون یک کاسه قرار دهید و روی آن را با برنج پوشش دهید. این پروسه می‌تواند از ۳۰ تا ۹۰ دقیقه و گاها تا یک روز ادامه داشته باشد.

کاربردهای برنج در خانه‌داری

تسکین درد با برنج

برنج یک رسانای گرما فوق‌العاده است که نه تنها گرما را منتقل می‌کند بلکه آن را نیز حفظ می‌کند. از آن جا که برنج حاوی چربی یا روغن نیست، پوسیدگی ندارد و می تواند مورد استفاده مجدد قرار گیرد. این دو خاصیت یک دلیل عالی برای پر کردن کیسه‌ی گرما با برنج می‌باشد. برای اینکار یک لنگه‌جوراب را با برنج پر کنید و آن را به مدت ۴۵ تا ۶۰ ثانیه در مایکروویو گرم کنید. سپس از آن برای تسکین دردهای عضلانی استفاده کنید.

کاربردهای برنج در خانه‌داری

برنج یک پاک کننده خانگی صورت است:

آب برنج به عنوان یک محصول زیبایی از قدیم الایام و در بسیاری از فرهنگ‌های استفاده می‌شود و دلیل آن خواصی چون محافظت کنندگی، پاکسازی و تغذیه پوست است. برنج با ویتامین‌های B1، C و ویتامین E، موجب تقویت و مرطوب کردن پوست شما می‌شود که می‌تواند به نوبه‌ی خود باعث صرفه جویی در هزینه‌های زیبایی می‌شود. در ضمن پس از استفاده از آب برنج می‌توانید از برنج خیس خورده نیز برای پخت و پز استفاده کنید.

کاربردهای برنج در خانه‌داری

گرفتن بوی بد ماهی با استفاده از برنج:

یکی دیگر از کاربردهای برنج در خانه داری که به آشپزی نیز مربوط است، در از بین بردن بوی بد ماهی است. این ترفند توسط کره‌ای‌ها پیدا شده است که از آب برنج برای گرفتن و از بین بردن بودی ظروف سرو ماهی استفاده می‌کردند. پس آب برنج به طرز شگفت انگیزی بوی بد ماهی را از بین می‌برد. برای اینکار ابتدا نصف فنجان برنج را به مدت ۳۰ دقیقه در آب و درون یک کاسه بخیسانید. سپس ماهی را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه درون آب برنج تهیه شده، قرار دهید.

کاربردهای برنج در خانه‌داری

جلوگیری از چسبیدن نمک:

نه تنها آب و هوای مرطوب باعث می‌شود که مردم عرق کرده و بدنشان چسبناک شود، بلکه همین تاثیر را در مورد چاشنی‌های غذایی دارد. رطوب باعث بهم چسبیدگی چاشنی‌هایی نظیرِ فلفل و نمک می‌شود. از آن‌ جا که برنج خاصیت ضد رطوبت دارد، انداختن چند دانه برنج داخل شیشه‌ی نمک و فلفل همانند برخی از رستوران‌ها در مناطق مرطوب مانع از به چسبیدن آن‌ها می‌شود.

با کاربردهای برنج در خانه داری آشنا شدید. امیدواریم که این مطلب نیز برای شما مفید بوده باشد. شما با کدام یکی از این کاربردهای مختلف برنج آشنا بودید؟

برگرفته شده از: ehow.com

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا